– Lada chwila poznamy oficjalny, rządowy projekt ustawy Prawo oświatowe, który jest obecnie rozpatrywany przez Komitet Stały Rady Ministrów. W projekcie, który trafił do nas kilka tygodni temu do zaopiniowania, jest wiele rzeczy, które wydawców edukacyjnych bardzo cieszą. To m.in. przywrócenie wolnego podręcznika dla klas I-III zamiast obowiązkowego „Naszego elementarza” – mówi Jarosław Matuszewski, przewodniczący Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki.
Przeprowadzona w 2014 roku tzw. reforma oświatowa wprowadziła bezpłatne, wieloletnie podręczniki. Do rąk uczniów klas I-III szkoły podstawowej trafił przygotowany na zlecenie MEN i powszechnie obowiązujący „Nasz elementarz”. Zgodnie z założeniami reformy, podręczniki były darmowe (dotowane przez ministerstwo) i stanowiły własność szkół, wypożyczaną uczniom na czas nauki. Nauczyciele mogli wybrać podręcznik inny niż rządowy tylko w przypadku, gdy na jego sfinansowanie zgodził się organ prowadzący szkoły, którym jest najczęściej gmina. W efekcie „Nasz elementarz” obowiązywał dotychczas w ponad 90 proc. placówek.
Przygotowany przez resort Anny Zalewskiej projekt nowej reformy oświatowej zakłada utrzymanie darmowych podręczników, jednak nauczyciele będą mogli wybierać spośród pozycji dopuszczonych przez MEN.
Wydawcy edukacyjni zwracają uwagę na konieczność naprawienia błędu reformy podręcznikowej z 2014 roku, którym było przyznanie zbyt niskiej, ich zdaniem kwoty dotacji na dodatkowe pomoce naukowe.
– W ramach konsultacji obecnego projektu najwięcej miejsca poświęciliśmy nie samej ustawie, ale konieczności naprawienia wcześniejszych błędów. Te błędy sprowadzały się do przyznania absurdalnie niskiej kwoty 25 zł w ramach dotacji na ćwiczenia. Zgodnie z wyliczeniami rodzice wydawali przed reformą z 2014 roku na ćwiczenia średnio 90 zł w podstawówce i 140 zł w gimnazjum, więc kwota dotacji jest zbyt niska. Nie da się za 25 zł przygotować nowych zeszytów ćwiczeń do kilku przedmiotów – podkreśla Jarosław Matuszewski.
Przewodniczący Sekcji Wydawców Edukacyjnych PIK podkreśla również, że w nowym projekcie ustawy Prawo oświatowe konieczne jest zobligowanie samorządów do zakupu materiałów dydaktycznych, niezbędnych nauczycielom do prowadzenia zajęć oraz przywrócenie przepisu, który zobowiązywał dyrektorów szkół, aby obwieszczali w czerwcu, z jakich materiałów zamierza korzystać placówka z nadchodzącym roku szkolnym.
– Całemu środowisku potrzebny jest termin obwieszczenia. Taki przepis obowiązywał do 2014 roku, ale uległ zmianie z uwagi na dość szaloną wówczas pracę nad rządowym elementarzem. My postulujemy, aby go przywrócić, bo dzięki temu unikniemy opóźnień w dostawach podręczników. Przekazana w czerwcu informacja o tym, z jakich książek będą korzystać szkoły pozwala wydawcom się przygotować, dodrukować nakład i zapewnić dostępność tych podręczników na 1 września – wskazuje Jarosław Matuszewski.
Wydawcy podkreślają, że MEN powinien jak najszybciej przedstawić nowe podstawy programowe, nad którymi pracują powołane we wrześniu zespoły ekspertów. W przeciwnym razie wydawcom nie uda się na czas przygotować i wydrukować podręczników, które powinny być gotowe na 1 września 2017 roku. Dotychczas prace nad nimi trwały zwykle 1-2 lata, teraz wydawcy będą mieli na opracowanie nowych podręczników zaledwie kilka miesięcy.
– Pozostało bardzo mało czasu do rozpoczęcia kolejnego roku szkolnego. Mamy nadzieję, że MEN zakończy prace nad podstawą programową i przygotuje przepisy wykonawcze, które pozwolą nam w przyspieszonym tempie wydać książki na 1 września 2017 roku. Potrzebujemy wsparcia ze strony ministerstwa, aby wspólnie ustalić taką przyśpieszoną ścieżkę prac – mówi Jarosław Matuszewski.
Zgodnie z zapowiedziami premier Beaty Szydło reforma edukacji wejdzie w życie od 1 września 2017 roku. Propozycje MEN zakładają, że od przyszłego roku szkolnego funkcjonować będzie 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum oraz 5-letnie technikum i dwustopniowe szkoły branżowe, natomiast gimnazja mają zostać zlikwidowane. Projekt ustawy Prawo oświatowe i przepisów wprowadzających tę ustawę w ostatnim tygodniu października trafił do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów, skąd trafi następnie pod obrady rządu i w przypadku pozytywnej opinii zostanie skierowany do dalszego procedowania w Sejmie.
– Jako wydawcy edukacyjni nie komentujemy tego, co najbardziej gorące, czyli wprowadzenia ośmioklasowego systemu szkolnictwa. Naszym zadaniem jest przygotowanie jak najlepszych podręczników i materiałów edukacyjnych – podkreśla Jarosław Matuszewski.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>