Poniedziałek 21 kwietnia
Anzelma, Bartosza, Konrada

Czas na e-dowody

dm, UM Radom 2019-03-02 09:33:00

Od najbliższego poniedziałku (4 marca) będzie możliwe składanie wniosków o wydanie dowodów osobistych wyłącznie z warstwą elektroniczną.

Nowy dowód osobisty (e-dowód) będzie plastikową kartą, ale wyposażoną w warstwę elektroniczną, w której zostaną zapisane dane właściciela. Wśród nich są imię, nazwisko, data urodzenia, numer PESEL oraz fotografia zapisana jako zdjęcie biometryczne. Wdrożenie e-dowodu to dopiero pierwszy etap cyfryzacji naszego życia, kolejnym będzie umożliwienie nam łatwego korzystania z usług online administracji publicznej, a później także w sektorze prywatnym uwzględniając bankowość oraz operatorów telefonii komórkowej.

Jedyną nową informacją, która pojawi się na awersie e-dowodu, jest kod CAN (zapisany również w postaci kodu kreskowego na rewersie) konieczny do używania funkcji elektronicznych i zabezpieczający przechowywane informacje.

E-dowód osobisty będziemy mogli wykorzystać do:
- potwierdzenia tożsamości i obywatelstwa,
- podpisywania dokumentów elektronicznych,
- potwierdzenia obecności w placówkach medycznych,
- logowania w usługach elektronicznych,
- do korzystania z elektronicznych bramek na lotniskach w Unii Europejskiej.

Informacje o posiadaczu e-dowodu przechowywane są w pamięci bezstykowego chipu, dzięki czemu nie trzeba wkładać dokumentu do czytników – wystarczy go do nich zbliżyć. W chipie zarezerwowano także miejsce na umieszczenie podpisu osobistego i kwalifikowanego. Pierwszy z nich pozwala na podpisywanie dokumentów elektronicznych wysyłanych do urzędów i podmiotów prywatnych, które wyrażą na to zgodę. Jeśli chcemy wejść w posiadanie takiego podpisu, wystarczy zaznaczyć odpowiednie pole przy składaniu wniosku. Drugi z podpisów będzie działał w ten sam sposób, jak dotychczas i tak samo, jak obecnie konieczne będzie wystąpienie o jego wgranie do wybranego usługodawcy.

Skorzystanie z elektronicznych funkcji e-dowodu wymaga każdorazowego wpisania na czytniku kodu CAN lub sczytanie go z kodu kreskowego z rewersu dokumentu. Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego będzie możliwe po wcześniejszym ustaleniu przez posiadacza dowodu kodów PIN dla każdego z tych certyfikatów (odpowiednio 4-cyfrowy PIN1 i 6-cyfrowy PIN2). W przypadku zagubienia e-dowodu jego właściciel może zawiesić go na 14 dni. Jeśli w tym czasie go nie odnajdzie, dokument zostanie automatycznie unieważniony i konieczne będzie wyrobienie nowego. Jeśli jednak dowód się odnajdzie, można z powrotem cofnąć zawieszenie.

Aby złożyć wniosek o e-dowód wystarczy odwiedzić dowolny urząd gminy po 4 marca 2019r., niezależnie od adresu zameldowania. Wnioski będzie też można wysyłać drogą elektroniczną.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap