Poniżej pełny komunikat, przesłany do naszej redakcji przez ruch "Wojewódzki Radom": "
1) Niepokoi przedłużająca się sprawa podziału administracyjnego województwa mazowieckiego. Mimo licznych zapowiedzi, do dziś nie zostały przedstawione szczegóły reformy, projekt ustawy, konkretne terminy wejścia w życie.
Jesteśmy gotowi do wsparcia tych działań, opiniowania, współpracy przy wypracowaniu rozwiązań jak najlepszych dla Radomia i całego regionu.
2) Nieuczciwa propaganda ze strony przeciwników zmian
Wykorzystują przewagę instytucjonalną i finansową, kupują media, opłacają „ekspertów”. Tworzą nieprawdziwe wrażenie, jakoby „wszyscy” byli przeciwko podziałowi.
W materiałach prasowych dokonują licznych manipulacji danymi. Główną manipulacją jest porównywanie dwóch nowych województw: warszawskiego i „mazowiecko-staropolskiego” – prowadzące do wniosku, że nasze województwo będzie „słabe”. Tymczasem tak wypada każde województwo zestawione z regionem Warszawy.
Przykłady:
- „Nowe województwo zachowa tylko 13% wpływów z podatku CIT” – jednak to oznacza kwotę 300 mln zł rocznie, która stawia nowe województwo na 8. miejscu wśród 17 województw nowego układu;
- „Ogólne dochody podatkowe nowego województwa spadną do 80% średniej krajowej” – jednak to oznacza kwotę 440 mln zł rocznie, która również stawia nowe województwo w połowie stawki województw.
Ponadto przeciwnicy zmian pomijają fakt, iż dochody województw opierają się głównie na mechanizmach wyrównawczych, tj. subwencjach. W roku 2019 najwyższe dochody w przeliczeniu na mieszkańca miało peryferyjne województwo podlaskie.
Głosy polemiczne, wykazujące powyższe manipulacje, pozostają poza obiegiem medialnym, np. https://sobieski.org.pl/krokodyle-lzy-warszawy-czyli-kto-rzeczywiscie-skorzysta-na-podziale-wojewodztwa-w- odpowiedzi-na-artykul-profesora-pawla-swianiewicza/
Koleje – kto i jak zorganizuje transport kolejowy w regionie po podziale administracyjnym województwa?
- Po podziale województwa połączenia pomiędzy głównymi miastami regionu a Warszawą będą połączeniami międzywojewódzkimi, a ich organizacja będzie w gestii Ministra Infrastruktury;
- Połączenia regionalne będą odrębnym tematem, nad którym pochylą się władze nowego województwa – zorganizują to na wzór innych województw: podkarpackiego czy lubelskiego, czy świętokrzyskiego (ceny biletów lokalnych w woj. świętokrzyskim są dużo niższe niż w mazowieckim na porównywalnych dystansach!)
3) Sprawa dostępu do środków unijnych w nowej perspektywie (2021-2027)
Obecna batalia władz województwa o dodatkowe środki dla Warszawy (1 mld Euro!) potwierdza doświadczenia z ostatnich 20 lat. Celem istnienia wielkiego województwa mazowieckiego był dostęp Warszawy do wsparcia dla biednych regionów.
Tymczasem właśnie brak środków dla Warszawy jest bodźcem do deglomeracji instytucji publicznych (np. uczelnie, instytuty naukowe) nadmiernie skupionych w Warszawie. Niech się rozwijają poprzez tworzenie oddziałów w innych miastach. Jest to wypełnienie postulatu Radomskiego Towarzystwa Naukowego z roku 2014, który wówczas spotkał się z z dezaprobatą władz województwa. http://rtn.radom.pl/kontrakt-terytorialny-koncepcja-dekoncentracji-inwestycji/kontrakt-terytor%E2%80%A6racja- inwestycji
W latach 2014-2020 z funduszy unijnych uczelnie publiczne w Kielcach otrzymały 220 mln zł., radomskie – 16 mln zł., to jest 7% kwoty dla Kielc
4) Wieloletnie niedoinwestowanie i zaniedbania ochrony zdrowia w regionie radomskim
Przykład z ostatnich dni: brak pieniędzy na nowy SOR na Józefowie w Radomiu (koszt ok. 70mln zł), a w tym samym czasie samorząd województwa przeznacza 637 mln zł na inwestycje w dwóch szpitalach warszawskich!
Liczba lekarzy i liczba łóżek, liczba placówek szpitalnych w Radomiu jest znacząco poniżej nie tylko średniej dla porównywalnych miast wojewódzkich (Kielce, Rzeszów, Olsztyn) ale i innych miast województwa mazowieckiego – niesprawiedliwe traktowanie Radomia i całego regionu (700.000 mieszkańców!) przez władze wojewódzkie.
Liczba łóżek na 10.000 mieszkańców: Radom – 62, Kielce – 89, Płock – 87 (przeszło 25% więcej!)
1 działający SOR dla regionu 700.000 mieszkańców!
Wydział medyczny UTH – w ogóle nie jest przedmiotem zainteresowania władz wojewódzkich, mógłby być źródłem kadry medycznej, badań, wsparcia na wielu polach ochrony zdrowia.
5) Zaniedbania w obszarze akademickim z powodu braku statusu wojewódzkiego
W latach 90. Radomski środek akademicki, aczkolwiek wymagał doinwestowania, to nie odstawał znacząco od innych ośrodków w miastach porównywalnej wielkości. Mało tego, w latach 1993-98 zrealizowano dwie duże inwestycje bez precedensu w polskiej nauce: budowa kompleksu budynków dla Wydziału Ekonomicznego oraz nowego budynku dla Wydziału Chemicznego (wówczas najnowocześniejszy w Polsce).
Po utracie statusu wojewódzkiego Radom przestaje przykuwać jakąkolwiek uwagę władz – zarówno centralnych jak i wojewódzkich. W rezultacie ośrodki akademickie w Radomiu od innych porównywalnych miast dzieli przepaść.
Rażąca dysproporcja środków unijnych trafiających na inwestycje do uczelni warszawskich i radomskich: 1,5 mld (!!) złotych dla Warszawy vs. 65 mln zł dla Radomia (4%!!!). Dystans ten się pogłębia!
6) Propozycja nowego podziału administracyjnego jest korzystna nie tylko Radomia ale dla wszystkich miast województwa mazowieckiego!
Koncepcja ustroju policentrycznego (autorstwa dr. Łukasza Zaborowskiego, eksperta Instytutu Sobieskiego, opublikowana na stronach Instytutu) – opiera się na zasadzie województwa dwubiegunowego z dwiema stolicami (Płock i Radom) jak również rozmieszczeniu różnych urzędów rangi wojewódzkiej we wszystkich głównych miastach województwa.
Jest to propozycja sprawiedliwa i racjonalna, poprawiająca w maksymalnym stopniu obecny, nieefektywny podział administracyjny, przy minimalnym koszcie zmian.
Jest to szansa na prawdziwą deglomerację, przybliżenie urzędów do obywateli i postawienie w centrum uwagi spraw ważnych dla miast regionu, które to cele dzisiaj są całkowicie pominięte i zdominowane przez interes Warszawy.
Proponowana reforma jest korzystna nie tylko dla Radomia, ale i Płocka, Siedlec, Ostrołęki czy Ciechanowa.
Szczegółowy opis koncepcji: https://sobieski.org.pl/koncepcja-ustroju-policentrycznego-dla-wojewodztwa- mazowiecko-staropolskiego-jako-proponowany-wzorzec-planistyczny/
7) Poparcie społeczne w Radomiu i regionie Idea odzyskania przez Radom rangi wojewódzkiej ma szerokie i rosnące poparcie w Radomiu i Regionie. Od kilku lat prowadzimy stronę www.wojewodzkiradom.pl , która zawiera wszystkie najważniejsze informacje na temat aktualnego podziału administracyjnego, jego wad i propozycji poprawy. Zachęcamy wszystkich do zaglądania na naszą stronę, zapoznania się z materiałami, dlaczego status miasta wojewódzkiego ma znaczenie – i jak powinien wyglądać optymalny podział administracyjny kraju.
Prowadzimy profil na FB „Radom – Miasto Wojewódzkie” https://www.facebook.com/WojewodzkiRadom Zachęcamy do jego polubienia, do czytania naszych postów, komentowania i udostępniania. Przy ogromnej dysproporcji sił i środków (naszych i wojewódzkich) to jest dla nas jeden z najważniejszych kanałów komunikacji.
Osoby chętne do poparcia idei Wojewódzkiego Radomia – zachęcamy do kontaktu, można otrzymać materiały promocyjne (flagi, koszulki, naklejki)."