Piątek 20 września
Eustachego, Filipiny, Faustyny
RADOM aktualna pogoda

Radni nie udzielili prezydentowi Witkowskiemu wotum zaufania i absolutorium [ZAPIS RELACJI NA ŻYWO]

dm 2019-06-24 20:25:00

Na poniedziałkowej sesji Rady Miejskiej, radni nie udzielili prezydentowi Radomia Radosławowi Witkowskiemu wotum zaufania oraz absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2018 rok. Ponadto przyjęli projekt uchwały ws. zmian w uchwale stypendialnej. Poniżej zapis relacji na żywo.

09:00 Porządek dzisiejszych obrad znaleźć można tutaj.

09:01 Sesję można oglądać na żywo w internecie - tutaj.

09:08 Przewodnicząca Bogusz otworzyła sesję.

09:11 Radni Chrobotowicz i Staszewski tradycyjnie wybrani sekretarzami obrad.

09:18 Radni przyjmują wnioski o wprowadzenie kilku projektów uchwał do porządku obrad dzisiejszej sesji. Jest tam m.in. projekt w związku z uzyskaniem przez miasto dofinansowania na politykę wytchnieniową w mieście.

09:25 Radni przyjmują protokoły z kilku poprzednich sesji. Za chwilę natomiast informacja z realizacji uchwał Rady Miejskiej.

09:27 Wpłynął wniosek formalny od radnego Kacy, który przewodnicząca przyjęła, także już teraz "informacja Prezydenta Miasta Radomia nt. budowy chodnika przy ul. Szydłowieckiej". Na sesji pojawili się bowiem mieszkańcy tej ulicy.

09:35 Na mównicy jeden z mieszkańców ul. Szydłowieckiej, który mówi o... historii ulicy, jak i problemie mieszkańców, z którym zmagają się od wielu lat. - Czy te obietnice w zeszłym roku, były tylko obietnicami przedwyborczymi, czy jednak, jesteśmy źle informowani i prace trwają i zostaną zakończone, tak jak nam obiecano, w tym roku? - pytał przedstawiciel mieszkańców.

09:40 Tym razem jedna z mieszkanek ul. Szydłowieckiej, która również mówi, że obiecywano im budowę chodnika, a do tej pory, nic w tej kwestii nie zostało zrobione.

09:49 Konrad Frysztak: Sama budowa chodnika, nie jest możliwa, bez wybudowania kanalizacji deszczowej. Ani prezydent, ani MZDiK, nie wycofują się z tej inwestycji. Wydaję mi się, że radny Kaca nie udziela państwu informacji, w których jest w posiadaniu, bo chce budować na tym jakieś kapitały. Aktualizujemy dokumentację. W tym roku chcemy rozpocząć prace inwestycyjne i tu nic się nie zmieniło. Musimy przebudować cały pas drogowy, łącznie z mostem, aby móc poprowadzić tamtędy nie tylko chodnik, ale i ścieżkę rowerową. W tym roku chcemy ogłosić przetarg. Po przebudowie, na ul. Szydłowieckiej pojawią się też autobusy. Jak przy każdej inwestycji, wnioskujemy o środki zewnętrzne. Jak skończymy przebudowę ul. Małcużyńskiego, skupimy się właśnie na tej ulicy. Nie wycofujemy się z tej inwestycji, podkreślam raz jeszcze.

09:54 Radosław Witkowski: Drodzy państwo, nie wierzcie w to, co mówi radny Kaca. W tym roku ogłosimy przetarg. Wspólnie zmodernizujemy ul. Szydłowiecką, natomiast państwo nie zdziwcie się, jak radny Kaca znajdzie się na liście PiS do Sejmu.

10:01 Marta Michalska-Wilk: Chciałam w tej wypowiedzi odejść od polityki, bo państwo mają problem, ale jak widać, nie da się, bo jeżeli radny z tak dużym doświadczeniem (Mirosław Rejczak) wychodzi na mównicę i kłamię, to nie da się tego nie skomentować. Wiceprezydent Frysztak nikogo nie obraził, a pan nazwał go "szkodnikiem", tego robić nie wolno... Jeśli prezydent mówi, że ta ulica zostanie zrobiona, to zostanie zrobiona. W tym roku ogłoszony zostanie przetarg. Nie dajcie się wciągać w gierki polityczne.

10:07 Dariusz Wójcik: Kolejny raz na sesji, na której są mieszkańcy, mamy taki wyreżyserowany scenariusz. Prezydenci próbują manewrować mieszkańców, że to są jakieś gierki i zagrania polityczne. Mieszkańcy przyszli na sesję, ponieważ byli u prezydenta i nie dostali odpowiedzi. Zgłosili się więc do radnych PiS, aby ci im pomogli, stąd ten problem pojawił się na dzisiejszej sesji. Gdzie tu jest ta cała polityka? Przecież mieszkańców nie interesują barwy polityczne, mieszkańcy chcą tylko rozwiązać ten problem. Trzeba więc porozmawiać, bo problem jest, bo gdyby nie było, przyszłoby kilka osób, a jest cała ulica. Trzeba spotkać się z mieszkańcami, wszystko ustalić i koniec, tu nie ma żadnej polityki. Mogę też odpowiedzieć za radnego Kace, nie startuje do Sejmu, a kolejne wybory mamy za cztery lata. Radny Kaca jest społecznikiem i działa, chwała mu za to.

10:16 Marcin Kaca: Na spotkaniu z mieszkańcami, uprzedzałem, że będzie tu mieszanie polityki, startowania do Sejmu, jaki prezydent tego nie zrobił itd. Ostrzegałem i tak jest. Co jednak jest kluczowe, to to, że jest nagranie z konferencji, na którym prezydent i jego zastępca, mówili przed wyborami samorządowymi w 2018 roku, że w 2018 roku miała zostać zaktualizowana dokumentacja dot. kanalizacji deszczowej, tak, aby na początku 2019 roku ogłosić przetarg na wykonawstwo, a później będzie miała miejsce przebudowa chodnika. Teraz dostajemy odpowiedź, że nie została dokonana ta analiza, że tak naprawdę, nic w tej kwestii nie zrobiono. Po co tu mieszamy politykę? Mieszkańcy chcą mieć chodnik, chcą bezpiecznie funkcjonować, więc wspólnie powinniśmy się zastanowić, jak ten problem rozwiązać. Dlaczego prezydenci przed wyborami mówią coś innego, niż po wyborach? Jeśli wiceprezydentowi Frysztakowi marzy się kariera sejmowa, to mi marzy się chodnik przy ul. Szydłowieckiej.

10:20 Konrad Frysztak raz jeszcze podkreślił, że miasto chce zrealizować tę inwestycję. - Mam nadzieję, że wspólnie to zrobimy - powiedział.

10:23 Na mównicy uczennica PSP nr 25, mieszkanka ul. Szydłowieckiej. - Musimy się bardzo pilnować, idąc do szkoły, bo samochody jeżdżą tamtędy bardzo szybko. Jest tam bardzo niebezpiecznie, dlatego prosimy o budowę chodnika - mówiła.

10:24 Przewodnicząca Bogusz: Jak widać, nie ma tu polityki, chodzi o bezpieczeństwo, przede wszystkim dzieci.

10:28 Radosław Witkowski: Pani Kingo, ja tę ulicę zrobię specjalnie dla Ciebie. Jesteś tego warta, bo jesteś ważną, zdeterminowaną radomianką, która potrafi walczyć o swoje. Potrafisz walczyć o swoje lepiej, niż niektórzy radni z tego okręgu. Pierwsze pieniądze, które znajdziemy, przekażemy na tę inwestycję i zorganizujemy sesję nadzwyczajną, natomiast Ciebie Kingo proszę o nr telefonu, po wybudowaniu chodnika, wspólnie zorganizujemy konferencję na Twojej ulicy.

10:29 - Jestem po raz pierwszy na takiej sesji i jest mi przykro. Państwo radni, przestańcie się kłócić, bo nas polityka nie interesuje. To jest jakieś żałosny spektakl - mówił kolejny z mieszkańców.

10:30 Radni PiS poddadzą później pod głosowanie stanowisko w tej sprawie, a teraz 5 minut przerwy.

10:47 Obrady zostały wznowione.

10:48 Znów zmiany w porządku obrad. Teraz jednak informacja Prezydenta Miasta Radomia dotycząca wprowadzenia rozwiązań w zakresie naliczania opłat za przewozy i pobyt osób niepełnosprawnych w Dziale Usług Opiekuńczych w Domu Pomocy Społecznej Weterana Walki i Pracy.

10:53 Jerzy Zawodnik: Jeśli chodzi o zmiany w zakresie naliczania opłat za przewozy, bardzo uderzyłoby to w finanse miasta, dlatego tu nie przewidujemy zmian, natomiast, patrząc na sytuacje podopiecznych, moglibyśmy pójść na ustępstwa dot. obniżenia opłat za pobyt osób niepełnosprawnych w Dziale Usług Opiekuńczych. Pytanie teraz do RM, czy zgadza się na takie rozwiązanie?

10:57 - Rozmawiamy tu o 1200 zł, uważam, że dla miasta, to żadne pieniądze. Występując tu trzy tygodnie temu, nie myślałam, że znowu tu się pojawię... Jakie to miasto, jak nie potrafi znaleźć 1200 zł? Dobry ojciec dba o te najsłabsze dzieci, a prezydent jest ojcem tego miasta. My nie będzie ustępować... - mówiła kobieta w imieniu rodziców osób niepełnosprawnych.

11:02 Jerzy Zawodnik: Nie ma kwestii, że miasta nie stać na 1200 zł. Stać, niemniej jednak, mówimy tu o przepisach konkretnej uchwały. Mówimy tu o uchwale dot. przewozu osób niepełnosprawnych w Radomiu, uchwała dotyczy wszystkich, nie ma takiej możliwości, żeby zrobić wyjątek dla DUO. My takiego przepisu nie potrafiliśmy znaleźć, choć mocno to analizowaliśmy. Nie chodzi tu o pieniądze, tylko o przepis. Żeby ulżyć państwu, możemy zmienić opłaty, a nawet znieść opłatę za pobyt w DUO. To nie jest kwestia pieniędzy, tylko zapis uchwały.

11:03 - Przy DPS-ie są dwa samochody, można je wykorzystać, znajdźmy jakieś rozwiązanie - padła odpowiedź.

11:05 Radosław Witkowski: Słowa, które Pani wypowiedziała, można też skierować do premiera polskiego rządu. My każdą uchwałę, podejmujemy zgodnie z wytycznymi, wprowadzonymi przez rząd. Zaprośmy parlamentarzystów na sesję, niech się wypowiedzą w tej kwestii. My dziś zaproponowaliśmy rozwiązanie, o którym mówił wiceprezydent Zawodnik.

11:10 Czas na dyskusję radnych.

11:14 Dariusz Wójcik: Kierunek jest dobry. Jeśli prezydent chce przedstawić propozycję obniżenia pobytu dziecko w DUO, choć ja uważam, że powinno to być bezpłatne, więc jeśli to prawnie możliwe, zróbmy to bezpłatnie, natomiast, jeśli tego transportu, nie da się rozwiązać, ja deklaruję, tak jak wspominałem na ostatniej sesji, pokrywać tę kwotę 1200 zł, proszę mi ją potrącać z diety radnego i przelewać do DUO do końca roku, a mam nadzieję, że od stycznia znajdziemy jakieś rozwiązanie.

11:21 Wiesław Wędzonka: Prosiłbym o zrozumienie faktów. Prezydent nie może zmienić prawa, bo będzie to podlegało karze. Nie można wprowadzić jakiś zmian dot. tylko pewnej grupy, tylko dotyczy to wszystkich. Jeśli coś wprowadzamy, nie możemy dla kilku, tylko dla całej grupy. Tak to prawnie wygląda. Tu naprawdę nie należy winić prezydenta, bo musi on poruszać się w obowiązującym prawie.

11:33 Wiceprezydent Zawodnik: Radom jest wzorem dla innych miast, jeśli chodzi o politykę senioralną i wytchnieniową. Inne miasta nas naśladują. Ale nie stoimy w miejscu, idziemy dalej i proponujemy nowe rozwiązania, jak np. Przyjazny Dom. Dziś też będą dwie uchwały dot. polityki wytchnieniowej. Na najbliższą sesję RM przygotujemy uchwałę dot. zniesienia opłat dot. pobytu dziecka w DUO.

11:40 20 minut przerwy...

12:07 Sesja została wznowiona.

12:08 Rozpatrzenie Raportu o stanie Miasta Radomia i głosowanie nad udzieleniem Prezydentowi Miasta wotum zaufania. Na początek przedstawienie raportu przez prezydenta Witkowskiego. Na sali pojawili się m.in. dyrektorzy poszczególnych wydziałów UM.

12:15 Zgodnie z wprowadzoną w 2018 r. nowelizacją ustawy o samorządzie gminnym, mającą na celu zwiększenie udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania organów publicznych, prezydent miasta co roku, do 31 maja, przedstawia radzie miasta raport o stanie miasta.

Raport zawiera opis sytuacji społeczno-gospodarczej miasta stanowiącej kontekst dla działań realizowanych przez władze samorządowe w poprzednim roku, a także realizacji polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego w 2018 r.

Po zakończeniu debaty nad raportem o stanie miasta, Rada Miejska przeprowadza głosowanie nad udzieleniem Prezydentowi wotum zaufania. Uchwałę o udzieleniu wotum zaufania Rada Miejska podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Niepodjęcie uchwały o udzieleniu Prezydentowi wotum zaufania jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzieleniu Prezydentowi wotum zaufania.

12:25 Wspomniany wyżej raport, o którym obecnie jest mowa, można przejrzeć TUTAJ.

12:33 Na mównicy kierownik biura inwestycji, Rafał Górski, który omawia powyższy raport.

12:40 Przypominamy, że sesję można oglądać na żywo w internecie - tutaj.

12:56 - Nie korzystaliśmy z żadnych firm zewnętrznych, zrealizowaliśmy to sami, w oparciu o własne siły, za co kieruję wielkie podziękowania wszystkim urzędnikom - mówił prezydent Witkowski, który obecnie podsumowuje raport, przypominając np. inwestycje drogowe.

13:03 Debata nad raportem. Czas na głos radnych.

13:10 Magdalena Lasota: Dziękuję wszystkim urzędnikom, którzy wykonali ogrom pracy, żeby sporządzić te 204 strony raportu. Prezydent wykonał ustawowy obowiązek. Raport jest bardzo szczegółowy i ujmuje całą strategię i rozwój miasta. Zostały ujęte wszystkie zadania za zeszły rok, które ciążą na gminie, jak również to, czym zajmują się radni. Myślę, że to podsumowanie daje nam bardzo dobry obraz tego, jakie działania zostały wykonane. Z raportu wynika też, że miasto się wyludnia, dlatego dobrze, że dbamy o politykę senioralną i młode małżeństwa, budujemy żłobki, parki, zieleń. Proszę o wotum zaufania dla prezydenta.

13:13 Marta Michalska-Wilk: Panie Prezydencie, proszę pamiętać o tym, że największy kredyt zaufania dali panu radomianie, którzy ponownie wybrali pana na prezydenta, doceniając to, co robi pan dla miasta. Dlatego proszę nie przejmować się tym, co za chwilę powiedzą radni PiS. Niestety, ale będzie to miało tylko podłoże polityczne. Czas, aby dziś zaczęła się w Radomiu współpraca dla dobra miasta, o to apeluję.

13:20 Dariusz Wójcik: Ze strony PiS będzie dziś tylko i wyłącznie dyskusja merytoryczna. 2018, był to rok wyborczy, ale też rok, w którym mieszkańcy Radomia wielokrotnie zostali wprowadzeni przez zaplecze pana prezydenta w błąd. Ta "sławetna" hala i RCS, byliśmy zapraszani na zawody sportowe, takie rzeczy na pewno pomogły panu prezydentowi wygrać wybory. Mieszkańcy nie wiedzieli, w jakim stanie są inwestycje miejskie. Szkoda też, że zapomina się, że to dzięki radnym PiS buduje się centrum rehabilitacji oraz na radomski szpital zostało przeznaczone w poprzednim roku 10 mln zł... Wiele inwestycji zostało rozpoczętych, a nie wiadomo, kiedy zostaną zakończone. Są też inne sprawy, jak tematy dot. Radkomu czy Radpecu. To samo dzieje się z MOSiR-em: raz jest 10 mln, za chwilę ich nie ma, kompletny bałagan. (...). To nie jest całościowy, tylko kompleksowy raport. Nie widzę możliwości, żebyśmy udzielili panu prezydentowi wotum zaufania, chociażby za same te inwestycje i proces ich przeprowadzania przez zaplecze pana prezydenta.

13:23 Robert Utkowski: Wotum zaufania udzielili panu prezydentowi mieszkańcy Radomia.

13:25 Robert Fiszer: Jeśli za rok będzie przygotowywany taki raport, poprosiłbym, aby znalazły się w nim również informacje dot. spółek miejskich (...). Zgadza się, mieszkańcy dali wotum zaufania prezydentowi, ale dali też radnym, w tym mi, a ja negatywnie oceniam ten raport, dlatego zagłosuję przeciwko.

13:36 To co można było przewidzieć, radni PiS negatywnie oceniają raport, uważają, że jest on zły i niepełny, mówią też o niespełnionych obietnicach prezydenta i niedokończonych inwestycjach. Z kolei radni PO chwalą raport, podkreślając, jak bardzo miasto zmieniło się, odkąd prezydentem Radomia został Radosław Witkowski.

13:47 Radni w tym punkcie nie są ograniczeni czasowo. Radny Rejczak mówi już 15 minut. - Panie radny, powolutku mógłby już Pan kończyć, bo są inni radni, którzy chcieliby zabrać głos - zauważyła wiceprzewodnicząca Pastuszka-Chrobotowicz.

13:57 Katarzyna Pastuszka-Chrobotowicz: Szkoda p. prezydencie, że nie zaprosił pan na dzisiejszą sesję mieszkańców Radomia, to było w pana interesie. Ten raport powstał przede wszystkim, żeby zwiększyć udział obywateli, tak czytamy w uzasadnieniu... nie widzę tu żadnego.

14:18 Wioletta Kotkowska: Nie sposób odnieść się do moich poprzedników, szczególnie z PiS. Co niektórzy bowiem, mają amnezję. Tak łatwo i w prosty sposób krytykujecie prace sztabu ludzi, którzy przygotowali ponad 200 stron, pracowali rzetelnie, a teraz tak ich krytykujecie. Zapomnieliście też o deformie edukacji, którą rząd PiS zafundował nam, Polakom. Nie wspomnieliście też o tym, jakie koszty musiała ponieść gmina i nie pochwaliliście prezydentów, jak wspaniale poradzili sobie z tą deformą edukacji. Od 2014 roku skończyła się era "niedasizmu". Ludzie zaufali prezydentowi Witkowskimu, wybierając go ponownie, na drugą kadencję, dlatego, że dało się wybudować nowe żłobki, przedszkola, dało się zauważyć sytuacje osób niepełnosprawnych czy seniorów.

14:27 Karol Gutkowicz: Zgodzę się z radnym Ruszczykiem, który powiedział, że pierwsze wystąpienia były polityczne, a nie merytoryczne. Przypomnę tylko, że wypowiedzi w tej kwestii rozpoczął prezydent Witkowski, później był kierownik Górski, a później radna Michalska-Wilk. Także tak, to były wypowiedzi polityczne, a nie merytoryczne.

14:35 Czas na odpowiedzi wiceprezydentów, po kolei. Rozpoczął Jerzy Zawodnik, który skupia się głównie na sytuacji radomskiego szpitala.

14:47 Nie było żadnych pytań dot. radomskiej kultury i edukacji, dlatego wiceprezydent Semik nie musi udzielać odpowiedzi ;) Miał jednak apel: - Tak, rozwijamy się. Proszę państwa o głosowanie za wotum ufności dla prezydenta.

15:03 Konrad Frysztak zajął się tematami dot. obszarów, którymi właśnie ten wiceprezydent się zajmuje. Powiedział też m.in.: Radni PiS nie zadają praktycznie w ogóle pytań, od razu wystawiają swoje tezy, wskazując w raporcie błędy, mówiąc, że trzeba je poprawić... Szkoda. Wiceprezydent mówił też o inwestycjach, które prowadzone są przez miasto.

15:08 Na mównicy prezydent Radosław Witkowski.

15:15 - Mam nadzieję, że moi współpracownicy odpowiedzieli na wszystkie pytania merytorycznie. Ja zrobiłem wszystko, aby ten raport był jak najbardziej merytoryczny i szczegółowy, choć zdawałem sobie sprawę, że radni mogą nie udzielić mi wotum zaufania, ale na tym świat się nie kończy - mówił.

15:19 Dariusz Wójcik: Panie prezydencie, jak dla mnie, pan powinien być jeszcze prezydentem przez 4,5 roku, bo wygrał pan wybory. Nie będzie jednak wotum zaufania i dziś mówiliśmy, dlaczego tak się stanie. Nie jest jednak powiedziane, że za rok będzie podobnie, jeśli pan i pana współpracownicy, zechcą z nami współpracować i zaczną nas szanować. Hala jest odzwierciedleniem poprzedniego roku i pan doskonale o tym wie.

15:23 Radosław Witkowski: Każdy wie, kogo była wina przy budowie Radomskiego Centrum Sportu. Winnym jest tylko wykonawca, a nie my, miasto...

15:24 Przewodniczący Wójcik dalej mówi, że ten raport został źle sporządzony...

15:25 Przed głosowaniem jeszcze krótka przerwa.

15:33 Przypomnijmy, że jeśli prezydent/burmistrz/wójt, nie dostanie wotum zaufania dwa lata z rzędu, to może to skutkować przeprowadzeniem referendum ws. jego odwołania.

15:39 Sesja została wznowiona.

15:42 Prezydent Radomia Radosław Witkowski bez wotum zaufania! Wynik 11:16.

15:49 Jesteśmy przy kolejnym punkcie, tj. rozpatrzenie sprawozdania z realizacji budżetu Gminy Miasta Radomia za 2018r. Na mównicy skarbnik miasta.

15:56 Skarbnik przytoczył też pozytywną opinię RIO. Z kolei więcej o samym budżecie pisaliśmy tutaj.

16:07 W imieniu komisji rewizyjnej, przewodniczący Łukasz Podlewski.

16:15 Przypomnijmy, że komisja rewizyjna głosowała przeciwko udzieleniu absolutorium prezydentowi Witkowskiemu.

16:17 Przewodnicząca Bogusz odczytuje... pełną opinię RIO.

16:32 Czytanie "przejęła" radna Michalska-Wilk ;)

16:35 Wystąpienia klubowe.

16:38 Dariusz Wójcik (PiS): 98% realizacji budżetu zgadza się, tylko to my dostosowaliśmy ten budżet do realiów, na każdej sesji były przesunięcia, gdyby nie to, zostałby zrealizowany w 50% albo i mniej. Główny powód, dlaczego zagłosujemy przeciw absolutorium dla prezydenta, to kłopoty z realizacją miejskich inwestycji, dziękuję.

16:42 Marta Michalska-Wilk: RIO zmiażdżyła wniosek komisji rewizyjnej. Drodzy państwo z PiS: więcej pracy i merytoryki, a mniej polityki. Dane jasno wskazują, że absolutorium powinno zostać prezydentowi udzielone. To logiczna konsekwencja zaprezentowanych informacji. Nie udzielając absolutorium, sami sobie dajemy złą oceną. Radomianie w wyborach pokazali swoją wolę, chcą, żeby prezydentem miasta był Radosław Witkowski.

16:47 Trwa dyskusja radnych.

16:52 Radny Fiszer zadał kilka pytań dot. tego, "dlaczego tak mało zostało zrealizowane w tym budżecie, do tego, ile było planowane?".

16:57 Wiesław Wędzonka: Jedyną przyczyną głosowania przeciwko udzielenia absolutorium dla prezydenta Witkowskiego, jest polityka. 21 lat jestem radnym, ale nigdy nie było tak miażdżącej opinii RIO do wniosku komisji rewizyjnej. Osoby, które nie znają się na rzeczy, chcą oceniać prezydenta...

17:04 To jest wykres (prezentacja), który najlepiej oddaje realizacje budżetu na rok 2018. Wy również przyłożyliście rękę do tego sukcesu, bo bez mądrych decyzji radnych, tego sukcesu by nie było, także głosując przeciwko nieudzieleniu absolutorium... dla mnie świat się nie kończy, bo to polityczna decyzja, ale istotne jest, jak taką decyzję odbierze np. Europejski Bank Inwestycyjny.

17:05 I kolejna przerwa.

17:13 Obrady zostały wznowione.

17:16 Dariusz Wójcik: 650 zmian było w tym budżecie. Łukasz Podlewski: Prosiliśmy, aby każdą zmianę z nami konsultować.

17:19 Radni zagłosowali przeciwko zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Miasta Radomia za 2018r. oraz sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Radomia za 2018r.

17:20 Radni nie udzielili prezydentowi Radomia Radosławowi Witkowskiemu absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2018 rok.

17:21 Po ponad 8 godzinach obrad, przechodzimy do... interpelacji i zapytań radnych.

17:21 Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach.

17:22 Najpierw ws. dokonania zmian w Uchwale Budżetowej na 2019 rok.

17:24 Tradycyjnie zmiany omawia skarbnik miasta.

17:37 Wszystkie zmiany zawarte w tym projekcie uchwały - tutaj.

17:49 Karol Gutkowski: Jako, że mamy już prawie połowę roku, mam pytanie do pana prezydenta: które już, z tych naszych propozycji, wpisanych do budżetu, zostały zrealizowane?

18:01 Radny Podlewski, w imieniu klubu radnych PiS, składa wniosek ze zmianami w tym projekcie uchwały. Jest dużo inwestycji dot. ścieżek rowerowych.

18:06 Radosław Witkowski: Rozpoczynamy nowy etap zmian naszego miasta. Zapadnie całkowita ciemność i rowerzyści, którzy mają korzystać z tych dróg rowerowych, które radny Podlewski chce wybudować, będą jeździć w ciemności, bo latarnie nie będą świecić. Wtedy poinformuję mieszkańców, że to pana decyzja. Te 2 mln zł zabezpiecza mieszkańców ze względu na bezpieczeństwo. Pan sprowadza niebezpieczeństwo na mieszkańców Radomia.

18:07 10 minut przerwy.

18:24 Sesja została wznowiona. Prezydent Witkowski złożył propozycje, aby znaleźć w budżecie, przed sierpniową sesją, pieniądze na budowę i przebudowę kolejnych dróg rowerowych w Radomiu, natomiast "błaga", aby zostawić fundusze na oświetlenie uliczne.

18:27 Radny Podlewski poinformował, że wycofują wniosek. - Mam jednak nadzieję, że w tym roku jakieś środki na ten cel się znajdą - powiedział.

18:28 Uchwała została przyjęta.

18:33 Podobnie jak uchwała ws. WPF-u.

18:35 Radni przyjęli także projekt uchwały ws. zmiany uchwały nr 516/2017 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Dolina Kosówki II”.

18:42 Trwa sprawozdanie dot. radomskiego MOSiR.

18:45 Obniżenie kapitału zakładowego o kwotę 10.400.000 złotych z przeznaczeniem na pokrycie straty spowoduje częściowe zmniejszenie strat z lat ubiegłych. Pokrycie straty z kapitału zakładowego w przypadku spółki, ukierunkowanej przede wszystkim na realizację zadań własnych gminy a nie zysk, jaką jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Radomiu Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jest standardową procedurą stosowaną przez jednostki samorządu terytorialnego w stosunku do swoich spółek celem ich uwiarygodnienia i przedstawienia rzetelnej sytuacji spółki.

Podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, mające na celu wyrównanie go do pierwotnej wysokości 101.933.000,00 złotych nastąpi w formie dokapitalizowania, poprzez wniesienie kwoty równej kwocie jego obniżenia tj. 10.400.000,00 zł., zagwarantowanej na ten cel w budżecie Gminy Miasta Radomia na 2019 rok.

Analogiczna do zaproponowanej niniejszą uchwałą procedura miała zastosowanie na mocy Uchwały Nr 552/2017 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 30 października 2017 r. w sprawie wyrażenia zgody na obniżenie i podwyższenie kapitału zakładowego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Radomiu Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Powyższe obniżenie kapitału zakładowego Spółki z jednoczesnym jego podwyższeniem do pierwotnej wysokości jest zgodne z art. 264 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1577, z późn. zm.).

W efekcie powyższych działań kapitał zakładowy Miejskiego Ośródka Sportu i Rekreacji w Radomiu Sp. z o.o. będzie wynosił 101.933.000,00 zł, co stanowić będzie 101.933 udziałów Wspólnika – Gminy Miasta Radomia po 1.000,00 zł każdy.

Mając na uwadze powyższe proponuje się przyjąć uchwałę w przedłożonym brzmieniu - czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.

18:56 Dariusz Wójcik: Jakie jest obłożenie na radomskich basenach? Proszę też poinformować, jakie kwoty płacą kluby za wynajem miejskich obiektów, jeśli mają 95% bonifikatę? Pytanie też do prezydenta: czy nie jest za wielu w MOSiR dyrektorów i menadżerów?

19:07 - Od kilku lat MOSiR ma jednego prezesa, jednego dyrektora, także kadra menadżerska została zmniejszona, a zadań i obiektów jednak przybywa, także tutaj MOSiR nie planuje zmian - usłyszeliśmy.

19:12 - Planowane jest dostosowanie stadionu przy ul. Narutowicza do wymogów I ligi piłkarskiej (chodzi tu m.in. o poprawienie oświetlenia). Mamy wstępnie oszacowane koszty, będzie to około 2,5 mln zł netto. Trwa przygotowanie do tej inwestycji - powiedziała pracowniczka MOSiR.

19:14 - Pani, która była menadżerem hali, jest na wypowiedzeniu - dodał Mateusz Tyczyński.

19:15 Projekt uchwały został przyjęty.

19:17 - Pani kierownik i dyrektor Tyczyński chyba jasno pokazali, na co stawiamy, jeśli chodzi o MOSiR: dzieci. Mocno stawiamy na edukację i kulturę fizyczną dzieci, stąd takie kwoty, że MOSiR ma te straty, tak to wygląda i taką decyzję podjęliśmy kilka lat temu, aby tak właśnie było, stąd np. praktycznie darmowe zajęcia z pływania na naszych basaenach - mówił prezydent Witkowski.

19:18 Uchwała została przyjęta.

19:24 Została przyjęta uchwała ws. przekształcenia oddziału przedszkolnego w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 11 im. Adama Jerzego Czartoryskiego w Radomiu, ul. Jurija Gagarina 19 w Przedszkole Publiczne Nr 21 w Radomiu, ul. Jurija Gagarina 19 oraz utworzenia Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 2 w Radomiu, ul. Jurija Gagarina 19.

19:26 Tak samo ws. przekształcenia oddziału przedszkolnego w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi im. Lotników Polskich w Radomiu, ul. Długojowska 6 w Przedszkole Publiczne Nr 20 w Radomiu, ul. Długojowska 6 oraz utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 3 w Radomiu, ul. Długojowska 6.

19:28 Podobnie jak ws. przekształcenia oddziału przedszkolnego w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 32 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Radomiu, ul. Prospera Jarzyńskiego 3 w Przedszkole Publiczne Nr 26 w Radomiu, ul.Prospera Jarzyńskiego 3 oraz utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4 w Radomiu, ul. Prospera Jarzyńskiego 3.

19:29 Czas na projekt uchwały ws. zmiany Uchwały Nr 395/2016 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 15 listopada 2016 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, trybu przyznawania i pozbawiania oraz ustalania wysokości stypendiów sportowych.

Więcej o planowanych zmianach w uchwale stypendialnej - tutaj.

Uzasadnienie:

Wprowadza się następujące zmiany do uchwały w sprawie stypendiów sportowych:

1. Zwiększono kwoty stypendium sportowego dla drużyn występujących w rozgrywkach ligowych.
2. Zwiększono maksymalną liczbę zawodników jaka może otrzymać stypendium w piłce nożnej do 22 osób i w piłce siatkowej do 14 osób.
3. Wprowadzono jeden poziom sportowy w I lidze piłki nożnej mężczyzn (brak podziału na I i II połowę tabeli).
4. Wprowadzono możliwość pobierania stypendium w piłce ręcznej kobiet w II lidze.
5. W przypadku stypendium dla medalistów mistrzostw rozbito stypendium za srebrny i brązowy medal.
6. Wprowadzono stypendium za uczestnictwo w Igrzyskach Olimpijskich lub Igrzyskach Paraolimpijskich na poziomie srebrnego medalu Mistrzostw Europy.
7. Obniżono wysokości stypendium sportowego za medal w kategorii młodzieżowiec o 10%, w kategorii junior o 20% oraz w kategorii junior młodszy (kadet) o 5%.
8. Ustalono wysokość stypendium za medal mistrzostw na podstawie kwoty bazowej obowiązującej w 2019 r. tj. 2250 zł. Stypendia nie będą się automatycznie waloryzować.
9. Wprowadzono możliwość złożenia wniosku o przyznanie stypendium dla medalisty w terminie późniejszym, jeżeli uzyskanie medalu nastąpiło po dacie składania wniosku tj. po 10 grudnia danego roku. Nie później jednak niż do 31 grudnia danego roku.

Powyższe zmiany zostały skonsultowane ze środowiskiem sportowym i uzyskały pozytywną opinię Gminnej Rady Sportu działającej przy Prezydencie Miasta Radomia.

19:34 Na przykładzie Radomiaka: Zieloni otrzymywaliby co miesiąc 220 tys. zł, bez względu na to, na którym miejscu skończą sezon (oczywiście, jeśli pozostaną na tym samym poziomie rozgrywkowym). Przy obecnej uchwale, Radomiak, już po awansie do I ligi, otrzymałby 160 tys. zł.

19:35 Mateusz Tyczyński: Uchwała stypendialna w naszym mieście, to jest coś, co nam bardzo się udało. W tym roku przygotowaliśmy 6,5 mln zł, ale będziemy musieli dołożyć około 200-300 tys. zł do tego systemu.

19:40 Dariusz Wójcik: Od lat funkcjonowała w Radomiu zasada, że koszykówka i siatkówka na najwyższym poziomie, ma taką samą kwotę. Dla siatkówki zwiększyliśmy liczbę osób, kosz pozostał na tym samym poziomie. Nie zgadzam się, że jest to skrajnie niesprawiedliwie, stąd te 200 tys. zł na klub HydroTruck.

19:42 Wniosek radnych kobiet z klubu PiS, aby zwiększyć stypendium dla kobiet grających w Lidze Siatkówki Kobiet, z 6,1 tys. zł na 7,1 tys. zł.

19:42 Mateusz Tyczyński: To nie jest tak, że kogoś chcemy skrzywdzić. Koszykarze i tak mają najwyższe kwoty, jakie mieć mogą. Zgadza się, siatkarką się należy, ale wiąże się to z większymi kosztami. Dodam, że przedstawiciel Radomki zgodził się na obecny podział. To jednak jest państwa decyzja, ale proszę się nad tym poważnie zastanowić, bo wszystkim chcielibyśmy dołożyć, ale czasami tak się nie da.

19:46 Radosław Witkowski: Jestem przekonany, że to uchwała bardzo sprawiedliwa. Bo jeśli koszykarz ma zarabiać 12 tys. zł miesięcznie z budżetu miasta... Aczkolwiek, jak tu mamy teraz jakiś koncert życzeń, to ja wolę przeczekać, zdjąć ten projekt z dzisiejszych obrad, zastanowić się raz jeszcze, przeanalizować wszystko, porozmawiać i dopiero wówczas to przegłosować, natomiast nie ma mojej zgody, aby zaciągać kolejne zobowiązania na uchwałę stypendialną, bo ciężko to będzie radomianom wytłumaczyć.

19:47 Dariusz Wójcik: Nie zgadzam się, bo na drużynę, zostaję taka sama kwota, tylko jest zmiana, że na więcej zawodników w siatkówce, aniżeli w koszykówce. Mamy trzy eksportowe drużyny + Radomiaka, który awansował do I ligi i trzeba go wspierać, miejmy nadzieję, że awansuje niedługo do Ekstraklasy. Nie dzielmy jednak sportowców, koszykówki i siatkówki w Radomiu. Jeśli skarbnik ma znaleźć, to na pewno znajdzie fundusze w budżecie...

19:53 Radosław Witkowski: Mam propozycję: macie określoną pulę środków, która została zapisana w tej uchwale stypendialnej, to zróbcie takie zmiany, jakie chcecie. Zobaczcie, że postawiliśmy bardzo mocno na promocję Radomia poprzez sport. Dajemy większą pulę pieniędzy na te działania. Każdy ma zwiększone fundusze, jeśli chodzi o te drużyny zespołowe. Koszykarz zarabia i tak duże pieniądze w Radomiu. Dmuchanie w rozwój tych wydatków, jest niesprawiedliwe. To jest pula na stypendia sportowe. Są też ludzie, którym to się nie podoba. Jeśli chcemy to uporządkować, to jestem do dyspozycji, natomiast jeśli jesteście za zwiększeniem wydatków, to ja muszę to przeanalizować.

19:54 10 minut przerwy.

19:57 160 tys. zł na Radomkę chcą dołożyć radne PiS, natomiast przewodniczący Wójcik chce dołożenia 200 tys. na koszykówkę (HydroTruck). Prezydent Witkowski uważa, że 1,5 mln siatka mężczyzn i 1,3 kosz mężczyzn to dobry podział, bo siatkówkę trzeba podzielić na 14, a nie na 12 zawodników, jak ma to miejsce w przypadku kosza.

20:18 Obrady zostały wznowione. Radni wraz z prezydentem przeprowadzili dyskusję w jednym z pomieszczeń przy sali obrad.

20:21 Radosław Witkowski: Udało nam się w konsensusie ten temat rozwiązać. Rozmawialiśmy z prezesem HydroTrucku przez telefon i ustaliliśmy, że dziś radni przyjmą projekt uchwały, który złożyliśmy (prezydent), a we wrześniu zastanowimy się, co dalej...

20:22 Dariusz Wójcik: Kolejny raz, jako klub PiS, pójdziemy na rękę prezydentowi i zgodzimy się na to, ale na pewno ten temat powróci na sesję RM. Moim zdaniem, siatkarze i koszykarze, powinni dostawać tyle samo.

20:23 Radna Pastuszka-Chrobotowicz wycofała swój wniosek.

20:23 Projekt uchwały został przez radnych przyjęty.

20:25 Kończymy naszą relację. Dziękujemy za uwagę.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych