- Bardzo się cieszę, że nasza spółka kontynuuje zakupy zero- i niskoemisyjnych autobusów. To kierunek, który obraliśmy już kilka lat temu. Zależy nam bowiem, by komunikacja miejska w naszym mieście była nie tylko komfortowa i bezpieczna, ale też ekologiczna. Nowy zakup elektrycznych autobusów oznacza dalsze ograniczenie hałasu i emisji zanieczyszczeń do atmosfery - mówi prezydent Radosław Witkowski.
Całkowity koszt zakupu nowych sześciu autobusów, a także stacji ładowania pantografowego oraz trzech dwuwyjściowych ładowarek zajezdniowych jest szacowany na 21 mln 967 tys. zł. Miejska spółka otrzyma z NFOŚiGW 12 622 500 zł dotacji oraz 5 237 500 zł niskooprocentowanej pożyczki.
Umowa w sprawie dofinansowania została już podpisana. Kolejnym etapem realizacji projektu będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy zadania, co powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2022 roku. Zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, elektryczne przegubowce powinny wyjechać na ulice Radomia w 2023 roku. Wcześniej, bo pod koniec 2022 roku planowane jest wybudowanie stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi.
Niezależnie od dalszego poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania wymiany taboru na nowoczesny i ekologiczny, MPK planuje, we własnym zakresie, pozyskanie w II połowie przyszłego roku 5 autobusów przegubowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
Już teraz gminna spółka jest jednym z krajowych liderów pod względem posiadanego taboru ekologicznego. Większość użytkowanej przez MPK floty stanowią bowiem autobusy zero- i niskoemisyjne, w tym 19 autobusów elektrycznych i 42 zasilane gazem CNG.