Celem głównym programu jest podniesienie poziomu wiedzy i poprawa umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej u co najmniej 80 procent uczniów uczestniczących w programie. Celem szkoleń ma być przekazanie wiedzy obejmującej zagadnienia takie, jak: postępowanie w miejscu zdarzenia, zawartość apteczki pierwszej pomocy, pomoc w przypadku utraty przytomności, resuscytacja krążeniowo-oddechowa, tamowanie krwotoków, postępowanie w przypadku złamań i zwichnięć, oparzenia, odmrożenia oraz innych stanach nagłych zagrażających życiu i zdrowiu. Zajęcia będą prowadzić doświadczeni wieloletni pracownicy Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego w Radomiu, specjaliści z dziedziny pielęgniarstwa, ratownictwa medycznego czy pielęgniarstwa anestezjologicznego.
Szkolenie składa się z dwóch części: zajęć teoretycznych i ćwiczeń praktycznych. Planowany czas zajęć teoretycznych wynosi 6 godzin lekcyjnych w podziale na 6 bloków jednogodzinnych średnio raz w tygodniu. Ćwiczenia praktyczne prowadzone są w grupach po min.10 uczniów. Planowany czas ćwiczeń wynosi 10 godzin lekcyjnych według wcześniej ustalonego harmonogramu.
Pierwsza pomoc to zespół czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego wykonywanych przez osobę znajdującą się w miejscu zdarzenia. Udzielenie pomocy osobie poszkodowanej jest naszym moralnym, jak i obywatelskim obowiązkiem. Za nieudzielenie pomocy grozi odpowiedzialność karna w postaci pozbawienia wolności. Pozostawiając osobę będącą w stanie zagrożenia życia, możemy narazić ją na niebezpieczeństwo związane z utratą zdrowia i życia. Każdy świadek bądź uczestnik zdarzenia powinien podjąć czynności ratunkowe przed przybyciem wykwalifikowanych służb ratunkowych. Dlatego tak ważne staje się upowszechnienie prawidłowych zasad udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. Edukacja na rzecz prawidłowego prowadzenia pierwszej pomocy powinna być procesem ciągłym. Uczeń w szkole, jak i poza nią będąc świadkiem czy uczestnikiem zdarzenia, powinien posiadać umiejętności prawidłowego przeprowadzania pomocy przedmedycznej. Kwestia pierwszej pomocy przedmedycznej to istotny i nadal niedoceniony temat w edukacji społecznej.