Czwartek 31 października
Alfonsa, Urbana, Krzysztofa
RADOM aktualna pogoda

Wielu kierowców ich nadużywa dla... szpanu

creandi.pl, mawi 2014-03-08 18:00:00

Przepisy polskiego prawa ściśle regulują użycie świateł przeciwmgłowych w trakcie jazdy. Wielu kierowców ich jednak nadużywa, często dla szpanu, bo… oświetlone halogenami auto lepiej wygląda. Kiedy można je włączyć, a kiedy nie? Jakie są konsekwencje niewłaściwego użycia tych świateł?

Zima powoli odchodzi w zapomnienie, co nie oznacza, że warunki atmosferyczne będą już zawsze idealne do podróży autem. Zniknęły zaspy i ślizgawice, ale w ich miejsce mogą pojawić się inne utrudnienia w postaci mgieł lub deszczu ograniczającego widoczność. W takiej sytuacji kierowcy muszą dostosować prędkość swojego auta do pogody, zachować dużą czujność oraz jeśli jest to wskazane włączyć światła przeciwmgłowe.

Typy świateł przeciwmgłowych

Pojazd poruszający się po polskich drogach może posiadać dwa typy świateł przeciwmgłowych: przednie światła przeciwmgłowe oraz tylne. Przednie światła są światłami nieobowiązkowymi, co oznacza, że nie każde auto będzie posiadało je w standardowym wyposażeniu, w odróżnieniu od tylnych, których brak może skutkować nawet mandatem.

Rozmieszczenie świateł w samochodzie uregulowane jest przez konkretne wytyczne. Przednie oraz tylne światła przeciwmgłowe nie mogą znajdować się niżej niż 25 cm nad podłożem. - Większość takich świateł jest umieszczona na granicy tej wysokości. Mgła przy samej jezdni jest najrzadsza co zapewnia najdłuższy zasięg promieni świetlnych i zwiększa widoczność przed autem oraz widoczność samego pojazdu – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik. Przednie światła przeciwmgłowe są barwy białej lub żółtej, natomiast tylne powinny posiadać kolor czerwony.

Kiedy włączyć, a kiedy nie?

Przednich świateł przeciwmgłowych możemy używać w warunkach atmosferycznych, w których widoczność spada poniżej widoczności umożliwiającej normalną jazdę. Czynnikiem zmniejszającym przejrzystość powietrza nie musi być jednak sama mgła, a może nim być np. rzęsisty deszcz. Natomiast tylne światła przeciwmgłowe mamy obowiązek włączyć, kiedy warunki atmosferyczne ograniczają widoczność do 50 metrów. W momencie poprawy przejrzystości powietrza jesteśmy zobligowani do niezwłocznego wyłączenia tych świateł.

Sytuacją wyjątkową, w której kierujący pojazdem może użyć przednich świateł przeciwmgłowych, i to bez względu na panujące warunki, jest jazda samochodem po krętych drogach. Należy jednak pamiętać, że abyśmy mogli je włączyć trasa musi zostać oznaczona odpowiednimi znakami. Będą to znaki: A3 "niebezpieczny zakręt – pierwszy w prawo", A4 "niebezpieczny zakręt – pierwszy w lewo" oraz tabliczka T5 umieszczona pod znakiem informująca o początku krętej drogi.

Częste nadużycia

Po naszych drogach porusza się wielu kierowców notorycznie nadużywających świateł przeciwmgłowych. Inni kierowcy określają ich mianem "latarników", ponieważ jeżdżą oni z włączonymi wszystkimi światłami w aucie. Prawdopodobnie nie są oni zaznajomieni z przepisami regulującymi użycie tych świateł lub po prostu nie szanują innych kierowców na drodze - Zgodnie z kodeksem drogowym i aktualnym taryfikatorem, kierujący pojazdem za nadużywanie świateł przeciwmgłowych może otrzymać 2 pkt. karne oraz mandat w wysokości 100 zł - mówi Agnieszka Kaźmierczak, Yanosik.pl.

Należy pamiętać, że włączanie świateł przeciwmgłowych w warunkach nie wymagających ich użycia może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Oślepiony kierowca może nie zauważyć wkraczającego na jezdnię zwierzęcia lub idącego poboczem człowieka.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych