Zaproszenie przyjęli: artysta emerytowany aktor Teatru Powszechnego w Radomiu - Włodzimierz Mancewicz, dyrektor Ogólnopolskiego Festiwalu Filmowego -Kameralne Lato- Karolina Adamczyk, artysta plastyk Michał Budzisz. Wspólnie z gośćmi dokonano analizy języka teatru opartego w głównej mierze na aktorze, grze słów, ruchach scenicznych, muzyce, jak również skupiono się na filmie. Dyrektor Kameralnego Lata opowiedziała o tym wydarzeniu, którego celem jest promocja młodego, polskiego kina, jak i w takim samym stopniu kształtowanie dobrych wzorców społecznych, zachęcanie młodych ludzi do uczestnictwa w kulturze filmowej oraz – realizowana wspólnie z Policją – profilaktyka społeczna.
Artysta Michał Budzisz opowiedział o języku sztuki, o plastycznych środkach wyrazu, na które składają się między innymi: kreska, kropka, linia, kolor, plama. Środki te wystarczą, by stworzyć prawdziwe dzieło sztuki. Artysta zaproponował też bezpłatne warsztaty plastyczne dla uczniów X LO.
Wspólnie podjęto wniosek, że tak jak język werbalny, tak i język sztuki spełniają tę samą rolę. Oba są formą ekspresji i służą w głównej mierze do komunikowania się z innymi. Mogą poruszyć, rozśmieszyć, zmusić do refleksji.
Warto jednak pamiętać, że język to wyłącznie narzędzie. Tak jak pióro nie pisze samo, tak i sztuka teatralna, film, praca plastyczna nie opowiedzą pięknych historii samoistnie. Człowiek jest podstawą komunikacji, a bez komunikacji nie ma edukacji.
Na zakończenie Dyrektor X LO – Wiktor Karoń wręczył gościom pamiątkowe obrazy.
W ramach drugiego dnia obchodów Europejskiego Dnia Języków Obcych X LO z Oddziałami Integracyjnymi odwiedzili Goście ze Stowarzyszenia Budujemy Przystań w Radomiu: pan Wojciech Ciaputa – terapeuta C-eye i pani Sandra Wilfort – psycholog. Goście zaprezentowali uczniom klas pierwszych urządzenie zwane C-eye. wykorzystujące eye tracking czyli śledzenie ruchu gałki ocznej. Służy ono do porozumiewania się za pomocą wzroku i pomaga osobom, które z różnych powodów nie mogą mówić (np. osoby z niepełnosprawnością intelektualną, złożonymi zaburzeniami komunikacji, po wypadkach i urazach mózgu).
Urządzenie zawiera w sobie moduły do ćwiczeń wzrokowych, neurorehabilitacji, oceny stanu pacjenta oraz komunikacji. Jest doskonałym narzędziem dla terapeutów min. logopedów, neurologopedów, psychologów, terapeutów AAC, oligofrenopedagogów i tyflopedagogów a także lekarzy w szczególności specjalistów z zakresu rehabilitacji i neurologów – wyjaśnił Wojciech Ciaputa Uczniowie nie tylko z zaciekawieniem słuchali o możliwościach tej nowoczesnej technologii, ale także mieli okazję wypróbować ją sami wykonując różne ćwiczenia.
Było to dla nas bardzo ciekawe i inspirujące spotkanie – zrelacjonował dr Paweł Borowiecki – pedagog specjalny w X LO. System C-Eye® może być także wykorzystywany przez pacjentów w domu. Osoby po zdarzeniach neurologicznych leżące w łóżkach i niemówiące, za pomocą urządzenia są w stanie porozumieć się z rodziną i znajomymi. C-Eye® stanowi swoiste okno na świat i znacznie podnosi jakość życia tych osób.