Kolekcja tworzona latami przez jej kuratorów obejmuje obecnie około 4,5 tys. pozycji, wzbogaca ją niemal 600 dzieł kolekcji własnej „Elektrowni”, w skład której wchodzi także kolekcja przekazana przez radomską Akademicką Galerię Sztuki „Rogatka” i dzieła dokumentujące cykliczne, międzynarodowe plenery przeznaczone dla artystów posługujących się językiem geometrii.
Z chwilą przekazania zbiorów Muzeum do Centrum, radomska kolekcja obejmować będzie niemal 5 tys. eksponatów, zyskując rangę jednej z największych kolekcji o tym profilu w Polsce. Trzonem zbiorów są dzieła z dziedzin rysunku i malarstwa, dopełniają je dzieła z zakresu szeroko pojmowanej rzeźby, grafiki i fotografii.
Wśród nich znajdują się reprezentatywne zestawy dokumentujące twórczość kilku pokoleń wybitnych polskich artystów, ilustrujące różne kierunki i nurty sztuki współczesnej, m. in. Sylwestra Ambroziaka, Jana Berdyszaka, Jerzego Beresia, Tadeusza Brzozowskiego, Andrzeja Dłużniewskiego, Edwarda Dwurnika, Wojciecha Fangora, Stanisława Fijałkowskiego, Stefana Gierowskiego, Zbigniewa Gostomskiego, Zbyluta Grzywacza, Władysława Hasiora, Łukasza Korolkiewicza, Zbysława Marka Maciejewskiego, Jadwigi Maziarskiej, Jerzego Nowosielskiego, Erny Rosenstein, Leszka Sobockiego, Jana Tarasina, Henryka Stażewskiego, Zbigniewa Warpechowskiego, Andrzeja Wajdy, Jacka Waltosia, Ryszarda Winiarskiego, Krzysztofa Zarębskiego, Rajmunda Ziemskiego.
Zestawy uzupełniają skromniejsze reprezentacje innych ważnych przedstawicieli sztuki polskiej, także zagranicznej. Ważną część kolekcji zajmują artyści związani z Radomiem i regionem. Wystawa „Specimen. Próba kolekcji” jest pierwszą próbą prezentacji połączonych kolekcji w przestrzeniach nowego Centrum. Jest wyborem, cząstką zbiorów i konfrontacją wybranych twórczych osobowości, także konfrontacją z niełatwą do aranżacji przestrzenią nowego obiektu.
„Specimen. Próba kolekcji” to subiektywny, jednorazowy wybór kuratorski, propozycja, być może bardziej sygnalizująca i zapowiadająca szerokie poznanie zbiorów, które będzie miało charakter cykliczny, niż podsumowująca czy wyczerpująca badania w ramach tego zagadnienia. Inauguracyjna prezentacja Kolekcji z założenia nie posiada profilu chronologicznego ani tematycznego, jest otwarciem, którego liczne wątki i ścieżki będą kontynuowane i rozwijane wraz z jej kolejnymi odsłonami i rozbudową.
Centrum zostało powołane w 2005 roku m. in. W celu eksponowania, opracowywania, przechowywania i rozbudowy tworzonej niemal od 40. lat kolekcji sztuki, dotychczas organizowanej i zarządzanej przez Muzeum im. Jacka Malczewskiego, a od 1990 roku w ramach działalności oddziału – Muzeum Sztuki Współczesnej. W jej skład wchodzą tez eksponaty ze zlikwidowanego w 1990 roku radomskiego Biura Wystaw Artystycznych.
Placówka wymagała remontu. Budynek po dawnej elektrowni trzeba było zaadoptować pod wymogi centrum sztuki współczesnej. Na tę inwestycję Mazowiecki Urząd Wojewódzki wydał ponad 17,5 mln zł. Mazowsze przekazało na centrum 25 mln zł, zatem pozostałe pieniądze wydano na wyposażenie centrum.
Stara część obiektu ma powierzchnię ok. 3,5 tys. mkw, a teraz wraz z nowym budynkiem liczy ponad 6 tys. mkw. Jest tu kawiarnię, dwie sale wystawowe na parterze, a w jednej z nich znajduje się zabytkowy kocioł, który został przekształcony na galerię małych form. Jest też kino, kolejne sale wystawowe na piętrze. W garażu znajdują się magazyn o powierzchni 700 mkw. Jak wyglądają wnetrza nowej-starej siedziby "Elektrowni" zobaczysz TUTAJ
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>