- Po ukończeniu studiów zawsze chciałem pracować z młodzieżą w szkole jako pedagog lub psycholog, ponieważ bardzo lubię słuchać innych ludzi, pomagać im w rozwiązywaniu ich problemów i dzielić się z nimi swoją wiedzą. Swoje pierwsze doświadczenia zawodowe zdobywałem w Stowarzyszeniu Budujemy Przystań, a następnie w Stowarzyszeniu Nowe Perspektywy. Gdy nabrałem nieco większego doświadczenia zawodowego, postanowiłem spróbować znaleźć pracę w szkole - opowiada pan Paweł.
Nawiązał kontakt z X Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi im. Stanisława Konarskiego. Jest to szkoła wyjątkowa, jedyne na Mazowszu w pełni integracyjne liceum. Od 5 lat pracuje w nim na stanowisku pedagoga specjalnego. Na co dzień, wraz z psychologiem i pedagogiem, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej młodzieży pełnosprawnej i z niepełnosprawnością. Zajmuje się również tematyką psychopedagogiczną od strony naukowej, prowadzi zajęcia ze studentami, promuje aktywność społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością.
- Od 2017 r. organizujemy dla uczniów spotkania pt. Włącz Integrację. Podczas nich zaproszone osoby z niepełnosprawnościami opowiadają o sobie, swoich pasjach i o tym, jak pokonują bariery oraz przełamują stereotypy. Spotkania te mają motywować młodzież do działania, wytrwałego dążenia do celu i spełniania swoich marzeń. Nasz pomysł spotkał się z dużym zainteresowaniem uczniów i innych osób spoza szkoły - mówi dyrektor X LO Wiktor Karoń.
W swojej pracy dr Paweł Borowiecki stara się wykorzystywać metodę wpływu osobistego. Wyraża głębokie przekonanie i nadzieję, że osoba poruszającą się na wózku, będąca pedagogiem jest wiarygodna dla uczniów i ich rodziców. Oprócz wiedzy, dużą rolę odgrywa jej autentyczna osobowość, osobiste doświadczenia w radzeniu sobie z trudnościami i przykłady życiowe. Taka postawa może stanowić przykład i motywację dla podejmowania przez osoby z niepełnosprawnością różnych aktywności, działań społecznych, pokonywania barier, a rodzicom dawać nadzieję na to, iż w przyszłości ich dziecko może, przy odpowiednim wsparciu, z powodzeniem funkcjonować w społeczeństwie, realizować się i spełniać swoje marzenia.
W X LO wszystkie klasy są integracyjne. Liczą maksymalnie do 20 uczniów. W każdej z nich uczy się 15 osób pełnosprawnych oraz 5 uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, m.in. z niepełnosprawnością ruchową, spektrum autyzmu (Zespołem Aspergera) i różnymi schorzeniami przewlekłymi. Oprócz nauczyciela prowadzącego, na lekcjach obecny jest nauczyciel wspomagający uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia integracyjnego. Szkoła pozbawiona jest barier architektonicznych. Znajduje się w niej winda oraz podjazdy dla osób poruszających się na wózkach. Wysoko wyspecjalizowana kadra posiada odpowiednie wykształcenie i przygotowanie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Nasze liceum to nie tylko wysoka jakość kształcenia, ale także miejsce pełne empatii i wzajemnej akceptacji, w którym panuje wspaniała atmosfera. Zapraszamy do nas absolwentów klas ósmych - zachęca pan Paweł.
W przyszłym roku szkolnym X LO planuje uruchomienie dwóch profili klas:
- rozszerzona historia i WOS,
- rozszerzony j. angielski i geografia.
Więcej informacji na temat zasad rekrutacji można znaleźć na stronie szkoły: www.konarski.radom.pl.