- Podjęliśmy się takiego projektu, aby nasz transport był niskoemisyjny bądź zeroemisyjny i konsekwentnie krok po kroku wymieniamy nasz tabor. Jest szansa na to, aby w przyszłym roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji dysponowało flotą 30 autobusów o napędzie elektrycznym i 42 zasilanych gazem ziemnym. To uplasuje miejską spółkę w ścisłej czołówce krajowych przewoźników pod względem posiadanego taboru ekologicznego. Mamy świadomość, że musimy prowadzić politykę proekologiczną i konsekwentnie nasze cele realizujemy - mówi prezydent Radosław Witkowski.
Nowe, przegubowe autobusy o długości max. 18,75 m powinny pomieścić minimum 160 pasażerów, w tym 45 na miejscach siedzących. Będą to pojazdy niskopodłogowe, z czworgiem drzwi, klimatyzacją oraz dodatkowymi urządzeniami grzewczymi, zasilanymi sprężonym gazem ziemnym CNG. Autobusy będą wyposażone m.in. w 4 podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów oraz kasowniki.
Oferta Solarisa, opiewająca na nieco ponad 10 mln zł, uzyskała największą łączną liczbę punktów w kryteriach: cena, marża, kryterium techniczne i okazała się najkorzystniejsza. Autobusy zostaną pozyskane w drodze 10-letniego leasingu operacyjnego, z opcją wykupu za 1% wartości netto przedmiotu leasingu. Finansowanie będzie pochodzić ze środków własnych MPK. Nowe przegubowe autobusy powinny wyjechać na ulice Radomia na przełomie listopada i grudnia.
Wcześniej, bo już w połowie roku, flotę MPK zasili 9 autobusów elektrycznych Solaris Urbino12 electric, zakupionych w ramach realizowanego przez miejską spółkę unijnego projektu pn. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Radomiu poprzez zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą”. Wartość kontraktu wynosi ponad 28,4 mln zł. Ponad 19 mln zł będzie pochodziło z funduszy unijnych.
Przypomnijmy, że od 2 lipca zeszłego roku, MPK użytkuje już pierwszych 10 elektrycznych Solarisów, które otrzymało od Gminy Miasta Radomia, a które zostały zakupione w ramach tzw. projektu multimodalnego, także współfinansowanego z funduszy unijnych.
Ponadto, realizując proekologiczną politykę transportową, radomskie MPK w styczniu złożyło wnioski o dotację (25 245 000 zł) i pożyczkę (7 755 000 zł) dla projektu „elektryfikacji” linii nr 7. Ma on być realizowany w ramach Programu Priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W planie MPK jest zakup 11 autobusów elektrycznych, pięciu ładowarek zajezdniowych oraz budowę dwóch stacji ładowania pantografowego w obrębie pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz ul. Sycyńskiej.
Pieniądze, o które zabiega MPK stanowią ok. 80 proc. kosztów kwalifikowanych planowanego zakupu. Radom znalazł się wśród zaledwie 33 miast, których wnioski zostały złożone w naborze, do czasu wyczerpania alokacji wynoszącej 1,3 mld zł. Wnioski MPK przeszły pozytywnie ocenę formalną. Obecnie trwa etap oceny merytorycznej. Decyzja odnośnie przyznania środków powinna zapaść w II połowie br.