Sobota 23 listopada
Adeli, Klemensa, Orestesa
RADOM aktualna pogoda

Zmiany na newralgicznym skrzyżowaniu: wydłużony pas, likwidacja przejścia, nowe przystanki, ciąg rowerowy [MAPKA]

cir, MZDiK 2015-05-27 08:38:00

Bardzo duże zmiany na skrzyżowaniu ulic Traugutta i Narutowicza proponuje MZDiK. Dotyczą kierowców, pieszych i rowerzystów. Poddane one zostaną konsultacjom społecznym.

Propozycja zmian w ruchu w rejonie ulic Traugutta i Narutowicza

Zaproponowane w rejonie skrzyżowania ulic Traugutta i Narutowicza zmiany dotyczą organizacji ruchu samochodów, pieszych i rowerów. Mają poprawić bezpieczeństwo, ograniczyć występowanie punktów kolizyjnych i skrócić pasażerom drogę do przystanków. Od 28 maja do 12 czerwca włącznie będą trwać konsultacje społeczne w sprawie projektu zmian.

Podstawową zmianą ma być wydłużenie pasa ruchu do skrętu w lewo z ulicy Narutowicza w Kościuszki - z obecnych około 30 metrów do około 55 metrów. Bardzo często, podczas oczekiwania na zmianę świateł, nie wszystkie pojazdy mieszczą się na przeznaczonym dla nich pasie. Blokowane jest w ten sposób nawet całe sąsiednie skrzyżowanie. W tych okolicach planowane są także niewielkie korekty geometrii wysepek, aby ograniczyć liczbę punktów kolizyjnych.

Ze względu na wspomniane wydłużenie pasa ruchu do skrętu w lewo w ulicę Kościuszki konieczne jest zlikwidowanie dotychczasowego przejścia dla pieszych przez ulicę Narutowicza, na zachód od Traugutta. W tym miejscu, z powodu niewielkiej odległości pomiędzy dwoma skrzyżowaniami, kierowcy bardzo często zmieniają pasy ruchu bezpośrednio przed wspomnianym przejściem, a niekiedy nawet na nim. W przypadku korka piesi są często zmuszeni wchodzić na pasy spomiędzy stojących tam pojazdów, co jest wyjątkowo niebezpieczne!

Likwidacja tego przejścia nie przyniesie znacznego pogorszenia komunikacji, ponieważ sąsiednie pasy znajdują się w odległościach około 30 i 85 metrów. Po wprowadzeniu zmian odstęp pomiędzy dwoma pozostawionymi przejściami będzie wynosił jedynie około 120 metrów. Planowane jest też obniżenie krawężników przy wszystkich przejściach dla pieszych w tym rejonie do poziomu zero.

W celu poprawienia dostępności komunikacji miejskiej w Śródmieściu zaproponowane jest jednocześnie uruchomienie nowych - postulowanych od dawna przez pasażerów - przystanków przy ulicy Traugutta (w okolicach siedziby MZDiK, komisariatu policji, apteki, restauracji, banków i sklepów - czyli miejsc, do których może przyjeżdżać sporo osób). Na przystankach tych stawałyby autobusy linii 5, 7, 8, 9 i 23. W celu uniemożliwienia wjazdu samochodów na chodnik, w pobliżu planowanego przystanku po południowej stronie ulicy Traugutta planowane jest oddzielenie słupkami peronu przystankowego od pozostałej części trotuaru oraz od drogi rowerowej. Ma to zapewnić tam większe bezpieczeństwo.

Aby usprawnić ruch rowerów w centrum miasta, zaplanowane zostało wyznaczenie ciągu rowerowego między ulicami Jaracza i Narutowicza. Umożliwi on legalny przejazd z Plant do Śródmieścia (teraz wielu rowerzystów i tak jeździ tam chodnikiem). Na trójkątnej wyspie pomiędzy ulicami Traugutta i Narutowicza planowane jest natomiast rozgałęzienie dróg dla rowerów - jedna będzie prowadziła do jezdni w kierunku ulicy Piłsudskiego (gdzie dopuszczony jest przejazd na wprost z pasa ruchu przeznaczonego do skrętu w prawo). Druga pobiegnie w stronę ulicy Moniuszki, umożliwiając łatwy dojazd do ścisłego centrum miasta. W tym rejonie powstaną też oczywiście oznakowane przejazdy przez ulice.

Ze względu na sprzeczne oczekiwania różnych grup uczestników ruchu (kierowców, pieszych, rowerzystów) poddany konsultacjom społecznym projekt ma charakter rozwiązania kompromisowego. Zaplanowane jest usprawnienie ruchu kołowego poprzez wydłużenie obleganego pasa jezdni. To spowoduje jednak konieczność likwidacji przejścia, lecz w zamian oferujemy usunięcie barier architektonicznych, uruchomienie przystanków oraz usprawnienie ruchu rowerów.

Powyżej opisaliśmy najważniejsze zmiany jedynie w skrócie. Ich szczegółowe uzasadnienie znajduje się tutaj.

MZDIK apeluje o bardzo dokładne zapoznanie się z tym opisem przed oceną projektu i oddaniem głosu w konsultacjach. Mapka w większej rozdzielczości tutaj.

Jednostką odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji (w zakresie organizacyjnym) jest Kancelaria Prezydenta - Referat Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Radomiu. Informacje o czasie trwania (w tym także o spotkaniach z mieszkańcami) tutaj.

Ankieta dla osób biorących udział w konsultacjach tutaj

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych