Pokłosiem pierwszej edycji konkursu był spektakl „Ferdydurke” w reż. Aliny Moś-Kerger. Przedstawienie zostało dostrzeżone i docenione przez krytyków teatralnych w całej Polsce. Zostało uhonorowane aktorską nagrodą zespołową na XIII Międzynarodowym Festiwalu Gombrowiczowskim oraz nagrodą za reżyserię na 44. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych "Klasyka Żywa". Spektakl cały czas jest w repertuarze Teatru Powszechnego w Radomiu i jest regularnie wystawiany.
Celem konkursu jest wspieranie promocji młodych reżyserów teatralnych, popularyzowanie twórczości i pogłębianie analizy utworów Witolda Gombrowicza oraz kontynuacja i wzbogacanie dorobku Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego.
Konkurs adresowany jest do absolwentów wydziałów reżyserii szkół teatralnych, których staż w zawodzie reżysera jest nie dłuższy niż 5 lat od uzyskania dyplomu.
Tematem II edycji (2020) są adaptacje sceniczne dzieł Witolda Gombrowicza. Do udziału w konkursie można zgłaszać nigdzie wcześniej nie prezentowane koncepcje przedstawień, wykorzystujące dowolne formy teatralne (spektakle dramatyczne, muzyczne, lalkowe i in.) oraz różne kombinacje tych form.
Główną nagrodą w konkursie jest sceniczna realizacja zwycięskiej koncepcji w Teatrze Powszechnym im. J. Kochanowskiego w Radomiu. Premiera przedstawienia powstałego w oparciu o wybrany projekt odbędzie się na scenie kameralnej lub na scenie Kotłownia w dniu inauguracji XIV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego.
Spektakl automatycznie włączony zostanie do konkursu na najlepszą inscenizację utworu Witolda Gombrowicza i wejdzie do repertuaru Teatru Powszechnego im. J. Kochanowskiego.
Zgłoszenie (także na nośniku elektronicznym) powinno zawierać:
1. Oryginalny scenariusz będący adaptacją prozy Witolda Gombrowicza.
2. Krótką eksplikację reżyserską uwzględniającą założenia interpretacyjne i inscenizacyjne (w tym światło i dźwięk) – max. 5 stron znormalizowanego maszynopisu, tj. ok. 9000 znaków).
3. Koncepcję scenograficzną, zawierającą szkice scenografii i kostiumów (dodatkowo 2-3 kompletne projekty kostiumów z dołączonymi próbkami materiałów).
4. Krótkie próbki muzyki (jeśli jest przewidywana w spektaklu).
5. Szacowany kosztorys realizacji (wraz z honorariami dla reżysera i pozostałych twórców).
6. Krótkie CV wszystkich proponowanych realizatorów wraz z wykazem ich dotychczasowych prac teatralnych.
7. Dane kontaktowe.
Składane oferty powinny być adekwatne do proponowanych przez Organizatora warunków scenicznych - należy zwrócić uwagę na projektowaną wielkość obsady, wielkość i jakość użytych środków oraz możliwości techniczne – wielkość przestrzeni (małe i średnie formy).
Przed złożeniem projektu zalecany jest bezpośredni kontakt z Teatrem Powszechnym w celu zapoznania się z warunkami technicznymi i możliwościami inscenizacyjnymi obydwu scen. Wszystkie materiały potrzebne do opracowania koncepcji (opis wyposażenia oraz plany techniczne scen) można zobaczyć na stronie http://www.teatr.radom.pl/plany-scen
Ocena złożonych koncepcji przebiegać będzie w następujących etapach:
I etap – wstępna selekcja
Selekcji dokonuje jury w skład którego wchodzą: dyrektor Teatru Powszechnego, kierownik literacki, konsultant programowy, kierownik techniczny, artyści ściśle współpracujący z teatrem.
II etap – spotkania z wybranymi reżyserami
Wstępne rozmowy na temat ewentualnej realizacji, w tym na temat kosztów z tym związanych; autorzy wskazanych scenariuszy po konsultacji z dyrekcją powinni zaproponować optymalną obsadę.
III etap – wybór koncepcji
Wyboru dokonuje dyrektor po konsultacjach z członkami jury i współpracownikami.
Terminy:
- przyjmowanie zgłoszeń – do 30 kwietnia 2020
- spotkania z wybranymi reżyserami – maj 2020
- rozstrzygnięcie konkursu – do 15 czerwca 2020
Uwagi dodatkowe:
1. Organizator zastrzega sobie prawo do negocjacji kosztów realizacji przedstawienia.
2. Organizator zapewnia pełną ochronę praw autorskich – zawartość nadesłanych projektów, poza zwycięską koncepcją, pozostaje wyłączną własnością ich autorów i nie będzie upubliczniana, a po rozstrzygnięciu konkursu przekazane materiały zostaną odesłane autorom.
3. Organizator nie ponosi kosztów opracowania zgłaszanych koncepcji (przygotowania scenariusza, projektów, szkiców etc.).
4. Organizator bierze na siebie funkcję producenta przedstawienia realizowanego według zwycięskiej koncepcji.
5. Organizator zastrzega sobie prawo do opieki artystycznej nad ostatecznym kształtem dzieła.
Zgłoszenia należy nadsyłać na adres:
Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego
Plac Jagielloński 15
26-600 Radom
z dopiskiem: „MFG – konkurs reżyserski”
Termin nadsyłania zgłoszeń mija 30 kwietnia 2020 roku
Osoba do kontaktu: Jolanta Korłub – Ogonkowska tel. 534 199 010, jolantakorlub@teatr.radom.pl