Czwartek 28 listopada
Zdzisława, Lesława, Go¶cierada
RADOM aktualna pogoda

W co drugim sklepie wykryto nieprawidłowości dotyczące wyprzedaży!

I. Biały, MUW, mg 2014-01-31 17:00:00

Oznaczenie ceną każdego towaru, przekreślenie starej i uwidocznienie aktualnej, wskazanie okresu obowiązywania przeceny – to główne obowiązki sprzedawców. Mazowiecka inspekcja handlowa stwierdziła nieprawidłowości w prawie połowie kontrolowanych sklepów. Wykryto m. in. „gratisy” nie za darmo i brak aktualnej ceny. Nieuwidocznienie ceny jest wykroczeniem.

W 2013 r. inspekcja handlowa na Mazowszu przeprowadziła 42 kontrole w sklepach, w których obowiązywały promocje. Stwierdzono nieprawidłowości w 20 przypadkach (48 proc.). Sprawdzono 1585 partii wyrobów (artykułów żywnościowych, kosmetyków, chemii gospodarczej, odzieży, obuwia, biżuterii). Zakwestionowano 345 partii (22 proc). Nałożono 14 mandatów i skierowano 2 wnioski o ukaranie do sądu za popełnienie wykroczenia (naruszenie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen).

Najczęstsze nieprawidłowości w zakresie informowania o promocji dotyczyły:

-  nieprzekreślenie ceny dotychczasowej,
- przekreślona cena dotychczasowa była wyższa niż faktycznie obowiązująca przed promocją,
- brak informacji o cenie aktualnej,
- niepodanie przyczyny obniżki cen oraz terminu obowiązywania podanej ceny,
- deklarowany „gratis” nie był oferowany całkowicie za darmo.  

Najczęstsze nieprawidłowości w zakresie w zakresie uwidaczniania ceny dotyczyły:

- nieoznaczenie produktu ceną,
- brak lub nieprawidłowo wyliczona cena jednostkowa (np. ile kosztuje 1 kg produktu sprzedawanego w opakowaniu 200 g), 
- brak wywieszek przy towarze,
- brak ceny jednostkowej na wywieszce.

W okresie największych wyprzedaży inspekcja handlowa na Mazowszu kontroluje prawidłowość i rzetelność przedsiębiorców. Bada przestrzeganie przepisów określających sposób i treść podawanych informacji o cenach i promocjach (Ustawa o cenach oraz rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży).

Przypadki nieprawidłowości można zgłaszać do mazowieckiej inspekcji handlowej: telefonicznie: 22-826-42-09, 22-826-18-30 lub mailowo: ih_warszawa@wiih.org.pl

Obowiązki sprzedawcy:

· Towar przeznaczony do sprzedaży musi być oznaczony ceną oraz ceną jednostkową (cena za litr, kilogram, sztukę). Cenę uwidacznia się również przy towarach umieszczonych w witrynach, gablotach, wystawach na zewnątrz sklepu (także przy imitacjach, wzorach i atrapach produktów);

· Produkt nie musi być oznaczony ceną bezpośrednio na opakowaniu, ale tylko wtedy, gdy jest oznaczony kodem kreskowym a sklep zapewnia właściwą ilość czytników;

· Towary opatruje się wywieszkami z informacją o nazwie, cenie oraz jednostce miary, do której odnosi się cena. Wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla kupującego. Cena podana na wywieszce musi być aktualna;

· W przypadku reklamowania produktu w gazetce, na plakacie, w katalogu itp., sprzedawca wraz z ceną powinien uwidocznić cenę jednostkową oraz termin obowiązywania tej ceny;

· W przypadku cen promocyjnych bądź obniżonych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej uwidacznia się cenę promocyjną lub obniżoną;

· Przy towarach przecenionych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej i wyrazu „przecena”, „obniżka ceny”, uwidacznia się cenę obniżoną, okres jej obowiązywania a także przyczynę obniżki, przeceny.

Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy?  POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych