Poniedziałek 25 listopada
Erazma, Katarzyny, Beaty
RADOM aktualna pogoda

Kompleksowo i międzynarodowo o autyzmie

cir 2018-04-21 10:59:00

IV Międzynarodowa Konferencja naukowo-szkoleniowa ,,Autyzm - aspekty medyczne i terapeutyczne” odbyła się w Auli Głównej Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego. Uczestniczyło w niej ok. 300 osób.

Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem

Konferencja skierowana była do nauczycieli szkół specjalnych, ogólnodostępnych, przedszkoli, logopedów, psychologów, dyrektorów szkół, studentów oraz rodziców dzieci ze spektrum autyzmu. Zorganizowana została przez Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu i Stowarzyszenie Edukacyjno-Rehabilitacyjne ,,Do Celu” we współpracy z UTH. Patronat objęli prezydent Radomia Radosław Witkowski i rektor UTH prof. dr.hab. inż. Zbigniew Łukasik. Organizatorzy właśnie podsumowali konferencje, która odbyła się 13 kwietnia.

- Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem i uczestniczyło w niej ok. 300 osób. Celem konferencji było propagowanie wiedzy na temat autyzmu wśród zainteresowanych osób, wymiana doświadczeń, zapoznanie z badaniami medycznymi dotyczącymi stosowania diety bezglutenowej, szczepień w autyzmie oraz metodami terapeutycznymi i dobrymi praktykami w Holandii - informuje Ewa Pacułek z ZSSiPO, koordynatorka konferencji.

Gościem specjalnym i prelegentką była Rianne Verschuur, doktorantka na Radbout University w Holandii, naukowiec i psycholog w centrum Badań, Rozwoju i Innowacji Leo Kannera. Konferencję otworzył dyrektor ZSSiPO Krzysztof Sońta. Następnie głos zabrali wiceprezydent Radomia Jerzy Zawodnik oraz przedstawiciel UTH prof. dr hab. Sławomir Bukowski. 

Część wykładową rozpoczęła Katarzyna Bąbik, certyfikowany analityk zachowania BCBA z Uniwersytetu SWPS w Warszawie i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Przedstawiła ona wykład „Postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne u dzieci z trudnościami związanymi z karmieniem”. Celem wykładu było zapoznanie uczestników z definicją oraz etiologią trudności związanych z karmieniem u dzieci. Przedstawione zostały główne założenia oraz elementy terapii behawioralnej, w tym oceny behawioralnej, prowadzenie dokumentacji oraz techniki wykorzystywane. 

Następnie głos zabrała przedstawiła Anna Piwowarczyk, specjalista pediatrii ,absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, obecnie asystentka w Klinice Pediatrii z Oddziałem Obserwacyjnym, II Wydziału Lekarskiego WUM, członkini Komisji ds. autyzmu przy Polskim Towarzystwie Psychiatrycznym, od kilku lat naukowo i zawodowo zaangażowana w pracę z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Przedstawiła ona dwa wykłady. Pierwszy – „Diety eliminacyjne u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Omówienie znaczenia diety bezglutenowej i bezkazeinowej w funkcjonowaniu dzieci z ASD na podstawie wiarygodnych badań naukowych. Natomiast drugi wykład dotyczył szczepień w autyzmie – „Przedstawienie aktualnych danych naukowych dotyczących szczepień dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Przedstawienie stanu zaszczepienia dzieci z ASD w Polsce.”

Na zakończenie konferencji wystąpiła jeszcze raz Rianne  Verschuur z Holandii. Zapoznała ona słuchaczy z dwoma tematami: ,,Trening reakcji kluczowych dla dzieci ze spektrum autyzmu” i „Uczenie reakcji kluczowych w środowisku naturalnym oraz trening dla kadry, rodziców i nauczycieli.” Trening reakcji kluczowych jest naturalistyczną metoda interwencji dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, oparta na badaniach naukowych i zasadach stosowanej analizy zachowania. Celem treningu jest nauczenie kluczowych umiejętności dzieci ze spektrum autyzmu, prowadzące do ogólnej poprawy ich funkcjonowania. 

Omówione zostały historia, charakterystyka, wdrażanie treningu oraz badania nad jego efektywnością. Trening reakcji kluczowych jest wdrażany w naturalnym środowisku dziecka istotnym jego elementem jest szkolenie rodziców. Prelegentka poruszyła także kwestie szkolenia rodziców i pracowników w zakresie treningu reakcji kluczowych. 

Część wykładu poświęcona była uczeniu reakcji kluczowych w środowisku szkolnym. Większość dzieci ze spektrum autyzmu przebywa bowiem w szkole przez kilka godzin dziennie, ale proces ich edukacji stanowi często dla nauczycieli poważne wyzwanie. Chociaż coraz więcej interwencji opartych na wynikach badań jest dostępnych dla tej populacji, to wciąż niewiele z nich zostało wdrożonych systematycznie w środowisku szkolnym.

W ramach wykładu zostały omówione również kwestie wdrażania treningu w środowisku szkolnym, szkolenia nauczycieli i badania nad jego efektywnością.

Podsumowania konferencji dokonała koordynatorka Ewa Pucułek z ZSSiPO oraz dr hab. Anna Zamkowska, prof. UTH w Radomiu. 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych