Ministerstwo Rozwoju pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw. Na jej podstawie samorządy będą mogły ustalić w strefach śródmiejskich wysokość opłaty za parkowanie w granicach trzykrotności obecnego limitu, czyli 9 zł za godzinę.
Zgodnie z projektem, windowanie opłat za parkowanie w centrum będzie możliwe w największych miastach, o liczbie ludności powyżej 200 tysięcy mieszkańców. Zapis o pułapie 200 tys. zł krytykowały mniejsze miasta, które także chcą mieć możliwość wprowadzania stref śródmiejskich i kształtowania tam opłat za parkowanie.
- Powinno to dotyczyć znacznie szerszej grupy miast, także miast na prawach powiatu, na obszarach ujętych w gminnej ewidencji zabytków i rejestrze zabytków, a także w strefach A i B ochrony uzdrowiskowej w miastach uzdrowiskowych – wyjaśnia Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.
Porawski przypomina także postulat dotyczący możliwości wprowadzenie opłat za parkowanie w soboty i niedziele, na przykład w sanktuariach czy popularnych kurortach.
Prezydent Sopotu Jacek Karnowski przypomina, że miasta uzdrowiskowe są małe. Przykłady to Zakopane, Ustka, Łeba, Sopot, Hel. - To miasta, które są zajeżdżane samochodami, szczególnie ich centra. Tworzymy parkingi buforowe poza miastami, ale by ludzi na nie odesłać, trzeba wprowadzić dużą stawkę za parkowanie – mówi Jacek Karnowski.
Karnowski dodaje, że część miast uzdrowiskowych mogłoby poza sezonem i w dni powszednie nie pobierać opłat za parkowanie, tylko w soboty i niedziele.
Wygląda na to, że resort rozwoju wysłuchał samorządowców, zapowiada bowiem istotne zmiany w projekcie nowelizacji. - Na ostatnim posiedzeniu kierownictwa resortu uzgodniliśmy, że pułap 200 tys. zostanie obniżony do 100 tys., co istotnie zmieni sytuację – mówi Paweł Szaciłło, dyrektor Departamentu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Ministerstwie Rozwoju.
Paweł Szaciłło dodał, że dalszych zmian w przepisach dotyczących parkowania resort nie wprowadzi. Jeszcze większe uelastycznienie systemu poboru opłat w miastach o różnej wielkości będzie zostawione Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa, które ma możliwość zmiany Ustawy o drogach publicznych.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>