Triennale Młodych w Orońsku od początku istnienia skupia się na prezentacji najciekawszych tendencji w sztuce najmłodszego pokolenia. Zgodnie z zamierzeniem miało wyróżniać się na tle innych wydarzeń tego typu otwartą formułą. Przez ostatnie lata zmieniały się metody wyboru artystów, jednak w znacznym stopniu opierały się na selekcji doświadczonych kuratorów i krytyków. Ich zewnętrzna perspektywa często prowadzi niestety do zastosowania wtórnych kryteriów do opisu praktyk i nieuwzględniania w diagnozach szerszego kontekstu funkcjonowania i zainteresowań debiutujących artystów.
Formuła 8. Otwartego Triennale nawiązuje do formuły wypracowanej w początkach przeglądu. Aby nadać mu współczesny wymiar, przesuwamy akcent programu głównego na to, co zazwyczaj określa się jako wydarzenia towarzyszące. W ten sposób chcemy sproblematyzować działania odbywające się najczęściej na obrzeżach lub poza polem sztuki.
W ramach przygotowań, jesienią 2016 roku odwiedziliśmy m.in. Gdańsk, Toruń, Łódź, Warszawę, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań i Szczecin. Naszym podróżom towarzyszył również open call poszerzający możliwości dotarcia do jak największej liczby potencjalnych uczestników Otwartego Triennale. Bardzo ważne było dla nas odwiedzenie nie tylko akademii i instytucji, ale również spotkanie z niezależnymi, oddolnymi kolektywami, które nie zawsze wpisują się w standardowe modele funkcjonowania w świecie sztuki.
Nasze wizyty studyjne przyjęły formę nieformalnych spotkań, stanowiąc próbę rozpoznania tego, jak definiują swoją pozycję sami artyści, ich ograniczeń i oczekiwań wobec dystrybucji prestiżu, jakim my sami jako kuratorzy dysponujemy. Zanotowaliśmy, że „satysfakcja” chroni przed „rezygnacją”, a niektórych młodych artystów po studiach czeka „kwarantanna” lub „dywersyfikacja zajęć”. Z naszych spotkań wyłania się często nie do końca optymistyczny obraz oczekiwań niezgodnych z rzeczywistością, opresji systemów edukacji i produkcji.
Uczestnicy naszego triennale reprezentują różne punkty widzenia, metodologie pracy artystycznej oraz środowiska. Ich różnorodne doświadczenia złożą się na szeroką perspektywę, dzięki której widoczne będą problemy trudne do uchwycenia w scentralizowanym obiegu sztuki. W wyniku kolektywnej i aktywnej pracy-wymiany między uczestnikami oraz eksperymentu będziemy poszukiwać alternatywnych form organizacji w polu sztuki.
Kuratorzy: Romuald Demidenko, Aurelia Nowak, Tomek Pawłowski.
Uczestnicy: m.in. Bianca Bondi, Przemek Branas, Martyna Czech, Norbert Delman, Monika Drożyńska, Sylwester Gałuszka, Zuza Golińska, Styrmir Örn Gu?mundsson, Tobiasz Jędrak, Karol Komorowski, Zofia Krawiec, Justina Los, Horacy Muszyński, Nomadic State, Liliana Piskorska, Karolina Plinta, Pracownia Portretu, Gregor Różański, Agnieszka Różyńska, Joanna Rzepka-Dziedzic, Mikołaj Sobczak, Kuba Szreder, Ewa Tatar, Wykwit, Alicja Wysocka.
Organizator: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Partnerzy: magazyn „Szum”, „Notes na 6 Tygodni”, „Biuro”, O.pl.
Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny. Na miejscu możliwość skorzystania z bezpłatnego pola namiotowego.
Więcej informacji - tutaj.
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>