Poniedziałek 25 listopada
Erazma, Katarzyny, Beaty
RADOM aktualna pogoda

Pierwsza radomska szkoła publiczna z innowacyjną metodą tutoringu

dm 2018-04-05 09:25:00

Od września 2018 roku w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu, zostanie wdrożony program tutorski. Głównym celem tutoringu jest wydobywanie potencjału u każdego ucznia oraz zaspokojenie naturalnego dążenia każdego człowieka do samorozwoju.

Teren PSP nr 5 z lotu ptaka

Aby należycie przygotować się do wprowadzenia tej innowacyjnej metody, część kadry pedagogicznej (20 osób) odbyła w roku szkolnym 2017/2018 niezbędne szkolenie, realizowane przez Fundację Kolegium Tutorów z Wrocławia.

Tutoring stwarza nowe możliwości, a przede wszystkim pozwala na budowanie atmosfery zaufania i życzliwości, dając szansę rodzicom i nauczycielom w kierowaniu karierą edukacyjną ucznia tak, by mógł on dostrzec i wykorzystać własne możliwości. Proces ten angażuje uwagę tutora, który aby móc wspierać ucznia, musi go dobrze poznać jako osobę (mocne i słabe strony, zasoby, sytuacje i doświadczenia, potrzeby, zainteresowania, dalsze plany, marzenia).

Istotą programu są regularne, indywidualne spotkania uczniów i rodziców z tutorem, w atmosferze dialogu, szacunku i zaufania. Indywidualny opiekun - tutor towarzyszy każdemu uczniowi w procesie długofalowym. W cyklicznych spotkaniach przekazuje on rodzicom informacje o postępach dziecka i ustala wspólny plan działania. Dzięki połączeniu wiedzy rodziców o dziecku i wiedzy opiekuna o funkcjonowaniu w szkole, możliwe jest wypracowanie jednego lub kilku wspólnych celów, realizowanych równolegle, które stale są weryfikowane. Kontakt tutora z rodzicami i uczniem ma na celu rozwijanie wszystkich zdolności ucznia, nie tylko związanych z jego intelektem, ale również z kształtowaniem go jako człowieka.

Tutor - nauczyciel, wspiera ucznia, zadaje motywujące pytania, pomaga uczniowi poszukiwać własnej drogi do wiedzy, tożsamości, wielopłaszczyznowego rozwoju, a także towarzyszy w ich realizowaniu. Tutor ma czas dla swojego podopiecznego i traktuje go jak indywidualność, której stwarza warunki do budowania systemu wartości, uczy podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności.

Kierując się powiedzeniem greckiego filozofa Plutarch’a: „Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, ale ogniem, który trzeba rozniecić” możemy powiedzieć, że tutoring to proces pozwalający na poszukiwanie takiej relacji i drogi, aby uczeń mógł wykorzystać cały swój wewnętrzny i zewnętrzny potencjał do osiągnięcia sukcesu szeroko rozumianego. Metoda ta pozwala również wzmocnić partnerski sojusz pomiędzy szkołą a rodzicami, a ich efektywne współdziałanie ma przenieść się na ucznia.

Cała społeczność szkolna w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu w wyniku partnerskich relacji z czasem będzie prowadzić do ukształtowania w szkole wspólnoty wzajemnie się uczącej.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych