Sobota 23 listopada
Adeli, Klemensa, Orestesa
RADOM aktualna pogoda

Neoawangarda. Nowe dzieła w Elektrowni [FOTO, WIDEO]

mawi 2019-12-21 14:21:00

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" zaprezentowało dzieła zakupione do swej kolekcji w 2019 roku. Można je oglądać do 5 stycznia.

Kolekcja Elektrowni wzbogaciła się w sumie o 13 nowych dzieł artystów polskich, w tym 11 to fotografii. - Ich zakup był możliwy dzięki dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Elektrownia otrzymuje dotację nieprzerwanie od 2013 roku. Jej suma osiągnęła już kwotę 1,7 mln zł - poinformował Włodzimierz Pujanek, dyrektor Elektrowni. 

Romuald Krzysztof Bochyński, historyk sztuki z Elektrowni tak tłumaczy zakupy fotografii: - Kolekcja jest rozbudowywana w oparciu o wcześniej przyjętą strategię, która jest realizowana konsekwentnie. W tym roku postaraliśmy się dzieła neoawangardowe. Większość zakupionych prac, to działa wybitnych polskich artystów, którzy przynależą do tego nurtu.

Autorami zakupionych w tym roku fotografii są Andrzej Różycki, Józef Robakowski, Katarzyna Górna, Andrzej Paruzel, Ryszard Waśko. Są też "Rysunek linii łamanej zmierzającej do nieskończoności" Zbigniewa Gostomskiego oraz obiekt Leszka Lewandowskiego pn. „Iluzja przestrzeni”. 

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie tegorocznych zakupów oraz dyskusja o dziale fotografii w zbiorach Elektrowni odbyły się w piątek. Poprowadzili Romuald Krzysztof Bochyński

Więcej o przeszłorocznych planach Elektrowni i nowych zakupach na wideo poniżej.

Lista zakupionych dzieł

1. Zbigniew Gostomski, Rysunek linii łamanej zmierzającej do nieskończoności, 2008, węgiel na papierze naklejonym na piankę, sygnowane na rewersie części nr 2; 5 części, każda ca. 24 cm x ca. 100, całość ca 24 x ca 500 cm [dokładne wymiary części : 1. - 24,2 x 99,8 cm, 2. - 24,6 x 99,8 cm, 3. - 24 x 99,8 cm, 4. - 24 X 99,6 cm, 5. - 24,2 x 99,8 cm]; 

2. Józef Robakowski (1939), Z cyklu Rejestracje „obiektywne”, 1973,[klucze] odbitka żelatynowo - srebrowa, papier, 24 x 30 cm; oprawa: drewniana rama, passe-partout, szkło, wym. 35,5 x 42 cm; sygn., dat., tytuł i dopisek „oryginał” na odwrocie, vintage print; 

3. Józef Robakowski (1939), Z cyklu Rejestracje „obiektywne”, 1973, [zegarek] odbitka żelatynowo - srebrowa, papier, 24 x 30 cm; oprawa: drewniana rama, passe-partout, szkło, wym. 35,5 x 42 cm; sygn., dat., tytuł i dopisek „oryginał” na odwrocie, vintage print;

4. Józef Robakowski, Trzy kąty, z serii Relacje, 1975/2000, fotografia, papier 60 x 30,3 cm, sygn., dat., tytuł, edycja i pieczątka „Galeria Wymiany” na odwrocie, edycja: 3/6; 

5. Józef Robakowski, 1 m, z serii Relacje, 1975/2000, fotografia, papier, 30,3 x 62,5 cm, sygn., dat., tytuł, edycja i pieczątka „Galeria Wymiany” na odwrocie, edycja: 2/6; 

6. Józef Robakowski, 1 m, z serii Relacje, 1975/2000 fotografia, papier, 30,3 x 60 cm, sygn., dat., tytuł. edycja i pieczątka „Galeria Wymiany” na odwrocie, edycja: 2/6; 

7. Andrzej Różycki, Warsztat. Teorio-praktyka, 1976, sześć odbitek żelatynowo - srebrowych, papier, wym. 17,7 x 12 cm każda, czarny karton o wym. 69,7 x 49,5 cm , oprawa: drewniana rama, szkło; 

8. Andrzej Różycki, Z cyklu Fotografia warunkowa, 1973, odbitka bromowo-srebrowa na papierze barytowym naklejona na czarny karton o wym. 42 x 29,7 cm, podklejony na brązowym kartonie o wym. 49,4 x 34,8 cm, oprawa: drewniana rama, szkło; 

9. Ryszard Waśko, Corner No 1, 1976, video-fotografia, 40 x 30 cm sygnowana, odbitka żelatynowo - srebrowa, vintage;

10. Andrzej Paruzel, Trójkąt, 1977, video-fotografia, 23,5 x 21,7 cm, odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage, sygnowana, edycja 8/10; 

11. Andrzej Paruzel, Prostokąt, 1977, video-fotografia, 23,5 x 21,7 cm, odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage, sygnowana, edycja 8/10; 

12. Katarzyna Górna, Fuck me, Fuck you, Peace, 1999, fotografia cyfrowa, wydruk pigmentowy na papierze archiwalnym, tryptyk, każda praca 120 x 82 cm, sygnowana na odwrociu ołówkiem, dołączony certyfikat autorski, edycja 5/10 + AP, bez oprawy; 

13. Leszek Lewandowski, Iluzja przestrzeni, 2018, obiekt, 200 x 100 x 70 cm; sklejka, lampy, lustra.

Dzieła zostały zakupione w ramach projektu Rozbudowa radomskiej kolekcji sztuki współczesnej, którego łączna wartość wynosiła 216 460 zł w tym:

- środki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 115 000 zł

- środki Samorządu Województwa Mazowieckiego 101 460 zł

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - Program Regionalne kolekcje sztuki współczesnej oraz budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.  

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych