Co podlega reklamacji
W sprzedaży konsumenckiej reklamować możemy produkt niezgodny z opisem na opakowaniu czy w instrukcji obsługi, nawet jeśli nie jest wadliwy. Gdy kupimy buty, które miały być wodoodporne, a zamieniają się w gąbkę po pierwszym deszczu lub gdy nowy telewizor nie ma funkcji, o jakiej zapewniał nas producent lub sprzedawca, możemy domagać się swoich praw. Towar niezgodny z umową - tak samo jak towar wadliwy - podlega reklamacji. Jeśli zlecamy stolarzowi wykonanie mebli z drzewa olchowego o obiciach w kolorze bordowym, a dostaniemy meble z brzozy z brązowym obiciem, to także otrzymamy towar niezgodny z umową.
Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy przed wykonaniem mebli stolarz zaznaczył, że nie jest możliwe spełnienie naszych wymagań, a my zgodzimy się na alternatywną propozycję wykonawcy. Zasadniczo towar jest zgodny z umową, jeśli nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym przedmiot tego rodzaju. W każdej innej sytuacji uznaje się, że towar jest niezgodny z umową.
Sprzedawca ponosi całą odpowiedzialność
Zgodnie z prawem, to sprzedawca ponosi całkowitą odpowiedzialność za sprzedawany produkt, nawet jeśli wina nie leży po jego stronie. To oznacza, że jeśli wada powstała z winy innego podmiotu, np. producenta, to sprzedawca jest odpowiedzialny za produkt, który oferuje konsumentom. Dlatego reklamacje, które z przyczyn niezgodności towaru z opisem przysługują kupującemu, należy kierować właśnie do sprzedawcy. Nie ma znaczenia, że produkt obejmuje gwarancja od producenta, bo jest ona jedynie dodatkowym uprawnieniem.
Zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego, sprzedawca musi ponieść odpowiedzialność za sprzedaż towaru niezgodnego z opisem – niezależnie od swojej rzeczywistej winy – mówi mec. Konrad Syryca z F.S. Kancelaria Radców Prawnych Sp. P. - Nie należy więc dać się zwieść sprzedającemu, który w przypadku chęci zwrotu takiego towaru, odmawia konsumentowi i odsyła go do kontaktu z producentem.
Czas na reklamację
Gdy kupiliśmy produkt, który różni się od opisu, możemy śmiało domagać się reklamacji. Konsument w pierwszej kolejności może żądać dokonania nieodpłatnej naprawy lub wymienienia przedmiotu na nowy. Jeśli sprzedawca uzna, że koszty naprawy są zbyt wysokie, klient może zażądać obniżenia ceny lub nawet odstąpienia od umowy. Każdy przypadek zakupienia produktu niezgodnego z opisem jest rozpatrywany indywidualnie, jednak w każdej sytuacji znajomość własnych praw jest opłacalna.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>