MZDiK wydał z tej okazji komunikat, przypominający zasady obsługi "ciepłego guzika".
"Autobusy z systemem są odpowiednio oznakowane, aby pasażerowie nie mieli wątpliwości, jak się zachowywać. Na drzwiach (od wewnątrz oraz z zewnątrz) są czerwone naklejki z napisem "Na przystanku otwórz drzwi przyciskiem!". Zewnętrzne przyciski przy wejściach są wyróżnione napisem "Przycisk otwierania drzwi przez pasażera". Identyczne napisy są też we wnętrzu, ale pod nimi umieszczono strzałki wskazujące odpowiedni przycisk. W niektórych wozach zostały bowiem fabrycznie zamontowane na słupkach po dwa guziki: STOP oraz DRZWI. Jedynie drugi z nich jest do otwierania drzwi. Ten pierwszy służy do powiadamiania kierowców o konieczności zatrzymania się na przystanku na żądanie. Prosimy o uważne czytanie informacji oraz wskazań strzałek umieszczonych na wspomnianych naklejkach!
Uwaga! Przyciski obok drzwi każdorazowo uaktywniają kierowcy, wciskając odpowiedni przycisk na swoim pulpicie w kabinie po zatrzymaniu się na przystanku. Po zamknięciu drzwi system jest automatycznie wyłączany, więc nie może być mowy o wyjściu lub wejściu do autobusu, który już ruszył z przystanku bądź zatrzymał się przed sygnalizatorem!
Jeżeli w jakimś autobusie nie ma żadnych naklejek związanych z ciepłym guzikiem (a dotyczy to wyłącznie niewielkiej części pojazdów MPK, bo u pozostałych operatorów wszystkie wozy mają już ten system), oznacza to, że tam wciąż obowiązują dotychczasowe zasady otwierania drzwi bezpośrednio przez kierowców. W niektórych pojazdach nie ma przycisków tylko przy przednich drzwiach. Zasada jest zatem prosta - jeśli dane wejście jest oznakowane naklejkami, należy wtedy skorzystać z przycisku, a jeśli nie, to znaczy, że w tym autobusie albo w tych drzwiach systemu nie ma.
Istotna uwaga dotyczy części najnowszych autobusów, w których fabrycznie jest zainstalowany dodatkowy system automatycznego zamykania drzwi otwartych wcześniej przy pomocy przycisków. Jeśli przez kilka sekund nikt tam nie wsiada lub nie wysiada z pojazdu danym wejściem, to fotokomórka decyduje o samoczynnym zamknięciu tych drzwi. Poprzedza to sygnał dźwiękowy (pikanie). Apelujemy zatem, by nie wsiadać i nie wysiadać po włączeniu się sygnału ostrzegawczego o zamykaniu drzwi! W takim przypadku należy poczekać, aż drzwi się zamkną i wtedy ponownie je otworzyć. Próba wejścia "na siłę" może skończyć się tak, że skrzydła drzwi najpierw kogoś dotkną i dopiero "odbiją".
Wyjątkiem od stosowania ciepłego guzika mogą być sytuacje, gdy kierowca zauważy na przystanku lub w autobusie pasażera z ograniczoną mobilnością (na przykład niewidomego, na wózku inwalidzkim, o kulach bądź w inny sposób niepełnosprawnego), który mógłby nie poradzić sobie z samodzielnym otworzeniem drzwi. Jeśli w tłumie prowadzący pojazd nie zauważyłby takiej osoby, to apelujemy o pomoc do współpasażerów. Kierowcy mogą ponadto wciąż sami otwierać drzwi tam, gdzie z uwagi na bardzo dużą wymianę pasażerów i tak będą oni korzystali ze wszystkich wejść.
Z naszych dotychczasowych obserwacji wynika, że zdecydowana większość pasażerów przez kilka miesięcy zdążyła przyzwyczaić się już do systemu ciepłego guzika. Wciąż jednak mogą zdarzać się osoby, które o tym zapominają lub jeszcze nie wiedzą i nie zauważają naklejek na drzwiach. Apelujemy zatem o to, aby w przypadku zauważenia takich pasażerów inne osoby okazywały im życzliwość i pomagały wcisnąć odpowiedni guzik. Ważne jest to, by w tego typu sytuacjach nie przyglądać się biernie, lecz wyjaśniać, na czym polega funkcjonowanie całego systemu w autobusach. Samo wyręczenie kogoś w otwarciu drzwi nie sprawi, że ów pasażer będzie w przyszłości wiedział, jak się zachować.
Ewentualne nieprawidłowości w działaniu systemu ciepłego guzika w autobusach należy zgłaszać bezpośrednio do dyspozytorów poszczególnych operatorów. Dyspozytorzy pracują całodobowo, mają oni też łączność z kierowcami, więc w sytuacjach spornych można natychmiast się z nimi skontaktować i wyjaśnić daną sprawę. Numery telefonów podaliśmy na naszej stronie - w dziale KOMUNIKACJA MIEJSKA > dane o operatorach (kliknij tutaj, aby otworzyć w nowym oknie). Inne uwagi dotyczące ciepłego guzika można zgłaszać w dni powszednie w godzinach 7:30-15:30 do naszego Działu Przewozów Pasażerskich (ulica Moniuszki 5, telefon 48 365-51-93 lub e-mail: komunikacja@mzdik.pl)."
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>