Praca pracy nierówna – także pod względem strojów noszonych przez pracowników. Inaczej ubierają się budowlańcy a inaczej managerowie korporacji, czy lekarze. Jednak nawet w ramach poszczególnych branż i stanowisk oczekiwania wobec pracowniczych kostiumów są różne. – Ubiór pracownika może być uwarunkowany zadaniami jakie ma do wykonania w konkretnym dniu – zwraca uwagę Weronika Florkowska z PrimeSoft Polska, firmy działającej w branży IT. – Jeśli w grę wchodzi spotkanie z klientem to elegancki ubiór jest czymś naturalnym i pożądanym, w innych przypadkach można pozwolić sobie na mniej formalny strój – dodaje Florkowska. Według badań serwisu Pracuj.pl (2013) tylko 26 procent ankietowanych ma wyraźne wytyczne dotyczące ubioru w pracy. Lepiej ich jednak nie ignorować.
Zerknij na regulamin
Na początek pytanie podstawowe – skąd pracownik ma wiedzieć jak się ubrać? Może zapytać o to wprost na rozmowie kwalifikacyjnej lub przy podpisywaniu umowy. Zdarza się, że to właśnie w umowie o pracę zawarte zostają wytyczne dotyczące ubioru. Wymogi mogą zostać określone też w regulaminie pracy – dlatego warto się z nim zapoznać. Reguły dotyczące dress codu nie mogą być jednak całkowicie arbitralne. Pracodawca nie może ustalić zasad, które łamałyby prawo, naruszając np. godność pracowników czy zagrażając ich zdrowiu. Pamiętać należy jednak, że co do zasady pracownik ma obowiązek stosować się do zasad ubioru panujących w danej firmie. – Kodeks Pracy w artykule 100 zobowiązuje pracowników do przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku – mówi mecenas Konrad Syryca z Kancelarii Radców Prawnych Fic, Midloch, Syryca – Jeżeli w regulaminie określono wytyczne dotyczące ubioru to pracodawca ma prawo oczekiwać, że będą one przestrzegane – wyjaśnia mec. Syryca.
Bez wypowiedzenia, ale z karą
Co stanie się, jeżeli pracownik złamie firmowy dress code? Niewielkie czy sporadyczne odstępstwa od zasad mogą pozostać po prostu niezauważone. Zdarza się, że szef po prostu przymknie na nie oko. Jednak wszystko ma swoje granice. Jeżeli zasady dotyczące ubioru są sformalizowane i zapisane w umowie lub regulaminie pracy, to naruszenie ich będzie jednocześnie naruszeniem treści tych dokumentów. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia jest raczej ostatecznością, pracodawca musiałby wtedy udowodnić, że zatrudniony poprzez swój nieodpowiedni strój ciężko naruszył podstawowe obowiązki pracownicze. Znacznie bardziej prawdopodobne jest ukaranie pracownika. Charakter i tryb nałożenia kary regulują przepisy. Pracodawca najpierw musi określić podstawy współodpowiedzialności pracownika a później przeprowadzić „wysłuchanie pracownika”, w którym zatrudniony będzie mógł przedstawić swoje racje. Zawiadomienie o karze musi być złożone pisemnie wraz z uzasadnieniem. Pracownik może wnieść tej sprawie sprzeciw do pracodawcy, który może go uznać bądź nie. Jeśli obie strony nie będą w stanie rozwiązać sprawy w postępowaniu wewnątrzzakładowym to wówczas pozostaje wniesienie sprawy do Sądu Pracy.
Krótki katalog kar
Warto zaznaczyć, że pracodawca ma możliwość skorzystania z trzech rodzajów kar: upomnienia, nagany i kary pieniężnej. Oznacza to, że próba nałożenia innych rodzajów kar jest niezgodna z prawem i zakazana. Z drugiej strony pracodawca nie musi stopniować kar – pracownik, który nie dostał nigdy upomnienia, równie dobrze może od razu zostać obłożony karą pieniężną. Działanie pracownika podlega karze, gdy jest zawinione oraz bezprawne.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>
Uważaj co ubierasz, bo stracisz pracę
Ubranie niewłaściwego stroju do pracy może okazać się czymś więcej niż zwykłym faux pas. Złamanie firmowego dress codu bywa przykre w konsekwencjach i nie chodzi tu tylko o krzywe spojrzenie szefa. Czy zły ubiór może kosztować nas pracę? Czy szef ma prawo wymagać od pracowników noszenia określonego stroju?
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu