Niedziela 24 listopada
Emmy, Flory, Jana
RADOM aktualna pogoda

Szef PPL pewny, że Wizz Air przeniesie się z Warszawy do Radomia

dm, fly4free.pl 2019-06-25 08:31:00

- Lotnisko w Radomiu będzie dla tanich linii zdecydowanie lepszą opcją niż Modlin czy Łódź. Dlatego nie jest tak, że trzeba będzie jakoś szczególnie przekonywać przewoźników do Radomia - mówi dla Fly4free.pl Mariusz Szpikowski, prezes PPL.

O zamierzeniach PPL wobec Wizz Aira Szpikowski mówił przy okazji komentowania raportu EY na temat kondycji lotniska w Modlinie.

– Z naszego strategicznego punktu widzenia nie jesteśmy w żaden sposób zainteresowani zamknięciem Modlina. Mało tego, chcemy, żeby latał tam Ryanair. Lotnisko w Radomiu budujemy jako przeciwwagę dla Modlina, jako lotnisko czarterowe i niskokosztowe. W Polsce mamy więcej niż jednego głównego gracza niskokosztowego i na pewno w przypadku centralnej Polski nie będzie on latał z tego samego lotniska, co Ryanair – mówi Szpikowski.

Pytany o to, w jakim zakresie Wizz Air miałby się przenieść do Radomia i czy byłoby to związane z planowanym administracyjnym podziałem ruchu, Szpikowski stwierdził, że jest za wcześnie na takie dywagacje.

– Ale nie jest tak, że muszę jakoś szczególnie przekonywać tego przewoźnika do lotów z Radomia, bo to naturalny rynek, znajdujący się przy dużym węźle komunikacyjnym. Radom będzie portem o wysokim czarterowym standardzie, który po dodaniu odpowiednich inwestycji kolejowych i infrastrukturalnych będzie zdecydowanie bardziej atrakcyjną opcją dla przewoźników niskokosztowych niż lotniska w Łodzi czy Modlinie. A skoro tak wyszło z naszej analizy, to dlaczego miałoby tak nie wyjść innym przewoźnikom? – mówi Szpikowski.

Chopin zablokowany - większa presja na przenosiny?

Wizz Air, czyli druga największa tania linia w Polsce i drugi największy przewoźnik na Lotnisku Chopina, jest zdecydowanie najciekawszym elementem skomplikowanej układanki zmian, która już wkrótce dokona się w centralnej Polsce. Chodzi tu przede wszystkim o zapchane lotnisko w Warszawie i dążenia PPL, aby przenieść tanich przewoźników oraz linie czarterowe z Chopina na inne lotniska, najlepiej do budowanego specjalnie dla nich portu w Radomiu. Motywacja tego ruchu jest jasna: chodzi o uzyskanie dodatkowej przepustowości dla LOT, który musi budować “masę” przed docelowymi przenosinami na Centralny Port Komunikacyjny.

Wizz Air był bardzo długo niechętny jakimkolwiek przenosinom, ale w lutym szef Wizz Aira Jozsef Varadi przyznał, że lotnisko rozgląda się za alternatywą dla Warszawy, a wśród rozważanych miejsc, gdzie Wizz chciałby przenieść część ruchu są Łódź, Radom oraz Modlin.

Teraz presja na przenosiny Wizz Aira może jeszcze mocniej wzrosnąć. Jest to związane z niedawną decyzją Ministerstwa Infrastruktury, które zdecydowało się na wstrzymanie rozbudowy Lotniska Chopina do czasu sporządzenia dodatkowych analiz i zmniejszenia skali projektu. To poważny cios dla PPL, który chciał zwiększyć przepustowość warszawskiego portu.

– Mogę tylko powiedzieć, że wstrzymaliśmy te inwestycje zgodnie z poleceniem resortu. Oznacza to, że pewna przepustowość nie zostanie uwolniona zgodnie z pierwotnym terminem – ucina krótko Szpikowski.

Dla przyszłości Wizz Aira i linii czarterowych w Warszawie ważna może być też decyzja Brukseli dotycząca administracyjnego podziału ruchu, która w sposób ujednolicony wskazałaby, które kategorie połączeń lotniczych nie mogą być realizowane z Warszawy. Decyzja w tej sprawie spodziewana jest na początku przyszłego roku.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych