Niedziela 24 listopada
Emmy, Flory, Jana
RADOM aktualna pogoda

Dziś podpisanie umowy na wydłużenie drogi startowej radomskiego lotniska

cir 2019-07-08 07:19:00

Spotkanie, podczas którego zostanie podpisana umowa na wydłużenie drogi startowej Lotniska Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 r., odbędzie się dziś w hotelu Aviator. Przetarg wygrała firma Max Bögl Polska Sp. z o.o. z Wrocławia.

Tak docelowo ma wyglądać droga startowa radomskiego lotniska

Oprócz wykonawców, w spotkaniu wezmą udział: Szef Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów Marek Suski, Wiceminister Infrastruktury Mikołaj Wild, Europoseł Adam Bielan oraz Prezes PPL Mariusz Szpikowski.

Przetarg ogłoszony przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze", zarządzającego lotniskiem w Radomiu, na opracowanie dokumentacji projektowej i przebudowę oraz wydłużenie drogi startowej, wygrała firma Max Bögl Polska Sp. z o.o. z Wrocławia. Przedstawiła ona najniższą ofertę opiewającą na kwotę 146,7 mln PLN brutto. W przetargu wystartowały również Budimex SA (154,9 mln PLN brutto), Strabag Sp. z o.o. (164,6 mln PLN brutto) oraz Konsorcjum Trakcja PRKII S.A., AB Kauno Tiltai i Projekt Plus Sp. z o.o. (169,1 mln PLN brutto).

Oferta firmy Max Bögl Polska Sp. z o.o. spełniła wszystkie wymagania określone w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jedynym przyjętym kryterium oceny ofert była cena.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) podjęło decyzję o przebudowie lotniska w Radomiu, dostrzegając potencjał i możliwości, jakie daje port na Sadkowie. Po wydłużeniu pasa o 500 metrów, zwiększeniu ilości miejsc postojowych dla samolotów, wybudowaniu nowoczesnego terminala i parkingów, pierwsze samoloty odlecą z Radomia pod koniec 2020 roku. 

Sadków ma odciążyć Lotnisko Chopina, które niedługo osiągnie maksimum przepustowości. Już teraz częste są przypadki przekraczania godzinowych lub dobowych limitów operacji lotniczych w Warszawie. Sytuacja będzie coraz trudniejsza, gdyż w Warszawie będzie rósł ruch tranzytowy i trzeba przenieść z Okęcia część operacji lotniczych, głównie połączenia czarterowe i nisko kosztowe.

Dobre skomunikowanie drogowe i kolejowe Radomia z innymi regionami kraju spowoduje, że ponad 1 mln osób będzie mieszkało w bliskim obszarze ciążenia lotniska na Sadkowie, gdzie dojazd do portu zajmie nie więcej niż godzinę. Kolejnych 7 mln osób będzie mieszkać w gminach i powiatach, skąd dojazd do Radomia zajmie od 1 do 2 godzin. Zaś ponad 8 mln potencjalnych pasażerów będzie potrzebować od 2 do 3 godzin, aby się dostać do lotniska Radom-Sadków. 

Z drugiej strony rośnie liczba połączeń czarterowych, które zamawiają biura podróży. W tym przypadku ważny jest: pora odlotu lub przylotu, a Radom na pewno będzie mógł zaoferować dogodniejsze godziny realizacji połączeń niż coraz bardziej zatłoczone Okęcie. Z tych powodów można się spodziewać, że Radom szybko osiągnie poziom 3 mln pasażerów rocznie - taka przepustowość jest przewidziana w pierwszym etapie funkcjonowania lotniska na Sadkowie.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych