0d 16 lipca można składać wnioski dotyczące dofinansowania inwestycji poprawiających warunki pracy. To, ile pieniędzy może otrzymać dana firma, zależy od wartości zgłoszonego projektu oraz liczby osób, za które płatnik (czyli przedsiębiorca) opłaca składki na ubezpieczenia społeczne. Najmniejsze firmy, tj. zgłaszające do ubezpieczeń od 1 do 9 osób, mogą zyskać dofinansowanie do 90% szacowanej wartości projektu. Wraz ze wzrostem liczby ubezpieczonych udział procentowy dofinansowania maleje – dla największych przedsiębiorstw wynosi do 20% inwestycji.
Udział procentowy wysokości dofinansowania w przypadku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za:
1) od 1 do 9 osób – wynosi do 90% szacowanej wartości projektu;
2) od 10 do 49 osób – wynosi do 80% szacowanej wartości projektu;
3) od 50 do 249 osób – wynosi do 60% szacowanej wartości projektu;
4) od 250 osób – wynosi do 20% szacowanej wartości projektu.
Działania objęte dofinansowaniem muszą mieścić się w obszarach technicznych wymienionych w Regulaminie Konkursu. Są to:
- bezpieczeństwo instalacji technicznych, maszyn, urządzeń i miejsc pracy;
- urządzenia chroniące przed hałasem i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym;
- oświetlenie miejsc i stanowisk pracy oraz ochrona przed promieniowaniem optycznym;
- ochrona przed energią elektryczną i elektrycznością statyczną;
- urządzenia oczyszczające i uzdatniające powietrze, urządzenia mechanicznej wentylacji powietrza;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości, w zagłębieniach i innych strefach pracy;
- sprzęt i urządzenia służące ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo- szkieletowego;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na czynniki chemiczne i szkodliwe czynniki biologiczne;
- środki ochrony indywidualnej.
Nie każda firma może wziąć udział w konkursie. Nie można zalegać z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne oraz z opłacaniem podatków. Firma nie może też znajdować się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem. Wykluczony jest także przedsiębiorca, który otrzymał już w ciągu ostatnich 3 lat dofinansowanie z ZUS lub został w tym czasie zobowiązany do jego zwrotu.
Nie należy zwlekać ze złożeniem wniosku. Termin, do którego ZUS przyjmie dokumenty, to 23 sierpnia. Na stronie www.zus.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS udostępniono więcej informacji o konkursie, w tym jego regulamin oraz wymagane załączniki. Rozpatrzenie wniosku jest dwuetapowe. Najpierw ocenę formalną, czyli sprawdzenie kompletności i poprawności złożonych wniosków, przeprowadzi ZUS. Następnie ocena merytoryczna należy do Centralnego Instytutu Ochrony Pracy.
Pytania lub wątpliwości dotyczące konkursu można zgłaszać pocztą elektroniczną na adres e-mail: konkurs@zus.pl w terminie do 16 sierpnia 2018 r.