Konkurs był otwarty dla kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku. Jego specyfiką jest dwuetapowa procedura. W pierwszym etapie nadesłane anonimowo utwory oceniało trzyosobowe jury: Paul Patterson, Piotr Moss i Maciej Żółtowski. - Łącznie nadesłano do nas 46 partytur z całego świata. Do drugiego etapu, publicznego wykonania podczas specjalnego koncertu Radomskiej Orkiestry Kameralnej, zostało zakwalifikowanych sześć prac - móił Maciej Żółtowski, dyrektor Radomskiej Orkiestry Kameralnej.
Do drugiego etapu zakwalifikowali się:
1. Introjekcja na orkiestrę smyczkową – Wojciech Błażejczyk (Polska, Warszawa)
2. Prismatic shapes for string orchestra – Bartosz Kowalski (Polska, Warszawa)
3. …Stretched for strings – Adam Porębski (Polska, Wrocław)
4. In Memoriam V.M. – An Epitaph for Sixteen Strings – Stanko Simić (Serbia, Smederewska Palanka)
5. A Fantasia for String Orchestra – Geoffrey Allan Taylor – (Wielka Brytania, Milton Keynes)
6. Poemat na orkiestrę smyczkową – Ignacy Zalewski (Polska, Lublin) -
Jury obradowało w siedzibie Radomskiej Orkiestry Kameralnej w pierwszych dniach sierpnia. Jurorzy mieli przed sobą niełatwe zadanie. Każdej z nadesłanych partytur należało poświęcić wiele uwagi. Na podstawie samego tylko zapisu nutowego wprawne ucho kompozytora lub dyrygenta potrafi odtworzyć realne brzmienie kompozycji, choć często nie jest to zadanie łatwe, szczególnie w przypadku dzieł awangardowych, posługujących się nowoczesną, skomplikowaną notacją. Po trwających trzy dni obradach, jurorzy uzgodnili werdykt. Z niecierpliwością czekali na ujawnienie danych kompozytorów. Okazało się, że wśród najlepszych przodują Polacy. - Oznacza to że poziom kształcenia muzycznego w naszym kraju jest bardzo wysoki - dodał Żółtowski.
Autorzy najlepszych kompozycji zostali już poinformowani o decyzji jury i zaproszeni do Radomia na koncert laureatów, który odbędzie się 10 listopada. Po wykonaniu kompozycji przez Radomską Orkiestrę Kameralną zapadnie decyzja głównego jurora, prof. Krzysztofa Pendereckiego, o wyborze laureatów. Przyznane zostaną trzy nagrody regulaminowe:
I nagroda: 30000 zł
II nagroda: 10000 zł
III nagroda: 5000 zł
Dla najmłodszego uczestnika finału została przewidziana nagroda specjalna – lekcje mistrzowskie u prof. Pendereckiego.
Celem organizowanego konkursu jest wzajemne zbliżenie muzyki współczesnej i publiczności regularnych koncertów filharmonicznych.
Maestro Penderecki przyjedzie do Radomia. Polacy świetnie komponują
I edycja Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM jest już na półmetku. Wojciech Błażejczyk, Bartosz Kowalski, Adam Porębski, Stanko Simić, Geoffrey Allan Taylor, Ignacy Zalewski to nazwiska kompozytorów, którzy zostali wyłonieni w trakcie obrad jury spośród prawie pięćdziesięciu autorów nadesłanych partytur i tym samym zakwalifikowali się do drugiego etapu konkursu.
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu