"- Proszę o informację, dlaczego rozkłady jazdy w Internecie i na przystankach nie są zgodne z tymi wyświetlanymi na tablicach elektronicznych. Nie jest to jednorazowa sytuacja, gdy rozkłady jazdy nie pokrywają się" - takie zgłoszenie otrzymaliśmy ostatnio od jednej z pasażerek. Podobne interwencje zdarzają się co jakiś czas, dlatego przypominamy zasady działania Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), aby radomianie wiedzieli, na czym on polega.
Najważniejszą informacją jest to, iż tablice SDIP przy przystankach odliczają czas do przewidywanego rzeczywistego czasu przyjazdu danego autobusu. Jeżeli na przykład zgodnie z rozkładem jazdy ma on przyjechać o godzinie 15:32, natomiast z powodu korków złapał opóźnienie, to tablica pokazuje wtedy, że przyjedzie on za 4 minuty, czyli o 15:36. Gdyby wyświetlacze miały pokazywać wyłącznie te same godziny, które są na rozkładach papierowych i w Internecie, to ich istnienie nie miałoby większego sensu, bo to samo pasażerowie mogliby sprawdzać w gablotach na przystanku.
Wszystkie autobusy miejskie w Radomiu są wyposażone w system lokalizacji GPS, a dzięki temu wiadomo, gdzie jest dany pojazd. Na podstawie odległości, jaka pozostała mu do pokonania do kolejnych przystanków, wyliczany jest na nich przewidywany rzeczywisty czas przyjazdu. To również bardzo ważna informacja, bo może zdarzyć się, że tablica SDIP na przykład na przystanku przy Kauflandzie będzie pokazywać, że autobus linii 1 podjedzie tam za dwie minuty (system zlokalizuje, iż autobus jest już na wysokości katedry i na podstawie odległości do pokonania obliczy te dane), natomiast po drodze będzie akurat długi korek przed światłami i faktyczny czas wydłuży się z dwóch minut do trzech. Są to jednak normalne różnice, bo system wylicza czas jedynie na podstawie odległości - a nie jest przecież w stanie przewidzieć, czy po drodze autobus trafi na zielone światło i przejedzie szybko, czy będzie oczekiwać na czerwonym. To tak samo jak podczas planowania jazdy samochodem - nawigacja może obliczyć nam przewidywany czas jazdy od punktu A do punktu B, lecz jeżeli po drodze wystąpią jakieś utrudnienia w ruchu, to faktycznie ten czas się wydłuży.
Inną kwestią są czasy podawane na tablicach zlokalizowanych przy kilku pierwszych przystankach od pętli końcowej (na przykład na Struga / Szklana, Mieszka I / Królowej Jadwigi, Sycyńska / Helleńska i tym podobnych). Aż do czasu odjazdu autobusu z pętli tablice SDIP pokazują tylko czasy rozkładowe - zakładając, że kurs zacznie się punktualnie. Dopiero od chwili ruszenia z przystanku początkowego zaczyna się odliczanie rzeczywiste (na podstawie odległości). Jeśli zatem, na przykład z powodu korków, autobus przyjedzie na pętlę już po rozkładowym czasie swojego odjazdu albo zdarzy się inna sytuacja, której ani kierowca, ani pasażerowie, ani tym bardziej SDIP nie byli w stanie wcześniej przewidzieć (awaria, wypadek itp.), to wtedy przewidziany odjazd, który jednak nie nastąpił, zniknie z tablicy. Pojawi się na niej ponownie dopiero wtedy, gdy autobus faktycznie rozpocznie realizację tego kursu (wtedy opóźnionego).
Niedogodności dla pasażerów mogą zdarzyć się wtedy, gdy autobus z jakiegoś powodu zatrzyma się na dłużej już w trakcie wykonywania kursu. Taka sytuacja miała miejsce kilka dni temu, gdy przy ulicy Sienkiewicza tablica przez 10 minut niezmiennie zapowiadała przyjazd pojazdu linii 5 w ciągu trzech minut. Tak wynikało z odległości, ale autobus miał awarię i przez 10 minut stał na ulicy Żeromskiego. System nie jest w stanie przewidzieć, za ile uszkodzony wóz ruszy, więc nie koryguje wskazań do chwili rozpoczęcia kontynuacji jazdy. Na każdą sytuację trzeba patrzeć osobno.
Warto wiedzieć, że pasażerowie mogą korzystać z systemu nie tylko tam, gdzie są ustawione tablice. Pozwala na to także podgląd internetowy: http://rkm.mzdik.radom.pl. W okienku po prawej stronie trzeba wpisać numer linii i wtedy wyświetlą się rzeczywiste lokalizacje jeżdżących na niej autobusów. Po kliknięciu w ikonę wybranego pojazdu pojawi się tabela z przewidywanym czasem przyjazdu do następnych przystanków. Jeszcze wygodniejsze może być korzystanie z darmowej aplikacji myBus (do ściągnięcia na smartfony): http://www.taran.com.pl/mybusonline.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej został wdrożony w Radomiu razem z Radomską Kartą Miejską. Tablice znajdują się obok 48 przystanków. Kolejne 20 sztuk ma pojawić się w ramach tak zwanego projektu multimodalnego. Nasze dotychczasowe obserwacje dowodzą, że system działa poprawnie, a przypadki, gdy na przykład autobus ma zakłócenia w łączności GPS, zdarzają się incydentalnie. Te usterki są natychmiast zgłaszane do producenta - w celu naprawy. Wiele interwencji o rzekomych nieprawidłowościach wynikało często z niewiedzy części pasażerów, którzy oczekiwali tam danych rozkładowych zamiast rzeczywistych. Właśnie dlatego przypominamy zasady działania SDIP.
Dodatkowe informacje o Systemie Dynamicznej Informacji Pasażerskiej są również opublikowane na naszej oficjalnej stronie internetowej - w dziale Karta Miejska > informacja pasażerska".