Temat ten stał się szczególnie popularny po zamachu, jaki miał miejsce w Muzeum Bardo w Tunezji, gdy poszkodowane zostały m.in. osoby z Polski. W obliczu tej tragedii okazało się, że polskie biura podróży organizujące wyjazdy, najprawdopodobniej nie ostrzegły swoich klientów o zagrożeniach panujących na obszarze państwa arabskiego. Choć taka informacja widniała od ponad roku na stronie polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Czy organizatorzy wycieczek popełnili błąd?
Zdecydowanie tak. W myśl art. 13 ust. 2 o usługach turystycznych na organizatorze wyjazdu turystycznego spoczywa bezwzględny obowiązek poinformowania o szczególnych zagrożeniach dla życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach. Co więcej, obowiązek ten ma charakter bezwarunkowy – wskazane informacje powinny być przekazane klientowi w każdym przypadku, gdy zawiera on umowę o tzw. imprezę turystyczną.
– Przepis ten ma zapewnić klientowi możliwość oszacowania ryzyka związanego z konkretnym wyjazdem i podjęcia odpowiedniej decyzji m.in. co do zawarcia samej umowy – zaznacza adwokat Jakub Brykczyński z Brykczyńscy i Partnerzy Adwokacka Spółka Partnerska. A stwierdzić trzeba, że gdyby większość klientów informowana byłaby o tego typu zagrożeniach, to nie dokonałaby zakupu usług i nie udałaby się w podróż do krajów o podwyższonym poziomie ryzyka – dalej stwierdza adwokat Jakub Brykczyński.
Zagrożenia te mogą odnosić się do zachowań człowieka (np. działań grup terrorystycznych, zamachów na turystów) lub być dziełem natury (np. powodzie, tornada, fale tsunami). Każde biuro podróży zobligowane jest do informowania swoich klientów na piśmie o takim niebezpieczeństwie.
Co z odszkodowaniem?
Otóż mamy prawo żądać od organizatora wycieczki zwrotu pieniędzy, jeśli podczas jej trwania doświadczymy uszczerbku na zdrowiu spowodowanego niezależnym zachowaniem człowieka (np. zamach terrorystyczny) lub działaniem natury (np. powódź, tornado). Przepisy prawne nie określają wysokości rekompensaty, o którą mogą ubiegać się klienci, którzy nie zostali powiadomieni przez biuro podróży o prawdopodobieństwie wystąpienia zagrożeń na terenie danego kraju. Ponadto, oprócz odszkodowania za straty majątkowe, można również żądać zadośćuczynienia za tzw. szkody niematerialne (nerwy, stres, straty moralne), na które zostaliśmy narażeni podczas urlopu.
Warto znać prawa, jakie nam przysługują w sporach z biurami podróży. Szczególnie teraz, gdy zaczyna się sezon urlopowy i coraz więcej osób decyduje się na zagraniczne podróże. Zaleca się też śledzić przed wyjazdem informacje na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które na bieżąco informuje o sytuacjach panujących w danych krajach. W końcu bezpieczny wyjazd na urlop to jedno z naszych głównych oczekiwań.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>