Poniedziałek 16 września
Edyty, Kornela, Kamili
RADOM aktualna pogoda

W Radomiu skończyła się eksploatacja autobusów miejskich marki Neoplan

dm, MZDiK 2021-03-21 12:40:00

Ostatni radomski autobus komunikacji miejskiej marki Neoplan, należący do spółki MPK Radom, został wycofany. To "przełomowa" data w historii lokalnego transportu zbiorowego. Neoplany były bowiem pierwszymi niskopodłogowymi pojazdami użytkowanymi na sporą skalę w naszym mieście. Marka ta była obecna w Radomiu przez niemal 24 lata!

Neoplan podczas pokazów Air Show

Poniżej pełny artykuł w tej sprawie, opublikowany na portalu mzdik.pl:

"Wycofanie z ruchu ostatniego neoplana to okazja, żebyśmy na oficjalnej stronie MZDiK podsumowali prawie ćwierć wieku ich użytkowania w Radomiu. "Nowoczesny autobus firmy Neoplan testowany jest na radomskich ulicach" - tak informowało Słowo Ludu w lipcu 1996 roku. Dalej czytelnicy mogli przeczytać, że "siedzenia - w porównaniu z tymi w ikarusach - są o wiele wygodniejsze i bardziej estetyczne". O sprzedaż swoich pojazdów dla MPK Radom zabiegały wówczas oprócz Neoplana także MAN, DAB i Scania. Autobusy tych marek były sukcesywnie testowane w mieście.

W roku 1997 został ogłoszony przetarg na zakup nowych autobusów dla Radomia. Ostatecznie przystąpiło do niego aż sześciu producentów taboru: Jelcz, Neoplan, Volvo, MAN, Scania i Ikarus. Jak donosiły lokalne media, do drugiego etapu postępowania zakwalifikowały się tylko cztery pierwsze firmy. Przetarg wygrał Neoplan. Ustalono, że będzie to kontrakt na dostawę aż 80 autobusów (35 sztuk miały stanowić pojazdy 15-metrowe, zaś resztę dwunastometrowe). Koszt tej przełomowej transakcji, rozłożonej na sześć kolejnych lat, oszacowano wtedy na około 95 milionów złotych.

Pierwsze neoplany dla MPK Radom zostały wyprodukowane w 1997 roku, zaś ostatnie - w roku 1999. Zakupiono ich łącznie 43 (numery taborowe od 801 do 843). Kontrakt został zmniejszony, bowiem od roku 2000 kupowano bardziej nowoczesne autobusy marki Solaris Urbino. Kiedy pierwsze neoplany zaczęły kursować po mieście, część pasażerów była z tego powodu - jak to często bywa - bardzo niezadowolona. Wszyscy porównywali je bowiem z ikarusami, więc padały "zarzuty", iż w nowych pojazdach nie można wychylać głowy przez okno, że jest za mało miejsca do stania, a nawet takie, że z foteli nieznajdujących się na podwyższeniach widać przez okna dużo mniej niż z wysokiego ikarusa.

Najdłużej posłużył radomianom Neoplan N4020 z numerem taborowym 815. Został on wyprodukowany w roku 1998. Wycofano go z eksploatacji liniowej na początku marca 2021 roku. Co ciekawe, pojazd przez cały ten okres jeździł z niezmienionymi, jeszcze czarnymi tablicami rejestracyjnymi: RAA 507J. Jak poinformowano nas w MPK Radom, które jest właścicielem pojazdu i samodzielnie decyduje o jego losie, niesprawny autobus jest przeznaczony do sprzedaży.

Neoplany służyły radomianom bardzo długo, dlatego żegnamy je nie bez żalu. Technika idzie jednak do przodu, więc teraz na topie są już na przykład autobusy elektryczne, wygodniejsze i bardziej nowoczesne niż wozy z końca lat 90. Przypomnijmy, że w połowie bieżącego roku do radomskiego MPK trafi dziewięć kolejnych pojazdów z tym napędem. Jesienią zacznie natomiast kursować pięć nowych przegubowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.

W powyższej informacji MZDiK wykorzystał informacje dostępne w fotogalerii transportowej phototrans.eu oraz w artykułach ze Słowa Ludu, zatytułowanych: "Wygodny" (20-21.07.1996) i "Neoplanem po Radomiu" (29.09.1997)."

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych