Czwartek 18 kwietnia
Apoloniusza, Bogusławy, Go¶cisława
RADOM aktualna pogoda

Ważne decyzje podjęte. Sesja Rady Miejskiej [ZAPIS RELACJI NA ŻYWO]

dm 2018-07-02 15:40:00

Radni na poniedziałkowej 76. sesji Rady Miejskiej podjęli kilka ważnych decyzji, m.in. nie wyrazili zgody na: zwolnienie z pracy Katarzyny Pastuszki-Chrobotowicz oraz "ustalenie wysokości wynagrodzenia dla prezydenta Witkowskiego". Ponadto Józef Grzecznarowski został mianowany honorowym obywatelem miasta Radomia.

09:00 Porządek dzisiejszej sesji znaleźć można tutaj.

09:09 Przewodniczący Wójcik otworzył 76. sesję Rady Miejskiej w Radomiu.

09:10 Sesję można oglądać na żywo w internecie - tutaj.

09:14 Z czterech punktów rozpatrzenia projektów uchwał, zrobiło się około dziesięć... Wnioski o wprowadzenie tych uchwał do porządku obrad, tradycyjnie wpłynęły dziś przed sesją i zostały przez radnych przegłosowane.

09:19 Wiceprezydent Frysztak przedstawia informację z realizacji „Radomskiego Programu Drogowego…”, „Przebudowy drogi krajowej nr 9 i 12 w Radomiu…” oraz budowy „Trasy N-S…”.

09:20 Ws. budowy trasy N-S: - Prace rozbiórkowe trwają, wykonawca wszedł już na plac budowy.

09:21 Ws. przebudowy alei Wojska Polskiego: - Prace rozpoczną się po Air Show.

09:22 Ws. Radomskiego Programu Drogowego: - W najbliższym czasie zostanie ogłoszonych 9 nowych przetargów.

09:25 Jest również informacja ws. miejskiego odcinka drogi krajowej nr 7.

09:32 Wiceprezydent mówił też o innych drogach krajowych przechodzących przez nasze miasto. My natomiast przypominamy o tym, że "Radom zabiega o 30 mln zł na remont 13 km miejskiego odcinka siódemki", więcej tutaj.

09:37 Kilku radnych zapisało się do głosu, choć w tym punkcie miała być tylko informacja :-)

09:42 Cierpliwie czekamy na najważniejsze punkty dzisiejszych obrad, gdyż np. w tym momencie radny Rejczak mówi - po informacji wiceprezydenta Frysztaka - o smogu przy ul. 25 Czerwca. - Pan lekceważy nas i mieszkańców Radomia. Po co nam jakieś historię i slajdy, jak nie mamy tego na piśmie, pismo jest najważniejsze, tak nie można postępować - dodał.

09:45 - Trzeba być mistrzem w kłamstwie, żeby takie rzeczy mówić, żeby taki stek kłamstw powiedzieć w przeciągu kilku minut - skomentował wypowiedź poprzednika radny Wędzonka.

09:47 - W naszej gestii jest bronić interesów miasta. Myślmy logicznie, a nie opowiadajmy bzdur ze względu na rok wyborczy. Wystarczy pojechać do Jedlińska i porozmawiać z Wójtem, jaki mają plan na drogę krajową. Plan prezydent jest dobry, bo broni interesów miasta, a chyba o to nam chodzi - powiedział radny Wędzonka.

09:50 Marek Szary: Wypowiedź radnego Wędzonki, to typowy przykład manipulacji. Pan skomentował wypowiedź radnego Rejczaka, której to wypowiedzi nie było :)

09:57 - Jeśli ma Pan (radny Szary) jakieś informacje o "przekrętach" dot. przebudowy alei Wojska Polskiego, proszę to zgłosić do odpowiednich służb, a nawet wręcz zachęcam - mówił wiceprezydent Frysztak.

09:59 Czas na interpelacje i zapytania radnych.

10:06 Radny Kowalski mówił o swojej interpelacji, którą złożył 11 czerwca i przeczytać ją można tutaj.

10:12 Jakub Kowalski powiedział, że dopiero w trybie dostępu do informacji publicznej uzyskał kilka odpowiedzi i najwięcej ze spółek miejskich na doradztwo PR wydała spółka Radpec. - Są to horrendalne kwoty, płacone firmom, które nawet nie mają swoich stron internetowych, a mają doradzać np. "jak prowadzić stronę internetową?"? Na jakiej podstawie to się dzieje?

10:19 Radny Chłopicki zapytał o remont chodnika przy ul. Jasińskiego: - Czy byłaby możliwość naprawy chodników wokół czy zostanie to na tym etapie, który jest obecnie?

10:25 Radny Woźniak: Dostałem odpowiedź na moją interpelacje, w związku z czym mam pytanie: czy pozostaniemy na trzech koszeniach, jeśli chodzi o utrzymanie zieleni w pasach drogowych i ostatnie będzie przed Air Show, a później miasto zarośnie?

10:27 - Co dało zatrudnienie firmy PR-owskiej spółce MOSiR? Mówi się, że radni zabierają pieniądze na stypendia, a tu wydaje się fundusze na takie rzeczy - powiedział przewodniczący Wójcik.

10:33 Radny Kaca m.in. dołączył się do prośby innych radnych, prosząc o udostępnienie harmonogramu prac dot. Radomskiego Programu Drogowego. Zapytał też o lewoskręt przy ul. Starokrakowskiej obok sklepu Lewiatan. - Jest tam niebezpiecznie, dochodzi do wielu stłuczek, MZDiK miało zająć się tym tematem, ale odpowiedziało mi tak kilka miesięcy temu - mówił.

10:35 Odpowiedzi prezydentów.

10:39 Wiceprezydent Zawodnik: Niestety, pierwszy przetarg na budowę centrum rehabilitacji nie został rozstrzygnięty, gdyż nikt nie złożył oferty. Tak jak zadeklarowałem, niezwłocznie ogłosimy kolejny przetarg. W imieniu władz miasta i pracowników szpitala, jestem oburzony słowami niektórych radnych, że ten przetarg był pozorny. Robimy wszystko, żeby ta inwestycja została zrealizowana.

10:43 Wiceprezydent Frysztak: Tak zostało to ustalone i takie mieliśmy fundusze, jeśli chodzi o koszenie, tj. 3 koszenia w 4 obszarach i 4 koszenia w okręgu nr 1, tak to wygląda. Reszta odpowiedzi na pismach.

10:44 Na sesji brakuje dziś prezydenta Witkowskiego.

10:45 Przechodzimy do rozpatrzenia projektów uchwał. Zaczynamy od nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Radomia dla Józefa Grzecznarowskiego.

10:49 Magdalena Lasota: Pod wnioskiem, które złożyło radomskie SLD, podpisało się ponad tysiąc mieszkańców. Komisja Kultury zaopiniowała ten wniosek pozytywnie. IPN też nie miał żadnych zastrzeżen. Wiemy, jakie zasługi dla Radomia miał prezydent Grzecznarowski, najwyższy czas, żeby docenić jego zasługi dla naszego miasta.

10:50 Dariusz Chłopicki: Jest to wniosek godny poparcia. Mam nadzieję, że zostanie przegłosowany.

10:51 Jan Pszczoła: Do trzech razy sztuka, gdyż dwukrotnie taki wniosek był przez radnych odrzucany. Wolałbym jednak nie wracać do historii. Wierzę, że dziś radni przegłosują ten projekt uchwały.

10:53 Kazimierz Woźniak: Jest to osoba, która zasługuje na tytuł honorowego obywatela miasta Radomia, za fizyczne dokonania, które zostawiły trwały ślad na funkcjonowanie naszego miasta.

10:59 Marek Szary: Nie zagłosuję za tym, aby Józef Grzecznarowski został honorowym obywatelem miasta Radomia. Z kilku względów, albowiem: jest osobą zmarłą kilkadziesiąt lat temu, a nasz regulamin przewiduje tylko w wyjątkowych przypadkach tak honorować osoby zmarłe. Po drugie, jego działalność miała miejsce od 80 do 40 lat temu, w związku z tym narosło wiele mitów dotyczących tej osoby, wiele rzeczy mu się przypisuje, natomiast nikt nie potrafi udowodnić, że tak właśnie było. Ponadto, nie powinniśmy zgłaszać do tego tytułu osób, które były prezydentem miasta, gdyż prezydent otrzymuje wynagrodzenie za swoją pracę. W zasadzie każdego prezydenta moglibyśmy honorować takim tytułem, bo każdy prezydent coś do tego miasta wniósł. Trzeba pamiętać, że pan Grzecznarowski został odwołany z funkcji prezydenta, był komisarz, szczegółów nie znamy, natomiast można gdzieś wyczytać, że stało się tak, gdyż nadmiernie szastał środkami finansowymi, które należały do miasta. Z tych właśnie powodów, zagłosuję przeciw.

11:02 Ryszard Fałek: Nigdy nie było lepszego prezydenta Radomia aniżeli Józef Grzecznarowski, dlatego zasłużył on na taki tytuł.

11:04 Głosowało 19 radnych, 15 "za", 4 "przeciw", nikt nie wstrzymał się od głosu. Oznacza to, że były prezydent Radomia - Józef Grzecznarowski został honorowym obywatelem Radomia.

11:05 Radni przegłosowali również projekt uchwały ws. wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Miasta Radomia na 2018 rok.

11:06 Przeszła również uchwała ws. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Radomia na lata 2018 - 2037.

11:07 Na wniosek klubu radnych PO, 10 minut przerwy.

11:20 Obrady zostały wznowione. Teraz projekt uchwały ws. "ustalenia wysokości wynagrodzenia dla Pana Radosława Witkowskiego - Prezydenta Miasta Radomia".

11:21 Komisja Budżetowa wydała opinię negatywną. - Przygotowałem taki projekt uchwały, jak wcześniej, że prezydent będzie otrzymywał najwyższe wynagrodzenie zgodnie z ustawą - powiedział przewodniczący Wójcik.

11:23 Dokładnie z tym projektem uchwały, można zapoznać się tutaj.

11:24 - Wnoszę o odrzucenie tego projektu uchwały. Nie możemy decydować o takich sprawach - powiedział radny Łuczycki.

11:27 Marek Szary: W gronie radnych klubu PiS dyskutowaliśmy na ten temat, czy powinniśmy głosować "za" czy "przeciw". Doszliśmy do wniosku, że musimy przestrzegać prawa, bo jeżeli dziś nie chcielibyśmy dostosować się do obowiązujących przepisów, musielibyśmy odrzucić wszystkie projekty uchwały, aby być konsekwentnym. W związku z tym, nie ma u nas jednej linii, aczkolwiek ja będę głosował za tym, aby wykonać decyzję ministra. Przewodniczący i tak ustalił najwyższą możliwą kwotę wynagrodzenia, więc jakbyśmy zostawili tę decyzję wojewodzie, to może on zaproponować niższą kwotę, dlatego lepiej chyba zagłosować dziś "za".

11:32 Andrzej Sobieraj: Jestem zdania, że prezydent powinien zarabiać godne pieniądze, bo zajmuje godne stanowisko. Powinien zarabiać nie 10, a nawet 30 tysięcy. Ja więc wstrzymam się od głosu, choć radny Szary ma rację, musimy dostosować się do obowiązujących przepisów.

11:37 Wiesław Wędzonka: Zmieniają się zasady w czasie trwania kadencji, co nie jest w porządku. Zmienia się to, gdyż rząd okazał się zachłanny na kasę, dawał sobie nienależne premie. Oczywiście, za ciężką pracę to się należy, ale tak samo jest na stanowisku prezydenta, gdzie pracuje się 24h na dobę. Nie ma chwili przerwy, to bardzo ciężka praca i ta ustawa jest haniebna. To się nie powinno wydarzyć, bowiem zmienia to warunki życia każdemu ze samorządowców, gdyż może doprowadzić do nawet kłopotów finansowych, bo przecież mają oni zobowiązania, kredyty. Nagle zabiera im się pieniądze, które zarabiają za ciężką pracę; nie może tego robić osoba, która nie ma o tym pojęcia.

11:40 Dariusz Wójcik: Proszę wszystkich radnych, nie miejcie do mnie pretensji, bo ja musiałem wprowadzić taki projekt uchwały do porządku obrad. Ustawodawca tak zdecydował i czy chcemy czy nie, musimy się tym zająć i zagłosować.

11:46 Wiceprezydent Frysztak przedstawia opinię Związku Miast Polskich, który nie zgadza się z obniżkami i prosi o poczekanie na decyzję prezydenta Andrzeja Dudy w tej sprawie.

11:46 - Wicewojewoda nie ma takiej możliwości, aby wydać zarządzenie zastępcze w tej sprawie. Proszę więc o odrzucenie tego projektu uchwały - zakończył wiceprezydent Radomia.

11:48 Projekt uchwały został przez radnych odrzucony. "Za" głosowało 10 radnych, 12 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu.

11:49 - Z tego co wiem, wynagrodzenie prezydenta i tak zostanie obniżone, tylko nie naszym udziałem - podsumował przewodniczący Wójcik.

11:50 Teraz projekt uchwały na druku nr 631 ws. przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miasta Radomia w celu przekazania go do zaopiniowania organowi regulacyjnemu.

11:51 Będzie też informacja dot. przedstawionego przez Wodociągi Miejskie w Radomiu Sp. z o.o. projektu taryfy na okres 3 lat.

11:57 Regulamin znaleźć można tutaj.

12:00 Projekt uchwały na druku nr 631 - tutaj.

12:02 Dariusz Wójcik: Do tego projektu uchwały nie można się przyczepić, oprócz jednej rzeczy: nie ma wnioskodawcy, nie ma podpisu. Ogłaszam więc przerwę.

12:08 Obrady zostały wznowione.

12:08 - To jest projekt, który tylko opiniujemy, nie zatwierdzamy; zatwierdzać będą Wody Polskie, aczkolwiek świetnie przygotowany projekt uchwały, to jest najlepszy prezes miejskiej spółki w Radomiu - powiedział przewodniczący Wójcik.

12:10 Na mównicy właśnie Leszek Trzeciak, prezes radomskich Wodociągów Miejskich.

12:17 Jest przedstawiamy regulamin, o którym pisaliśmy wyżej.

12:19 Radni głosują tylko projekt regulaminu.

12:20 Został on przegłosowany.

12:21 Teraz projekty uchwał, które zostały wprowadzone dziś przed sesją do porządku obrad, najpierw: "Projekt uchwały na druku nr 639 w sprawie likwidacji jednostki budżetowej - Żłobek ,,Radomirek” w Radomiu przy ul. Polskiego Czerwonego Krzyża 13 oraz utworzenia jednostki budżetowej Miejski Zespół Żłobków „Radomirek” w Radomiu i nadania Statutu.

12:25 Więcej o tym projekcie uchwały, o którym wiele napisać nie możemy, bo został on wprowadzony do porządku obrad tuż przed sesją, przeczytać można tutaj. Uzasadnienia jednak nie ma.

12:26 Jednym słowem chodzi o to, że jedna dyrekcja będzie zarządzała dwoma placówkami.

12:29 Będzie to centralizacja. Dyrektor zostanie wyłoniony w konkursie.

12:31 Projekt uchwały został przez radnych przyjęty.

12:33 Teraz rozpatrzenie pisma Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie informującego o zamiarze rozwiązania umowy o pracę z panią Katarzyną Pastuszką-Chrobotowicz i wniosku o wyrażenie zgody przez Radę Miejską w Radomiu na powyższe.

12:34 Sprawę wyjaśnia radnym mecenas biura RM.

12:34 Przewodniczący Wójcik poprosił radną o wyłączenie się z dyskusji i głosowania w jej sprawie.

12:37 My więcej o całej tej sprawie pisaliśmy tutaj.

12:38 - Z punktu widzenia prawnego, brak jest podstaw do wyrażenia zgody radnych w tej sprawie - mówiła p. mecenas.

12:42 Jakub Kowalski: Radna nie zawiniła w tej sytuacji, nie chciała się w niej znaleźć; to życie spowodowało, że dziś o tym problemie dyskutujemy. To wszystko nie powinno mieć miejsca, jestem więc głęboko przekonany, że my wszyscy radni uznamy, że nie ma podstaw prawnych do tego, żeby poprzeć stanowisko pracodawcy w tej kwestii.

12:48 Małgorzata Zając: To trudna sytuacja, ale nie zgadzam się, że nie ma podstaw prawnych, o których mówił radny Kowalski. Przypominam, że jeśli ktoś ma udziały ponad 10% w jakiejś firmie, nie może pełnić takiej funkcji, pracować w urzędzie, dlatego co miał zrobić dyrektor WUP, jeśli mógłby dostać za to karę, jeśli nie zgłosiłby tej sprawy i przekazał nam.

- Mówi tak Pani, bo pracuje Pani w WUP i chce zająć miejsce radnej Pastuszki-Chrobotowicz - wtrącił przewodniczący Wójcik.

- Nie jest to prawda, proszę tak nie mówić. Ja wstrzymam się od głosu - odpowiedziała radna.

12:52 Ryszard Fałek: Radna zrobiła wszystko zgodnie z prawem, chce przecież zbyć te udziały, nie nabyła ich tak po prostu, bo chciała, także nie można wyrazić zgody na jej zwolnienie.

13:01 Marek Szary: Dyrektor WUP powołuje się na oświadczenie 6 dni po śmierci taty pani radnej i przez to chce zwolnić z pracy Katarzynę Pastuszkę-Chrobotowicz. Pani radna zrobiła, wszystko to, co była w stanie zrobić zgodnie z prawem, aby pozbyć się udziałów. Zrobiła w trybie niezwłocznym, dlatego nie ma podstaw, aby zgodzić się na takie działanie.

13:04 Radny Bocheński przypomniał słowa śp. radnego Bohdana Karasie, że już nigdy nie wyrazi zgody na zwolnienie radnego.

13:07 Andrzej Łuczycki: Rozumiem, że jest walka polityczna, ale ja chciałbym, aby odbywała się ona podczas wyborów. Nie zgadzam się z wieloma decyzjami politycznymi radnej Pastuszki-Chrobotowicz, ale uważam też, że każdy sam decyduje o swojej przyszłości i nie może ponosić za to konsekwencji, dlatego ja zagłosuję przeciw.

13:14 Dariusz Wójcik: To decyzja tylko i wyłącznie polityczna. Nie ma żadnego merytorycznego uzasadnienia, aby pani radna została zwolniona z pracy. Radni PO, spójrzcie rano w lusterko i odpowiedzcie sobie na pytanie, czy nie szukaliście przyczyn, aby odwołać radną, aby się na niej zemścić, bo od was odeszła. Nasza decyzja tak czy siak jest już nieważna, decyzja już zapadła, radna ponosi polityczną karę, niestety. Wasz kolega z PO i tak ją zwolni, a radna za 2 lata wygra tę sprawę w sądzie.

13:17 Trzy radne PO (Lasota, Kotkowska, Zając) wyszły z sali i nie biorą udziału w głosowaniu.

13:18 Głosowanie ws. radnej Pastuszki-Chrobotowicz (o jej zwolnieniu z pracy): 19 (wszyscy głosujący) radnych zagłosowało "przeciw".

13:25 Trwa informacja ws. spółki Radpec, o którą poprosił przewodniczący Wójcik po sytuacji, o której więcej pisaliśmy tutaj.

13:30 - Spółka normalnie funkcjonuje i realizuje swoje cele, które są bardzo ambitne. Prezes Zborowski jest natomiast na planowanym urlopie - powiedział wiceprezes miejskiej spółki, Zbigniew Słowiński.

13:31 Pięć minut przerwy.

13:34 Jak się natomiast dowiedzieliśmy, prezes Zborowski nie został aresztowany, gdyż wpłacano poręczenie majątkowe w wysokości 50 tysięcy złotych.

13:36 Obrady zostały wznowione.

13:40 Radni PiS poinformowali przed chwilą, że w czwartek o godz. 15:30 odbędzie się nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej ws. sytuacji w spółce Radpec.

13:42 Przewodniczący klubu radnych PiS - Marek Szary wyraził zaniepokojenie, że spółka Radpec ma realizować wielką inwestycję wartą 500 mln zł, a jej prezes ma "postawione zarzuty".

13:45 Radni mówią ogólnie o obecnych projektach realizowanych przez spółkę.

13:45 Kończymy naszą relację. Dziękujemy za uwagę.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych