Nowy „strażnik” będzie dysponowany do zadań związanych z zapełnieniem ładu i porządku publicznego na radomskich ulicach. Będzie służył funkcjonariuszom, którzy zajmują się najbardziej uciążliwymi dla mieszkańców sprawami administracyjno - porządkowymi, kontrolują spalanie odpadów w piecach, kontrolują nieruchomości pod kątem porządków oraz sprawdzają czy przedsiębiorcy posiadają odpowiednie umowy na wywóz nieczystości stałych.
Głównym zadaniem funkcjonariuszy jest kontrola przestrzegania Uchwały dotyczącej utrzymania czystości i porządków w gminie. Współpracują z Wydziałami Urzędu Miejskiego w zakresie utrzymania terenów miejskich w należytym porządku, kontrolują nielegalne wysypiska oraz prowadzą trudne i czasochłonne sprawy porządkowe egzekwując od prywatnych właścicieli przestrzeganie ustaw i uchwał o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dodatkowo współdziałają z innymi urzędami administracji samorządowej oraz Strażami Miejskimi w Polsce udzielając pomocy m.in.: w ustalaniu miejsc pobytu osób bezdomnych oraz sprawców wykroczeń, a także w uzupełnianiu dokumentacji wykroczeniowej i sądowej.