Specjalistyczne seminaria dla instruktorów nauki jazdy realizowane są w ramach kampanii Bezpieczny Przejazd ? ?Szlaban na ryzyko!?. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują różne metody i kanały komunikacji, by zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach m.in. w województwie mazowieckim. Ostatecznie najważniejsze decyzje podejmuje kierowca, stąd edukacja dla obecnych i przyszłych kierowców. Jednak istotna jest tutaj rola nauczycieli i instruktorów szkół nauki jazdy.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie podnoszą poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych m.in. poprzez modernizację przejazdów oraz budowę nowych bezkolizyjnych skrzyżowań nad i pod torami. Od października dodatkowo apelujemy do instruktorów nauki jazdy. Przekazujemy tej grupie dodatkowe materiały. Szkolenia PLK dla instruktorów to większe bezpieczeństwo przyszłych kierowców, którzy będą przejeżdżać przez skrzyżowania drogi z torami. Lepiej przygotowany nauczyciel to bezpieczniejszy uczeń ? mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Żółta Naklejka podnosi poziom bezpieczeństwa na przejazdach
W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadziły kolejne narzędzie podnoszące poziom bezpieczeństwa na przejazdach. Na około 14 000 przejazdów zamontowano specjalne naklejki (#ŻółtaNaklejkaPLK). Na każdej z nich są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 oraz numery ?awaryjne?. W przypadku zagrożenia życia na terenie kolejowym i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia - specjalnie stworzonym łączem ? służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów na tej linii.
Eksperci ekspertom
W warsztatach biorą udział instruktorzy, którzy odpowiedzieli na zaproszenie PLK ? dla których kwestie bezpieczeństwa ich kursantów są bardzo ważne. Podczas spotkań ekspert, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. omówi zasady bezpieczeństwa na przejazdach z perspektywy kolei na bazie doświadczeń oraz analiz wielu zdarzeń.
- Przedstawimy instruktorom nie tylko wiedzę z zakresu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, ale także wyposażamy ich w materiały, które ułatwią edukację kursantów. Spotkanie jest dla nas okazją nie tylko do przekazania, ale i do zdobycia wiedzy, co jeszcze moglibyśmy zrobić, by kierowcy byli bezpieczni na drogach i przejazdach kolejowo-drogowych ? mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
STOP! Szlaban na ryzyko!
W województwie mazowieckim w tym roku (trzy kwartały) na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 22 zdarzeń w których zginęło 8 osób, 4 zostały ciężko ranne. W Polsce pierwsze trzy kwartały to 164 zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych, w których śmierć poniosło 40 osób, 27 zostało ciężko rannych. Do wypadków i kolizji dochodzi w miejscach wyraźnie zabezpieczonych znakami, w tym znakiem STOP. Jak podkreślają eksperci ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, wielu kierowców nie stosuje się do znaku STOP, który nakazuje bezwzględne zatrzymanie się przed skrzyżowaniem. Niektórzy z nich traktują go tylko jako sugestię lub błędnie utożsamiają ze znakami ustąp pierwszeństwa. Kierowcy ignorują również czerwone światło zakazujące wjazdu na tory, a nawet omijają slalomem zamknięte rogatki.
Na terenie województwa mazowieckiego jest 960 przejazdów i bezpiecznych przejść dla pieszych. To 7% wszystkich przejazdów w kraju. Każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych gwarantują bezpieczeństwo przy przekraczaniu torów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 roku prowadzą kampanię Bezpieczny Przejazd ? ?Szlaban na ryzyko!?. Jej celem jest ograniczenie wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych m.in. poprzez budowanie kultury bezpieczeństwa. Więcej informacji na temat kampanii oraz realizowanych w jej ramach działań na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl.