Umowy o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podpisali dziś na radomskim dworcu, Przemysław Gorgol - p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie) oraz Ireneusz Merchel - Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A. Wszystko odbylo się w obecności posłów Ziemi Radomskiej z PiS: Anny Kwiecień, Marka Suskiego, Wojciecha Skurkiewicza i Andrzeja Kosztowniaka. Obecny był także minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, którego wypowiedź poniżej.
Po ministrze Adamczyku głos zabrał wiceminister obrony i kandydat na prezydenta Radomia, Wojciech Skurkewicz.
Na koniec odbyła się konferencja prasowa. Dziennikarze pytali nie tylko o kolej, nie na wszystkie pytania otrzymali odpowiedź. Na pytanie reportera TVN dotyczące powrotu Jarosława Kaczyńskiego do aktywności politycznej, nie odpowiedział Marek Suski. Konferencja na wideo poniżej.
Formalne nazwy obu inwestycji to:
- "Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka - Radom (Lot C, D, E)" - inwestycja PKP PLK S.A.,
- "Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A." - inwestycja PKP Intercity S.A.
Koszt inwestycji realizowanej przez zarządcę linii kolejowych wyniesie prawie 826 mln zł, w tym blisko 476 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania UE. Koszt projektu PKP Intercity to prawie 953 mln zł. Dofinansowanie unijne to ponad 251 mln zł.
- Polska jest liderem w UE pod względem wykorzystywania środków na transport. Realizujemy wielkie projekty, których celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna podpisana umowa przybliża nas do tego celu - podkreślił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Radom i Warszawa bliżej siebie
Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przewiduje modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Warka - Radom. Odcinek ma długość prawie 43 km. Linia nr 8 jest pasażersko-towarową. Na odcinku Warszawa Okęcie - Warka jest to linia dwutorowa, natomiast na trasie Warka - Radom - jednotorowa.
Prace objęte projektem:
* budowa drugiego toru na trasie Warka - Radom;
* budowa wiaduktów;
* przekształcenie części stacji i mijanek w przystanki osobowe;
* dostosowanie 10 stacji i przystanków do potrzeb osób z niepełnościami;
* wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania ruchem.
Inwestycja obejmie również przebudowę istniejącego mostu nad Pilicą.
W efekcie pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 km/h, a towarowe - 120 km/h. Inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.
- Warszawę i Radom dzieli 100 km. Wielu radomian pracuje w stolicy. Dzisiaj mają do wyboru dojazd do Warszawy częściową ekspresówką, który zajmie im od 1 godziny do 1,5, albo dojazd koleją 2-2,5 godziny. O tym, że Radom i Warszawę połączy wreszcie szybki pociąg, który będzie konkurencją dla samochodu, mówiło się od lat, jednak do tej pory niewiele się działo. Jeśli na poważnie myślimy o rozwoju polskiej kolei, ta inwestycja jest dla kolejarzy koniecznością - mówił obecny podczas podpisania umów, wiceminister inwestycji i rozwoju, Witold Słowik.
- Prace na odcinku Warka - Radom to ważny krok w kierunku dalszego wzmacniania roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju. Dzięki tej inwestycji, wspartej unijnym dofinansowaniem, poprawi się komfort jazdy podróżnych, a czas przejazdu ulegnie skróceniu - podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Ogromne zmiany w PKP Intercity
Projekt PKP Intercity S.A. przewiduje natomiast zakup lokomotyw i modernizację wagonów. U przewoźnika pojawi się 20 nowych lokomotyw elektrycznych dostosowanych do poruszania się z prędkością 160 km/h, a 152 wagony zostaną zmodernizowane. Zaplanowano również remont 7 lokomotyw spalinowych przeznaczonych do prac manewrowych. Spółka będzie kupować i modernizować pociągi stopniowo, do końca 2020 roku.
Nowe i wyremontowane pociągi będą jeździć na dwóch dłuższych, międzyregionalnych trasach:
* Przemyśl - Lublin - Warszawa - Bydgoszcz - Gdynia/ Piła - Kołobrzeg/ Gorzów Wielkopolski;
* Suwałki - Białystok/ Lublin - Warszawa - Poznań - Szczecin/ Gorzów Wielkopolski/ Zielona Góra
oraz na 16 krótszych, m.in.:
- Tczew - Malbork
- Maksymilianowo - Gdynia
- Gorzów Wielkopolski - Kostrzyn
- Rzeszów - Jasło - Zagórz
- Gorzów Wielkopolski - Zbąszynek
Inwestycja przewiduje również prace modernizacyjne na stacjach postojowych Warszawa Grochów, Kołobrzeg i Przemyśl Bakończyce.
To drugie w ostatnich kilku tygodniach duże przedsięwzięcie PKP Intercity polegające na modernizacji pociągów, na które spółka dostaje unijne pieniądze. W kwietniu PKP Intercity dostała 402,5 mln złotych dofinansowania między innymi na modernizację 183 wagonów i 20 lokomotyw elektrycznych.
Pieniądze unijne na kolei
Na inwestycje kolejowe w Programie Infrastruktura i Środowisko przeznaczono ponad 21 mln zł. 61 procent tej kwoty jest już zakontraktowane w zawartych umowach o dofinansowanie. Na koniec 2018 roku ma to być 72 procent.
Większość z tych 21 mln została podzielona jeszcze przed uruchomieniem programu. Wskazano wtedy 58 kluczowych inwestycji, polegających w większości na modernizacji linii kolejowych. Środki na te projekt są zarezerwowane. Taką inwestycją jest m.in. modernizacja linii Warszawa - Radom.