18-metrowe Solarisy Urbino to pojazdy niskopodłogowe, z czworgiem drzwi, klimatyzacją oraz dodatkowymi urządzeniami grzewczymi, zasilanymi sprężonym gazem ziemnym CNG. Pomieszczą 155 pasażerów, w tym 45 na miejscach siedzących. Ich wyposażenie obejmuje m.in.: 4 podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów oraz kasowniki dotykowe, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego.
- Systematycznie kupujemy nowe autobusy, bo chcemy, by komunikacja publiczna w Radomiu był nowoczesna, bezpieczna, a przede wszystkim ekologiczna. Podążamy tą samą drogą co duże europejskie miasta i jestem przekonany, że to się nam wszystkim opłaci. Ten rok okazał się pod tym względem rekordowy. Łącznie flotę MPK zasiliło 14 nowych pojazdów, w tym kolejnych 9 autobusów elektrycznych zakupionych przy udziale funduszy unijnych - przypomina prezydent Radosław Witkowski.
Nowe przegubowe autobusy MPK pozyskało od konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz PKO Leasing S.A. w drodze 10-letniego leasingu operacyjnego, z opcją wykupu. Wartość kontraktu wynosi ponad 8,2 mln zł. Dostawa autobusów nastąpiła blisko miesiąc przed terminem przewidzianym w umowie, dzięki czemu będą mogły wyjechać na trasę już w najbliższy weekend, obsługując dojazdy do cmentarzy na najbardziej obleganych liniach.
Na tym jednak nie koniec. MPK planuje pozyskiwać następne komfortowe, ekologiczne autobusy. W przyszłym roku spółka zamierza wyleasingować pięć kolejnych nowych gazowych przegubowców, zaś w roku 2023 na ulice Radomia powinno wyjechać sześć 6 autobusów 18 m z napędem elektrycznym, których zakup jest planowany w ramach Programu Priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na ten cel spółka otrzyma z NFOŚiGW ponad 12 mln zł dotacji oraz ponad 5 mln zł pożyczki.
Dzięki systematycznej wymianie taboru autobusowego, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji już jest jednym z krajowych liderów pod względem posiadanego taboru zero- i niskoemisyjnego. Wkrótce autobusy elektryczne i gazowe stanowić będą większość użytkowanej przez MPK floty.