Maria Fołtyn zmarła 2 grudnia 2012 r. Jak się okazało, swoje warszawskie mieszkanie śpiewaczka zapisała szkole muzycznej w Radomiu, z którą utrzymywała kontakty.
- Realizacja woli zmarłej była możliwa dopiero w tym roku, bo przez ostatnie lata trwało postępowanie sądowe, ponieważ dalsza rodzina artystki zakwestionowała zapis testamentowy - powiedział dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych w Radomiu Robert Pluta.
Uzyskaną ze sprzedaży mieszkania kwotę ponad 607 tys. zł szkoła wykorzystała głównie na zakup instrumentów muzycznych i doposażenie sal lekcyjnych. Zakupiono 12 pianin i 6 fortepianów gabinetowych, na którym uczniowie od września ćwiczą podczas zajęć indywidualnych.
- Dzięki zakupom znacznie poprawiło się wyposażenie szkoły w instrumentarium - podkreślił dyrektor Pluta. Dodał, że są to dobrej jakości instrumenty, które bardzo dobrze brzmią i nadają się do celów dydaktycznych oraz koncertowych. Koszt jednego fortepianu to około 40 tys. zł. Szkoła przygotowuje także specjalne miejsce, w którym wyeksponowane zostaną pozostałe pamiątki odziedziczone po śpiewaczce. To zbiór kilkuset książek, nut i nagrań.
W 1999 r. radni Rady Miejskiej przyznali Marii Fołtyn tytuł honorowego obywatela Radomia. Współpraca radomskiej szkoły muzycznej ze śpiewaczką nabrała tempa w 2010 r., kiedy placówka przeniosła się do nowej siedziby. Maria Fołtyn została wówczas patronką sali kameralnej. Artystka przyjechała wówczas do Radomia na związane z tym wydarzeniem uroczystości.
W 2011 r. śpiewaczka przekazała szkole pomnik z brązu - "Maria Fołtyn w stroju Halki" wykonany przez prof. Marina Molendę. W początkowym zamyśle miał on kiedyś stanąć na grobie artystki, jednak w końcu zmieniła ona zdanie. 2 czerwca 2012 r. odbyło się uroczyste odsłonięcie pomnika, który usytuowano przy budynku szkoły w Radomiu.
Maria Fołtyn urodziła się 28 stycznia 1924 r. w Radomiu, zmarła 2 grudnia 2012 r. w Warszawie. Studia wokalne odbyła pod kierunkiem Adama Didura w Katowicach, a po jego śmierci kształciła się u Wandy Hendrich i Adama Ludwiga w Sopocie. W późniejszym okresie korzystała jeszcze z wokalnej opieki Ady Sari w Warszawie i Giulli Tess w Vercelli. Debiutowała na scenie w Gdańsku w 1949 r. tytułową rolą w operze "Halka" Stanisława Moniuszki.
Repertuar operowy artystki był bardzo rozległy. Oprócz partii moniuszkowskich odnosiła także sukcesy w sopranowych partiach dzieł Giacomo Pucciniego (rola tytułowa w "Tosce"), Piotra Czajkowskiego (Liza w "Damie Pikowej" i Tatiana w "Eugeniuszu Onieginie"), Giuseppe Verdiego (rola tytułowa w "Aidzie", Leonora w "Trubadurze", Abigail w "Nabucco"), Richarda Wagnera (Senta w "Holendrze Tułaczu", Elza w "Lohengrinie"). Zdobyła rozgłos występując na scenach na całym świecie.
W 1971 r. zakończyła karierę wokalną. Po ukończeniu reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie zajęła się reżyserią operową. Życiową pasją artystki stało się popularyzowanie muzyki Moniuszki w Polsce i za granicą. Jako reżyser zrealizowała wszystkie dzieła sceniczne kompozytora.
W latach 1978-98 Fołtyn była dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdroju. W 1988 r. założyła w Warszawie Towarzystwo Miłośników Muzyki Moniuszki i została jego prezesem. W 1992 r. zainicjowała i została dyrektorem oraz jurorem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, który odbywa się co trzy lata w Warszawie.
Przypomnijmy, że w Radomiu - po dekomunizacji - mamy ul. Marii Fołtyn, która zastąpiła ul. Zubrzyckiego.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>