Sytuacja światowej pandemii koronawirusa, nie zagroziła radomskiej inwestycji. Budowa drogi startowej ma kilkutygodniowe przyspieszenie prac względem harmonogramu. Zgodnie z umową, droga startowa ma być gotowa najpóźniej w październiku br.
Budowa terminala rozpoczęła się zgodnie z umową. Terminal ma być gotowy w pierwszym kwartale 2022 roku.
Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku ma być gotowy w połowie 2022 roku.
- Czas zacząć planować inwestycje miejskie, które pozwolą miastu zmaksymalizować korzyści finansowe płynące z funkcjonowania portu lotniczego. Charakter miasta w najbliższym czasie zacznie się zmieniać. Ta dynamika będzie narastać. Miasto powinno być liderem tych zmian. Szukać: nowych pomysłów, ambitnych projektów i możliwości ich finansowania nie tylko z budżetu miasta. Należy stworzyć przestrzeń do współpracy również z przedsiębiorcami w tym zakresie. Radom w najbliższym czasie będzie potrzebował wielu nowych usług, produktów i zasobów ludzkich o specyficznych wymaganiach. Czas identyfikować te potrzeby rynku i aktywnie podjąć działania. Np. w obszarach edukacji na dedykowanych kierunkach czy szeroko rozumianej służby zdrowia - mówią przedstawiciele PPL-u.
Terminal
Będzie to najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Terminal jest zaprojektowany w standardzie czarterowym, przyjaznym dla pasażerów. Ważny jest dostęp do dużego obszaru handlowego. Oznacza to również, że podróżni będą mieli więcej przestrzeni w miejscach odpraw i w samym terminalu. Wynika to m.in. ze specyfiki tego typu podróżnych, którzy mają więcej bagażu. Terminal ma być przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować do obsługi nawet ponad 9 mln pasażerów rocznie.
Całość inwestycji wraz z terminalem jest tak zaprojektowana, aby poszczególne elementy można było rozbudować w przyszłości z zachowaniem ciągłości lotów.
Droga startowa
Warto zwrócić uwagę na parametry wytrzymałościowe budowanego pasa w Radomiu, będą one wyższe niż te, który jest na lotnisku Okęcie. Radomski pas ma 2500m długości, co pozwoli na przyjmowanie największych statków powietrznych używanych w transporcie lotniczym. To element strategii PPL, której celem jest zbudowanie lotniska o wysokich parametrach, którego użyteczność będzie bardzo wysoka, a jakość wykonanych prac znacząco wydłuży czas eksploatacji pasa, bez potrzeby remontu.
Kolejne przetargi na Lotnisku Warszawa-Radom, łączna kwota to ponad 200 mln PLN
Układ drogowy: Budowa infrastruktury drogowej, umożliwiającej dojazd do Portu Lotniczego poprzez wjazd główny od ul. Lubelskiej oraz pomocniczy (techniczny) z Al. Wojska Polskiego, a także wewnętrznego układu komunikacyjnego po stronie landside z wydzieleniem miejsc zatrzymania „kiss and fly” przed terminalem, parkingów P1 i P2, miejsc zatrzymania shuttle bus oraz autobusów miejskich, budynków bram wjazdowych do strefy zastrzeżonej, drogi patrolowej po stronie airside. Z uwagi na charakter prac zadanie obejmuje również roboty z zakresu budowy oraz przebudowy sieci: wodociągowej, cieplnej, energetycznej, teletechnicznej oraz kanalizacyjnej sanitarnej i deszczowej wraz ze zbiornikami retencyjnymi.
Zakończenie tego etapu robót wraz z pozwoleniem na użytkowanie planowane jest na czwarty kwartał 2021.
Obiekty kubaturowe: Budowa obiektów wspierających - budynków niezbędnych do funkcjonowania lotniska (poza terminalem): Budynku Administracyjnego Służb Lotniskowych oraz hali garażowej z magazynami, a także dostosowanie istniejących obiektów kontenerowych do przejęcia funkcji budynku socjalnego AON (Agentów Obsługi Naziemnej) i służb utrzymania lotniska. Zakres realizacji zadania obejmuje budowę wewnętrznego układu drogowego połączonego z układem drogowym Portu Lotniczego Radom-Sadków z zewnętrznymi miejscami parkingowymi oraz wymaganej infrastruktury technicznej.
Głównymi użytkownikami dedykowanej infrastruktury wspierającej będą: służby lotniskowe i administracja, Straż Graniczna, Urząd Celny, agenci obsługi naziemnej.
Zakończenie tego etapu robót wraz z pozwoleniem na użytkowanie planowane jest na pierwszy kwartał 2022.
Płyty postojowe i drogi kołowania – część zachodnia: Zakres części zachodniej obejmuje wykonanie następujących obiektów:
- płyta postojowa o nawierzchni betonowej, zlokalizowana wokół pirsu budowanego terminala, umożliwiająca jednoczesny postój 9 samolotów kodu C: np. typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 oraz 2 samolotów kodu E, np. typu Boeing 787-9 oraz 777-9X,
- płyta o nawierzchni betonowej do odladzania samolotów umożliwiających jednoczesne odladzanie 2 samolotów kodu C, np. typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 lub jednego samolotu kodu E, np. typu Boeing 787-9 oraz 777-9X,
- układ dróg kołowania o nawierzchni bitumicznej,
- niezbędne instalacje odwodnieniowe, energetyczne, teletechniczne i inne.
Wskazany zespół budowli ma na celu zapewnić bezpieczną i sprawną komunikację dla statków powietrznych pomiędzy drogą startową, płytą odladzania i płytą postojową samolotów. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w ramach tego zadania przekracza 170 tys. m2.
Zakończenie tego etapu robót wraz z pozwoleniem na użytkowanie planowane jest na pierwszy kwartał 2022.
Drogi kołowania – część wschodnia: Zakres obejmuje wykonanie drogi kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędne instalacje energetyczne, teletechniczne i odwodnieniowe wraz z budową zbiorników retencyjnych oraz przepompowni. Zrealizowanie tego zadania będzie wymagało przebudowy infrastruktury miejskiej, w tym zmianę przebiegu istniejącej drogi powiatowej. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w tym etapie wynosi ok. 39 tys. m2.Zakończenie tego etapu robót wraz z pozwoleniem na użytkowanie planowane jest na drugi kwartał 2022.
PPL