- Nadmierne zadłużenie konsumentów to problem społeczny, który może dotknąć każdego z nas. Trzeba mieć świadomość, że wywiera wpływ nie tylko na życie osoby zadłużonej, ale też jej całej rodziny i bliskich. Prędzej czy później może doprowadzić do wykluczenia społecznego, a nawet do tragedii – powiedział Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.
Przy wsparciu wojewody mazowieckiego Federacja Konsumentów przeprowadziła cykl otwartych i bezpłatnych szkoleń dla konsumentów, które odbyły się w pięciu miastach na Mazowszu: w Płocku, Ciechanowie, Radomiu, Siedlcach i Ostrołęce. Prowadzone były przez prawników specjalizujących się w sprawach bankowych i finansowych oraz pomocy osobom nadmiernie zadłużonym. Po szkoleniu uczestnicy mieli możliwość indywidualnej konsultacji.
Ogromnie ważne jest, aby uczyć jak postępować, by uniknąć nadmiernego zadłużenia oraz co zrobić, kiedy jednak ten problem nam się przytrafi. Im więcej będziemy wiedzieć na temat racjonalnego prowadzenia budżetu domowego, rozsądnego pożyczania i oszczędzania, tym łatwiej będzie nam się z nim zmierzyć – powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. W trakcie interaktywnych warsztatów można było także uzyskać użyteczne informacje na temat oceny kosztów produktów, dokonywania rozsądnych wyborów, a także na temat pułapek i niebezpieczeństw na rynku finansowym. Uczono również, w jaki sposób z mierzyć się z problemem nadmiernego zadłużenia, gdy sprawy zajdą już daleko, a komornik puka do drzwi. Dzięki wsparciu wojewody została wydana także ulotka - poradnik dla konsumentów.
Ochrona interesów konsumentów jest również jednym z celów zainicjowanej przez Mazowiecką Komendę Wojewódzką Policji, a koordynowanej przez wojewodę mazowieckiego kampanii „Bezpieczny senior”. Polega ona na zintegrowanych działaniach wojewódzkich służb i inspekcji na rzecz bezpieczeństwa osób starszych. W jej ramach Mazowiecki Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej prowadzi m.in. działania edukacyjne w zakresie przysługujących uprawnieńw przypadkach zawierania umów na odległośćlub poza siedzibąprzedsiębiorstwa.
Wspólna kampania wojewody mazowieckiego i Federacji Konsumentów wpisuje się w realizowany od 2008 r. program współpracy wojewody z organizacjami pozarządowymi (pierwszy tego typu w Polsce). Podstawową formą współpracy jest osiem stałych forów grupujących organizacje zajmujące się różnymi obszarami (np. cudzoziemcy, polityka społeczna, zdrowie, edukacja, ochrona zwierząt) oraz pięć forów regionalnych (podział terytorialny). Współpraca wojewody z NGO odbywa się także przy okazji organizacji wspólnych inicjatyw.
Federacja Konsumentów jest największą ogólnopolską organizacją konsumencką z 30-letnim doświadczeniem. Ma 40 oddziałów na terenie całego kraju. Prowadzi m.in. poradnictwo prawne, edukację i szkolenia dla konsumentów oraz szkolenia dla różnych uczestników rynku, w tym dla rzeczników konsumentów i innych organizacji pozarządowych.Rocznie udziela ok. 130 tys. porad prawnych. Mieszkańcy Mazowsza mogą uzyskać pomoc pisząc na adres mailowy warszawa@federacja-konsumentow.org.pl (oddział w Warszawie) lub radom@federacja-konsumentow.org.pl (oddział w Radomiu).
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >