2. edycja Kameralnego Lata to nie tylko aż 100 punktów programu, skumulowanych w ciągu 8 dni wydarzenia. Podczas festiwalu zaplanowano również czterodniowy cykl spotkań skierowanych do młodych twórców filmowych oraz profesjonalistów branży - reżyserów, scenarzystów, producentów i dystrybutorów.
Do Radomia przybyli liczni goście ze świata filmowego - biuro festiwalowe raportowało obecność ponad 120 osób zakwalifikowanych do otrzymania akredytacji branżowej. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele regionalnych funduszy filmowych z całej Polski, a także reprezentanci największych firm dystrybucyjnych w kraju. Pozytywne recenzje wydarzeń branżowych dochodzą z różnych stron, co pokazuje, jak ważne i potrzebne były spotkania, przygotowane przez FILMFORUM – głównego organizatora festiwalu.
Jedną z relacji z wydarzeń można przeczytać w serwisie Stowarzyszenia Filmowców Polskich: „W panelu Na Tropie Lokacji wzięli udział: wiceprezydent Radomia Konrad Frysztak, zajmujący się m.in. lokacjami Michał Korynek, Wenancjusz Szuster (Łódź Film Commission), Szymon Witkowski (Kraków Film Commission), dyrektor Mateusz Tyczyński z UNM Radomia oraz Mateusz Kiełczyński ze Stowarzyszenia Droga Mleczna. Spotkanie prowadziła Natalia Stysło.
Było to bardzo interesujące spotkanie. Filmowcy opowiadali o tym, w jaki sposób władze miasta i regionu mogą i powinny pracować z ekipami filmowymi. Michał Korynek podkreślał, że realizacja poważnych dużych zdjęć w przestrzeni publicznej wymaga wielu zabiegów, negocjacji, żywych interakcji z samorządem. - Chcemy zrobić film o lokacjach w Radomiu, przygotujemy katalog. Czujemy, że musimy walczyć o filmowców - mówił prezydent Frysztak. - Mieszkańcy rozumieją problemy związane z zamykaniem ulic, organizacją zdjęć. Rozumiemy, że ta dyskusja jest po to, żeby zwrócić nasze głowy w dobrym kierunku.”
Kulminacją programu były pitchingi scenariuszy i projektów filmowych w fazie developmentu. Podczas spotkań w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA zostało zaprezentowanych 9 najciekawszych scenariuszy i 10 projektów filmowych, wybranych w długim procesie preselekcji. Intencją organizatorów przy kwalifikacji pomysłów był przede wszystkim ich potencjał i prawdopodobieństwo zainteresowania producentów obecnych na festiwalu.
- Niewiele jest okazji do bezpośredniej prezentacji swojego scenariusza producentom w formie pitchu. - napisał na swoim blogu Maciej Słowiński, scenarzysta StoryLab.pro - Dlatego tak się ucieszyłem, że Kameralne Lato również wprowadziło pitchingi do swojego programu. I chociaż sam nic nie pitchowałem był to główny powód dla którego wybrałem się do Radomia. Warto popatrzeć jak robią to inni. Co świetnie działa, a czego lepiej unikać…
„Rozmawiajmy” - hasło przewodnie 12. edycji Kameralnego Lata, doskonale odzwierciedlało atmosferę sekcji branżowej - podczas kilku zaplanowanych spotkań, w tym mitingu „One-to-one na tarasie” czy „Śniadania młodych producentów KIPA”, dyskusje na temat najnowszych pomysłów nie miały końca. Bardzo istotny był również panel dyskusyjny „Na tropie lokacji”, w którym wzięli udział reprezentanci władz miasta Radomia.
Jak twierdzi Ada Bogdziewicz, dyrektor artystyczna Kameralnego Lata, - na Mazowszu potrzebne jest miejsce spotkań polskiej branży fabularnej, ze szczególnym uwzględnieniem przedstawicieli jej młodej generacji. - ogólnopolskie Stowarzyszenie Filmforum, organizator festiwalu, jeszcze nie raz zaproponuje reprezentantom branży audiowizualnej udział w spotkaniach, których celem będzie zmniejszanie barier pomiędzy młodym pokoleniem twórców filmowych a doświadczonymi producentami i dystrybutorami. - Z jednej strony chcemy stworzyć platformę wymiany informacji na temat nowopowstających projektów, kreatywną przestrzeń w której będą zawiązywały się koprodukcje i nowe znajomości, a z drugiej ułatwić wejście na rynek pokoleniu młodych filmowców.
Równie istotnym elementem festiwalu był cykl szkoleniowy Interfilmlab 3.0, organizowany przez Instytut Kozmopolis, który przybliżył osobom działającym w branży kreatywnej zasady promocji i dystrybucji filmów na rynku VoD. Kolejne spotkania w ramach cyklu Interfilmlab 3.0 odbędą się podczas 6. edycji WAMA Film Festival w Olsztynie i 18. edycji Cinemaforum - Międzynarodowego Forum Krótkometrażowych Filmów Fabularnych w Warszawie. Projekt Interfilmlab 3.0 współfinansuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Funduszu Promocji Kultury.