Aby zapewnić możliwie najczystszą wodę, ale też chronić radomskie ulice i domy przed podtopieniami, Wodociągi Miejskie w ramach obecnie realizowanego projektu współfinansowanego ze środków unijnych na lata 2017 – 2023 pt. „Modernizacja i rozbudowa gospodarki wodno-ściekowej na terenie aglomeracji Radom – ETAP III” rozpoczęły program modernizacyjny oparty na wykorzystaniu najnowszych urządzeń technicznych i rozwiązań informatycznych.
- W najbliższym czasie planujemy wdrożenie zintegrowanego, inteligentnego systemu zarządzania siecią wodociągową i kanalizacyjną. Objęte nim zostaną wszystkie sieci i główne obiekty wodno-kanalizacyjne - informuje Michał Nurek, główny specjalista ds. automatyki w Wodociągach Miejskich.
Jak tłumaczy nasz rozmówca nowy system to element technologii inteligentnego miasta. - Głównym celem wprowadzenia nowego systemu jest m.in. zapewnienie wysokiego stopnia niezawodności dostawy wody i odbioru ścieków, techniczne diagnozowanie sieci i obiektów, wykrywanie stanów ekstremalnych (np. awarii, podtopień), czy pomoc w podejmowaniu bieżących decyzji dotyczących eksploatacji oraz planowaniu inwestycji - wyjaśnia Michał Nurek.
W ramach przedsięwzięcia Radom zostanie podzielony na kilkanaście stref pomiarowych. Już rozpoczęto instalowanie nowych urządzeń monitorujących ilość i ciśnienie wody przepływającej przez sieć wodociągową oraz stopnie napełnienia kanałów kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Dzięki temu pracownicy Wodociągów Miejskich będą mogli łatwo zlokalizować jeden z najtrudniejszych typów awarii wodociągowej tzw. „ukryty wyciek”.
- Zoptymalizujemy nasze działania, a poprzez redukcję strat, bieżącą kontrolę oraz planowanie napraw i odtwarzania sieci poprawimy niezawodność zaopatrzenia w wodę i odbiór ścieków. Integracja poszczególnych modułów systemu np. baz danych pozwoli na efektywne ich współdzielenie i wykorzystywanie w procesach technicznych i biznesowych - wyjaśnia Michał Nurek.
Wykorzystanie najnowszych technologii przyniesie realne korzyści nie tylko dla Wodociągów Miejskich ale i dla całej radomskiej aglomeracji. – Chodzi o znaczące oszczędności, ułatwienie życia mieszkańcom i zwiększenie ochrony środowiska. System niemal w naturalny sposób dopasowuje się do potrzeb mieszkańców podnosząc poziom i komfort codziennego życia – mówi wiceprezes zarządu Wodociągów Miejskich, Jakub Kolecki
Rozwinięciu ulegną także pozostałe systemy. Obecnie w Wodociągach Miejskich funkcjonują: System informacji przestrzennej (GIS – Geographic Information System), System Monitoringu, Sterownia i Akwizycji Danych (SCADA – Supervisory Control and data Acquistion), modele komputerowe układów oraz realizowanych przez nie procesów technologicznych jak i sieci wodnej i kanalizacyjnej.
Zwieńczeniem zmian będzie zespolenie wyżej wymienionych narzędzi informatycznych z system klasy ERP (Enterprise Resource Planning - System Planowania Zasobów), którego wdrożenie ma nastąpić w przyszłym roku. System ten oprócz zoptymalizowania wielu procesów biznesowych pozwoli podnieść również poziom obsługi mieszkańców poprzez m.in. modułu elektronicznego biura obsługi klienta oraz w znaczący sposób obniży koszty działania Spółki – mówi wiceprezes Kolecki.
Jak informuje, jeżeli chodzi o system ERP to były prowadzone wewnątrz zakładowe konsultacje. - Jasno z nich wynikało, że wdrożenie takiej klasy systemu będzie pomocne dla naszej organizacji, co w konsekwencji pozwoli nam wyjść naprzeciw aktualnym potrzebą mieszkańców – wyjaśnia Jakub Kolecki.
Spodziewane efekty wprowadzenia systemu
• zmniejszenie energochłonności systemu dystrybucji wody,
• zapewnienie większej kontroli nad pracą sieci wodno-kanalizacyjnej,
• zwiększenie stabilności ciśnienia w strefach,
• poprawa niezawodności zaopatrzenia w wodę,
• ochrona przestrzeni miejskiej przed podtopieniami spowodowanymi opadami nawalnymi i ulewnymi długotrwałymi,
• zwiększenie niezawodności pracy systemów kanalizacyjnych,
• bieżąca kontrola pracy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
• wdrożenie modeli matematycznych czasu rzeczywistego, umożliwiających identyfikację i ocenę skutków różnych zdarzeń zachodzących w systemie wodociągowym,
• optymalizacja procesów biznesowych,
• podniesienie poziomu obsługi mieszkańców.