Melona nie można zaakceptować. To podrzutek, niechciane dziecko III RP, produkt uboczny transformacji. Nie jest naszym narodowym owocem – a uzurpuje sobie prawo do wypowiadania się w imieniu kartofla, marchwi, porzeczki białej i czerwonej (czarną pomijamy) oraz śliwki mirabelki.
Wygląda jak piłka do rugby (kształt daleki od polskiej tradycji, w której ma prawo zaistnieć jedynie piłka okrągła i bramki dwie). Koloru żółtego (też coś!), o pajęczych kończynach górnych i dolnych, którymi czasem coś wyraża. Ale ogólnie wyraża się skrótem. Znaczy, streszcza się w takich duuuużych dymach. Za dużych, żeby było ładnie skomponowane.
W dodatku te cienie… Melon niby płaski, a rzuca. Trudno powiedzieć, skąd mu się tak porobiło. Może to cień historii?
Bo melon jednak ma antenatów, o których być może nic mu nie wiadomo. Czas go zapoznać z rodziną (wyjdzie na tym lepiej, niż na zdjęciu). Pradziadek Mrożek (Sławomir). Dziadek Tym (Stanisław); od strony matki Czeczot (Andrzej, świeć Panie, nad jego duszą). Tatulo Dudziński (Andrzej Pokrak). Brat przyrodni Stanisław (z Łodzi Raczkowski). Linia żeńska jeszcze w powijakach.
Melon nie umie nic. Żyje złudzeniami i manią wielkości. Nie zauważa, że nikt go nie poważa. Czasem ma żal do siebie, ale bardziej do świata – że nie pasuje. Bo to nie jest świat dla melona. Zwłaszcza dla melona niewiadomego pochodzenia. Oby Radom przyjął go tak, jak na to zasługuje – elektrycznie, ekstatycznie, energicznie. Nie?
Jacek Frąś (ur. 1977) – rysownik i scenarzysta komiksowy, ilustrator, grafik. Perkusista (Cool Kids of Death, Dick4Dick). Edukator. Absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, studiował także w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jeden z założycieli nieformalnej Słynnej Grupy 8, skupiającej w latach 90 młodą generację łódzkich twórców komiksowych. Twórca komiksów: Glinno, Stan, Tragedyja Płocka (do scenariusza Grzegorza Janusza) oraz kilkudziesięciu krótszych form komiksowych. Publikuje w prasie oraz magazynach komiksowych. Zdobywca Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi w 2009 roku za Ostrą biel (do scenariusza Grzegorza Janusza).
Zdobywca Prix Alph-Art Jeunes Talents na Festival International de la Bande Dessinée d'Angoul?me w 2001 za komiks Kaczka, który wciąż poddawany jest krytyce, np. w amerykańskim periodyku Slavic Review, wydawanym przez Uniwerytet w Illinois. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych oraz indywidualnych w Polsce i za granicą. Współpracuje z gdańskim studiem animacji „Grupa Smacznego”, mieszka pod Gdańskiem.
W styczniu 2017 ukazała się Totalnie Nie Nostalgia do scenariusza Wandy Hagedorn z rysunkami Jacka Frąsia. To ponad 230-stronnicowa historia-memuar opowiadająca o dorastaniu bohaterki w czasach PRL-u w Polsce. Album został uznany za jeden z najważniejszych współczesnych komiksów powstałych w Polsce. Obecnie pracuje nad książką dla dzieci Balbina i Bambak.
Wystawa czynna będzie do 28 lutego przyszłego roku.