W październiku i listopadzie 2021r. uczniowie Zespołu Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte oraz studenci Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego (Wydział Neofilologii ) podjęli działania na rzecz klimatu w ramach globalnego projektu ‘Climate Action Project’ z udziałem 2,7 miliona uczniów, studentów i nauczycieli w 146 krajach. Projekt zakończył się podczas Climate Action Day 4 listopada, wydarzenia online, podczas którego książę Williams pochwalił uczniów i studentów za ich kreatywność i wysiłek.
Ostatnie badania sugerują, że trzy czwarte ankietowanych młodych ludzi stwierdziło, że przyszłość świata jest przerażająca, a ponad połowa uważa, że ??ludzkość jest skazana na zagładę, niepokój klimatyczny wśród dzieci i młodzieży rośnie. To dodatkowo wzmacnia potrzebę włączenia zmian klimatycznych do szkolnego programu nauczania na całym świecie, do czego wzywa Take Action Global, wraz z licznymi związkami i organami międzynarodowymi. Wysiłki te zapewnią uczniom edukację w zakresie niezbędnych zmian, które należy wprowadzić w zakresie zużycia energii, transportu i żywności oraz roli, jaką mogą odegrać w rozwiązywaniu tych problemów. Wprowadzając to do szkolnego programu nauczania, nauczyciele mogą lepiej wspierać lęk klimatyczny wśród uczniów, a co za tym idzie, zmienić sposób myślenia na bardziej optymistyczny.
Climate Action Project, który został uruchomiony w 2017 roku, to globalny projekt skoncentrowany na uczniach i studentach, który został zainicjowany przez Take Action Global, organizację non-profit z siedzibą w USA. Celem projektu jest pomoc uczniom w poznawaniu kryzysu klimatycznego w autentyczny sposób i rozpowszechnianie rozwiązań za pośrednictwem platformy internetowej. W ostatnich latach projekt wywarł prawdziwy wpływ, m.in.: studenci z Malawi zasadzili 60 milionów drzew, irlandzcy studenci spowodowali zmiany w kraju, wprowadzając nową etykietę recyklingu, argentyńscy studenci opracowali własne biotworzywa, studenci z Indonezji stworzyli ekologiczne cegły, a amerykańscy studenci wynaleźli walizkę słoneczną które wysłali do afrykańskiego obozu dla uchodźców. Podczas projektu nauczyciele mają szansę uzyskania tytułu „Certyfikowanego Edukatora Akcji na rzecz Klimatu”
Podczas 6 tygodni trwania projektu, radomscy uczniowie i studenci, zaangażowali się w następujące działania:
- opracowanie własnych rozwiązań dotyczących zmian klimatycznych;
- przygotowanie filmików i prezentacji dotyczących ochrony środowiska;
- posadzenie drzewek na terenie szkoły i uczelni;
- spotkania online z uczestnikami projektu z innych krajów;
- zaprojektowanie wynalazku: układu nawadniającego rośliny;
- utworzenie strony internetowej projektu.
Projekt zakończył się podczas Dnia Działań Na Rzecz Klimatu, wydarzenia online na żywo w dniu 4 listopada, w którym wzięło udział 250 000 osób. W wydarzeniu wzięli udział mówcy tacy jak Jego Wysokość Książę William, Prezydent James Alix Michel z Seszeli, Richard David z NASA, Matt Larsen-Daw z WWF, Jej Wysokość Księżniczka Esmeralda z Belgii, Juan Garcia z Programu Ochrony Środowiska ONZ, naukowcy, eksperci, działacze na rzecz klimatu i wielu inni. Wydarzenie ma na celu zaangażowanie młodych ludzi do podjęcia sensownych działań. Aby uświetnić ich wyjątkowy dzień, twórcy wydarzenia zaprosili kilku specjalnych gości, którzy występowali na żywo: Dan Russell, aktor głosowy z Cartoon Network przekazał specjalną wiadomość, nauczyciel hiszpańskiego Xuxo wykonał kilka magicznych sztuczek, a Nandi Bushell, 11 letni muzyk, który ostatnio grał na żywo z Foo Fighters, grał na perkusji.
W ciągu ostatnich sześciu tygodni nauczyciele, uczniowie i rodzice śledzili własne działania za pomocą nowej aplikacji EarthProject, która pokazuje znaczący wpływ drobnych działań, takich jak jeżdżenie do szkoły na rowerze, jedzenie mniejszej ilości czerwonego mięsa, rzadsze korzystanie z telefonu. sadzenie drzew i inne drobne czynności. Chociaż niektórzy twierdzą, że na edukację klimatyczną jest już za późno, badania socjologa Christiny Kwauk dowiodły, że edukacja ma większy wpływ niż instalowanie turbin wiatrowych (47 gigaton) i paneli słonecznych (19 gigaton). Z drugiej strony Anya Kamenetz powiedziała wcześniej, że 80% nauczycieli i 70% rodziców jest otwartych na edukację klimatyczną. Danielle Frank Lawson z Pennsylvania State University twierdziła w 2019 r., że dzieci mogą wzbudzać wśród rodziców obawy związane ze zmianą klimatu. W ten sposób mogą wprowadzić zmiany w społeczeństwie.
Podczas wydarzenia książę William powiedział: „Potrzebujemy kreatywności młodzieży, aby naprawić naszą planetę. Potrzebujemy uczniów, aby wymyślali i wprowadzali innowacje – aby myśleli poza tym, gdzie jesteśmy teraz i optymistycznie patrzyli na naszą przyszłość”.
Dr Jennifer Williams, współzałożycielka i dyrektor wykonawczy Take Action Global powiedziała: „Niezwykle ważne jest angażowanie dzieci w rozmowy o klimacie od najmłodszych lat, aby zrozumiały ważną rolę, jaką odgrywają w ochronie i przywracaniu naszego naturalnego świata – nie tylko teraz, ale także w przyszłości. Rozpoczyna się to w klasie, zachęcając ich do kreatywnego myślenia i brania udziału w rzeczywistych projektach, pomagając nawiązać połączenia z celem ich nauki i jego zastosowaniem w świecie, w którym żyjemy. To z kolei zapewni im umiejętności potrzebne do zaspokojenia potrzeb sektora i pomocy organizacjom w osiągnięciu ich celów w pozytywnym wpływie na społeczeństwo”.
Koen Timmers, współzałożyciel i dyrektor wykonawczy Take Action Global powiedział: „Młodzi ludzie mogą zrobić więcej niż tylko uczyć się o zmianach klimatu. Wszyscy mogą wymyślać rozwiązania, podejmować drobne działania i inspirować innych do zmiany stylu życia. Ostatecznie zmiana zachowania uczniów i nastawienia społeczeństwa będzie kluczowa dla rozwiązania kryzysu”.
Take Action Global ma na celu umożliwienie miliardowi studentów podjęcia działań na rzecz czystszego środowiska do roku 2030 poprzez programy, w tym Climate Action Project. Mając wizję edukacji klimatycznej dla wszystkich, Take Action Global łączy programy środowiskowe z projektami prowadzonymi przez uczniów, dzieląc się pomysłami i doświadczeniami z lokalnymi i globalnymi społecznościami, liderami edukacji i organizacjami partnerskimi. Partnerzy to Fundacja ONZ, NASA, WWF, Cartoon Network, LEGO Education i Earthshot Prize przyznawane przez Royal Foundation.