Czwartek 31 października
Alfonsa, Urbana, Krzysztofa
RADOM aktualna pogoda

Czy reklama w aplikacjach się opłaca?

Creandi.pl, rk 2012-11-28 17:11:00

Popularność smartfonów w Polsce rośnie z roku na rok. W 2007 roku stanowiły zaledwie 1% wszystkich sprzedawanych telefonów. Wzrost znaczenia tego typu urządzeń pociąga za sobą również rozwój marketingu wykorzystującego możliwości jakie ze sobą niosą.

Smartfony i aplikacje

W 2010 roku wynik ten powiększył się do 11%, a w ciągu kolejnego roku wzrósł dwukrotnie i smartfony objęły już 27% rynku. Przy czym wśród internautów jest to już ponad 40% i przewiduje się, że tendencja wzrostowa zostanie zachowana (GtK Polonia). Co więcej, w ciągu najbliższych kilku lat smartfony staną się prawdopodobnie dominującym narzędziem służącym do korzystania z internetu. Wzrost znaczenia tego typu urządzeń pociąga za sobą również rozwój marketingu wykorzystującego możliwości jakie ze sobą niosą. W Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii rynek marketingu mobilnego jest już dobrze rozwinięty, w Polsce jego kariera dopiero się rozpoczyna. Jest to więc dobry moment dla firm na zainteresowanie się tym sposobem dotarcia do klientów. Reklamy takie mogą obejmować np. treści umieszczane na stronach internetowych w wersjach mobilnych (których oglądalność ciągle rośnie), ale także bannery czy product placement w innym popularnym medium jakie wiąże się z użytkowaniem smartfonów – czyli aplikacjach.

Z badań wynika, że stanowią one obecnie 70% (Raport Nielsena) wszystkich danych jakie pobierają użytkownicy. Warto zauważyć, że zdecydowana większość z nich nie lubi płacić za aplikacje, dlatego na ogół godzą się na umieszczanie w nich reklam, w zamian za zachowanie ich bezpłatnego charakteru. Z badań przeprowadzonych w 2011 r. przez Lab24 wynika, że aż 80% posiadaczy smartfonów pobrało aplikacje zawierające reklamy.

Plusy reklamy w aplikacji

Istnieje wiele korzyści umieszczania reklam w aplikacjach mobilnych. Przede wszystkim jest to kanał reklamowy, który w Polsce dopiero zaczyna być wykorzystywany przez reklamodawców. Konkurencja na tym polu jest więc jeszcze stosunkowo niewielka, a co za tym idzie zwiększają się szanse na zainteresowanie użytkownika danym przekazem. Opłacalność tej formy reklamy przejawia się też tym, że liczba jej odbiorców wzrasta wraz z liczbą użytkowników danej aplikacji, stale więc zwiększa się zasięg jej oddziaływania.

Inną zaletą jest to, że aplikacje dają reklamodawcom możliwość precyzyjnego dotarcia do interesującej ich grupy docelowej. W  marketach, z których pobiera się aplikacje można wybierać spośród wielu kategorii jak wszelkiej maści gry, muzyka, nawigacja itd. Korzyści te dostrzegła już m. in. firma Bosch, która chcąc dotrzeć do społecznosci osób zmotoryzowanych, będących odbiorcami jednego z jej produktów (wycieraczek samochodowych), postawiła na reklamę w aplikacji Yanosik. Jest to zyskujący na popularności komunikator dla kierowców. Porównuje się go trochę do CB w wersji mobilnej, gdyż jego główną funkcją jest umożliwienie kierowcom w prosty sposób wzajemnego ostrzegania się o zdarzeniach na drodze, w tym m. in. policyjnych patrolach czy fotoradarach.

Reklama wycieraczek Bosch pojawia się po włączeniu Yanosik'a, na ekranie głównym, ponad przyciskami służącymi do zgłaszania. Po kliknięciu w napis "Włącz wycieraczki" uruchamiana jest animacja – wycieraczka ścierająca krople z ekranu telefonu. Kreacja ta nie jest więc standardowym bannerem, a wymaga pewnej interakcji z użykownikiem, co przykuwa jego uwagę. Jednocześnie zachowany jest prosty przekaz, istotny w marketingu mobilnym. Warto też zwrócić uwagę na to, iż nie jest to reklama inwazyjna, w przeciwieństwie do pop-upów gęsto pojawiających się na stronach internetowych – co jest kolejną zaletą reklamy w aplikacjach mobilnych.

Korzyścią płynącą z umieszczania reklam w aplikacjach jest również brak występowania zjawiska ślepoty bannerowej, czyli niezauważania reklam. Z badań eyetrackingowych przeprowadzonych przez firmę iPlacement wynika, że 80% użytkowników zwraca uwagę na reklamy. Ponadto, użytkownicy smartfonów niechętnie się z nimi rozstają, 84% posiadaczy takich telefonów ma je praktycznie zawsze przy sobie (Raport Generation Mobile 2012), a to zwiększa szanse dotarcia do nich z przekazem reklamowym.



 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych