Sobota 6 września
Beaty, Eugeniusza, Zachariasza

''Zarząd PPL faworyzował lotnisko w Radomiu kosztem Chopina i Modlina''

cir. NIK 2025-09-04 14:01:00

- Polskie Porty Lotnicze bezpodstawnie odstąpiły od modernizacji Lotniska Chopina i rozwijania portu lotniczego w Modlinie, ponosząc jednocześnie wielomilionowe nakłady na budowę Lotniska Warszawa-Radom, bez uzasadnienia ekonomicznego i w oparciu o nierealne założenia - pisze w opublikowanym właśnie raporcie Najwyższa Izba Kontroli. 
 

Terminale lotnisk: Radom na górze, Modlin na dole

autor: cir, modlinairport.pl

Raport dotyczący lotniska w Radomiu jest częścią większego, prześwietlającego inwestycję w Centralny Port Komunikacyjny. Pod wielce wymownym śródtytułem "Brak pieniędzy na rozbudowę Okęcia i lotniska w Modlinie, za to Warszawa-Radom z milionami" NIK raportuje, że PPL wydały ponad 738 mln zł na budowę Lotniska Warszawa-Radom bez uzasadnienia ekonomicznego, jednocześnie ponosząc stratę w wysokości 67,5 mln zł z tytułu funkcjonowania tego lotniska w latach 2023–2024. Zdaniem Izby skutkowało to brakiem zwiększenia przepustowości portów w Warszawie i Modlinie, a w konsekwencji utraconymi przychodami. 

- Przeniesienie nadmiarowego ruchu lotniczego (tzw. wygenerowanej przez lotnisko masy krytycznej) z Lotniska Chopina miało być realizowane z wykorzystaniem lotniska komplementarnego, na które w 2018 r. PPL niezasadnie wybrały port lotniczy w Radomiu. Przy podejmowaniu tej decyzji oparto się na nierealistycznych, skrajnie optymistycznych prognozach ruchu lotniczego dla portu w Radomiu, zakładających wzrost z 2 mln pasażerów rocznie w roku 2023 do 7 mln rocznie w 2035 r., przy czym szacunkowy maksymalny możliwy do zrealizowania ruch pasażerski na tym lotnisku to jedynie ok. 0,5 mln pasażerów rocznie - czytamy w raporcie.

NIK: PPL dążył do zamknięcia Modlina

Jak podaje NIK Spółka PPL utraciła też w 2024 r. przychody szacowane na ponad 210 mln zł w wyniku bezpodstawnego odstąpienia byłego prezesa PPL od modernizacji Lotniska Chopina w 2019 r. oraz braku zgody byłych prezesów PPL na rozwój lotniska w Modlinie w latach 2019–2023.

- Decyzje podjęte przez kolejnych byłych prezesów PPL o odstąpieniu, a następnie wstrzymywaniu inwestycji w zwiększenie przepustowości Portu Lotniczego Warszawa–Modlin, spowodowały utratę w 2024 r. przychodów w wysokości ok. 83 mln zł, a w latach 2025–2027 mogą skutkować utraconymi przychodami, oszacowanymi przez PPL na ok. 226 mln zł. W ocenie NIK odstąpienie od zaplanowanych i zatwierdzonych wcześniej inwestycji dotyczących Portu Lotniczego Warszawa–Modlin było bezzasadne i miało na celu doprowadzenie do jego zamknięcia. Było też próbą wpłynięcia na przewoźników, aby przenieśli połączenia na lotnisko w Radomiu - piszą kontrolerzy NIK.

Lotnisko Chopina – "niegospodarność i utracone przychody"

W latach 2021–2023 Pełnomocnika Rządu ds. CPK nie podjął działań w celu zwiększenia przepustowości Lotniska Chopina. - Było to niezgodne z Koncepcją CPK z 2017 r., według której Okęcie miało zapewniać maksymalną dostępną przepustowość do czasu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, by później trafił tam cały wygenerowany w ten sposób ruch pasażerski. Podjęcie przez byłego prezesa PPL decyzji o odstąpieniu od zaplanowanych i zatwierdzonych w 2019 r. przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK, działającego z upoważnienia Ministra Infrastruktury, inwestycji w zwiększenie przepustowości Lotniska Chopina (np. w rozbudowę terminala, w tym zwiększenie liczby stanowisk do odprawy pasażerów oraz w budowę nowych stanowisk do przyjęcia pasażerów samolotów szerokokadłubowych) było niecelowe oraz niegospodarne - napisano w raporcie. 

Powyższe inwestycje miały m.in. zwiększyć możliwość obsługi pasażerów w ciągu godziny z 3 tys. do 5,6 tys. osób, a dzienną liczbę operacji lotniczych z 480 do 800, a w konsekwencji zwiększyć przepustowość portu z poziomu ok. 23–24,5 mln do ok. 29 mln pasażerów rocznie. - Brak tych inwestycji miał także negatywny wpływ na możliwości rozwoju siatki połączeń narodowego przewoźnika PLL LOT S.A., co przełożyłoby się na rentowność CPK bezpośrednio po jego uruchomieniu - uznali kontrolerzy NIK.

Rosnące problemy Lotniska Chopina

- W związku z tymi zaniechaniami, według stanu na 23 maja 2025 r. (zakończenie czynności kontrolnych NIK), Lotnisko Chopina zmaga się z rosnącym problemem wyczerpywania przepustowości przy dynamicznie rosnącym rynku. Wiąże się także z utratą istotnych przychodów dla PPL, podobnie jak w przypadku niezmodernizowanego parkingu. Zaniechanie przeprowadzenia w latach 2017-2024 całościowego remontu parkingu P1 na Lotnisku Chopina skutkowało postępującą degradacją i w konsekwencji doprowadziło do jego zamknięcia przez Mazowiecki Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego, ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa. W ocenie NIK było to działanie niegospodarne. Skutkowało to utratą przez PPL przychodów w latach 2023–2025 w łącznej kwocie ok. 34 mln zł - czytamy w raporcie.

Zarząd PPL dopiero w latach 2024–2025 podjął działania w zakresie opracowania planów inwestycyjnych ukierunkowanych na modernizację Lotniska Chopina w celu zwiększenia jego przepustowości, zakończone uzyskaniem stosownych zgód korporacyjnych 17 czerwca 2025 r.

Wnioski 

NIK we wnioskach dla prezesa zarządu PPL pisze:

• wzmocnienie mechanizmów nadzoru i kontroli nad planowaniem oraz realizacją procesów inwestycyjnych;

• zintensyfikowanie działań w celu realizacji inwestycji dotyczących modernizacji Lotniska Chopina w zakresie dostosowania jego przepustowości do założeń Programu CPK na lata 2024–2032;

• przeprowadzenie optymalizacji kosztów funkcjonowania oraz wzmocnienie procesu pozyskania klientów na Lotnisku Warszawa-Radom;

• opracowanie pożądanego, z punktu widzenia PPL, modelu funkcjonowania Lotniska Warszawa-Modlin, w tym wysokości zaangażowania kapitałowego w jego rozbudowę i zwiększenie przepustowości, w celu właściwego zarządzania i koordynacji ruchu lotniczego na terenie województwa mazowieckiego;

• wdrożenie mechanizmów nadzoru i kontroli procesów aktualizacji planów generalnych lotnisk.

 

} Lotnisko Chopina się zapycha. Chcą rozdzielić ''nadwyżkę'' między Radom i Modlin ►

 

Komentarze naszych czytelników

  • Obserwator

    2025-09-04 15:17:08

    Typowy raport polityczny na zamówienie. Gdyby NIK wziął pod uwagę argumenty PPL i Macieja Wilka z Tak dla CPK to by nie pisał takich głupot. Rozbudowa Okęcia przy jednoczesnej budowie CPK była nieopłacalna ponieważ Okęcie miało działać tylko kilka lat a Radom powstał ponieważ miał ściągnąć na siebie nadmiarowy ruch z Okęcia. Okęcie za kilka lat zostanie rozbudowane i zaraz będzie się je zwijać z uwagi na zbudowany CPK, który ma przejąć cały ruch z Okęcia. Tak to jest gdy polityka ma pierwszeństwo nad logiką i rozumem.

  • sabat Czarownic im Prezesa

    2025-09-04 18:26:42

    Kielce na złość wszystkim już sami sobie budują CPK lądowisko.  Same przyloty  bo po co odloty.  Na kadzielni

  • śmiech na sali

    2025-09-04 22:26:12

    a po co komu takie raporty z kontroli ? przecie wiadomo że nie napiszą dobrze ??? dla mnie to śmiech na sali ????? i poza salą ???? 

  • Kapi

    2025-09-05 10:09:08

    Może NIK przedstawi raport z lotniska z Modlina .pomimo pełnego obłożenia od początku budowy ,nigdy nie wygenerowano żadnego zysku tylko stratę. To pytam się, kto odpowiada za podjęcie tej decyzji ?

  • Śmiech na sali

    2025-09-05 10:42:33

    Czy to było na zamówienie ? Śmiech na sali z tymi raportami ??? Mnie aż szczęki bolą od śmiechu 

  • Sympatyk

    2025-09-05 10:58:37

    Po co wydawać pieniądze na lotniska skoro wystarczą namioty dla niektórych linii lotniczyk, jest tanio swoisko a że  jest XXI wiek kogo to obchodzi. Może niektóre linie lotnicze nie lubią luksusu więc po co cpk lub rozbudowa Chopina.  Straty lotniska cywilnego  to brak ekonomiki natomiast wojskowego połączoneg z cywilnym  to norma więc trudno o porównania dotyczące  lotnisk regionalnych jakimi są Radom  i Modlin  pomimo, że jedno i drugie generuje straty.

  • Polska gospodarka

    2025-09-05 11:17:10

    Kto się dorwie do sterow to rządzi i pisze jak umie, a że umie niewiele to i taki wynik

  • Żal

    2025-09-05 13:38:41

    Analizując sytuację, należy stwierdzić, że krytyka Radomia wydaje się nieuzasadniona, biorąc pod uwagę wcześniejsze uruchomienie lotniska w Modlinie. Rozsądne wydaje się zainwestowanie środków w rozwój lotniska w lokalizacji o większym potencjale, z porównywalnym czasem dojazdu do Warszawy. Lokalizacja lotniska w Modlinie, usytuowana na obszarze o niskiej gęstości zaludnienia, ogranicza dostępność usług i atrakcji, co stanowi analogię do lotnisk takich jak Luton czy Stansted w Wielkiej Brytanii. Lotnisko w Radomiu dopiero zaczyna, tak samo było z Modlinem, wystarczy przekierować kilka lotów do Radomia w niższej cenie i uruchomić częstszy transport do Warszawy, czas zrobi swoje i z Radomia postawnie drugi Modlin a nawet i lepiej.

  • -----

    2025-09-05 17:00:18

    komentarz zablokowany

  • Ab1961

    2025-09-05 18:02:11

    Radom jest po pierwsze lotniskiem wojskowym a dopiero potem cywilnym i z tego powodu ma ograniczenia po drugie z Radomia jest bliżej do Hurgarty jak mawiał pewien polityk i to jest odpowiedz na pytanie po co to było po trzecie nikt z tego Radomia nie chce latać chyba że za dopłata państwa czyli podatnika a po czwarte  to miałbym i jest Miś na miarę naszych możliwości cytując klasyka

  • TW Bolek

    2025-09-05 18:15:37

    Nie ma  takiego miasta , takiej wielkości,aglomeracji aby główne lotnisko znajdowało się praktycznie w centrum tak jak Okęcie w Warszawie,a Modlin nie ma warunków terenowych i klimatycznych (obok ujścia dwuch rzek),a Radom spełnia warunki, ponoć Niemcy podczas okupacji mieli palan budowy wielkiego lotniska w Radomiu które by obsługiwało wschodnią część Rzeszy

  • Nono

    2025-09-05 22:46:55

    Podobno komunikacja publiczna dobrze działa jeśli przewoźnik dowozi do miejsca do którego chce dojechać pasażer, a nie jedzie w to miejsce gdzie chce przewoźnik, pozdrawiam zdrowo myślących.

  • Przemysław

    2025-09-06 09:40:47

    Do Obserwator. Twój komentarz jest pozbawiony logiki. Zapomniałeś, że istnieje lotnisko w Modlinie. Istnienie lotniska w Modlinie (ok. 40km od Warszawy ) kompletnie wypacza sens budowy lotniska w Radomiu ( Radom leży 100 km od Warszawy a z założenia był budowany jako lotnisko dla Warszawy. Gdzie sens, gdzie logika ?) Należy też dodać, że z poprzedniego lotnisko w Radomiu zbankrutowało bo żadna linia nie chciała z ramtąd latać. To lotnisko nigdy nie miało potencjału bo jest zbyt daleko od Warszawy. Budowa lotniska w Radomiu to decyzja typowo polityczna, która była absurdem. Eksperci mówili, że to nie ma prawa się udać, ale zarząd PPL ich nie słuchał. Raport NIK bardzo trafnie punktuje patologie związane z budową tego lotniska. Zamiast bezsensownego wpakowania 800 mln zł w Radom, rozbudowany powinien zostać Modlin.

  • Przemysław

    2025-09-06 09:49:31

    Do Kapi. Modlin już wychodzi na prostą i zaczyna zarabiać. To lotnisko mogło zarabiać już lata temu, gdyby poprzedni rząd w nie inwestował. Niestety woleli zmarnować 800 mln zł na budowę nowego lotniska w kompletnie bezsensownym miejscu. Mało tego to jest duże lotnisko i każdego roku będzie generowało olbrzymie straty. Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie chciał latać do oddalonego o 100 km Radomia, skoro jest lotnisko w Modlinie ok 40 km od Warszawy. Ludzie odpowiedzialni za budowę lotniska w Radomiu powinni stanąć przed sądem za defraudację publicznych środków. Ogromnych środków bo mowa o prawie 800mln zł.

  • Przemysław

    2025-09-06 09:54:46

    Do TW Bolek. Radom spełnia warunki ? Jakie warunki ? Radom nie spełnia żadnych warunków bo odległość 100km od Warszawy już na wstępie dyskwalifikuje to lotnisko, jako lotnisko dla Warszawy. Gdyby lotnisko w Modlinie nie spełniało jakichś warunków to nigdy nie otrzymało by zgody na budowę i nie prowadzono by z niego żadnych operacji lotniczych. 

  • Obserwator

    2025-09-06 12:55:38

    Do Przemysława cz. 1. Nie wiem co powiedzieć ws. tylu błędnych argumentów. Modlin od lat generuje straty i nie jest to wina PiS tylko struktury własnościowej, ponieważ Modlin ma 4 współwłaścicieli. Do 2015 roku cały Modlin był w rękach PO i jego koalicjantów (PPL, samorząd, AMW i Mazowiecki). I za tych 4 podmiotów Modlin generował straty z uwagi na złodziejską umowę z Rayaner o czym mało kto mówi. I tym 4 podmiotom nikt nie bronił inwestować w Modlin ale tego nie robiono. 

  • Obserwator

    2025-09-06 13:03:24

    Do Przemysława cz. 2. Modlin nie ma szans wykonać tyłu lotów co Radom z uwagi na uwarunkowania geograficzno-klimatyczne, na co zwrócił uwagę TW Bolek. Radom pod tym względem bije Modlin na głowę. Poza tym łatwiej dojechać z południa Warszawy do Radomia niż do Modlina. Nie zapominajmy, że Okęcie i Modlin to nie są lotniska, z którego latają tylko warszawiacy i oba te porty mają być tylko pod nich stworzone. Z tych portów korzysta mnóstwo ludzi spoza Warszawy i łatwiej im będzie dojechać do Radomia niż na Okęcie czy do Modlina. Dlaczego np. Radomiacy mają zasuwać do tych ww. portów a nie mogą odlatywać z Radomia? A może ta mazowiecka warszawska wiocha pofatyguje się do Radomia. Dlaczego wszystko się stwarza pod Warszawę a nie pod inne miasta, np. Radom?

  • Obserwator

    2025-09-06 13:10:41

    Do Przemysława cz. 3. Nie zauważyłeś, że od 1945 roku Radom jest totalnie dyskryminowany i okradany, najpierw przez Kielce a potem przez Warszawę? I kiedy jest malutka szansa na rozwój Radomia choćby przez lotnisko to tobie to też się nie podoba? Albo masz kompleksy albo pochodzisz nie z Radomia. A Radom można bardzo łatwo rozwinąć. Wystarczy że PPL powie że Okęcie jest zapchane i nie ma żadnych slotów a jak kto chce mieć dodatkowe loty to Radom zaprasza. Przecież Radom ma duży potencjał ( Radomszczyzna oraz część ościennych województw). Myślenie nie boli.

     

  • Obserwator

    2025-09-06 13:54:13

    Do Przemysława cz. 4. Od kiedy to Radom ma być lotniskiem dla Warszawy? Radom ma być lotniskiem dla Radomia i ościennych województw. A jeżeli warszawiacy chcą latać z Radomia to zapraszamy. Powtórzę bo warto zapamiętać. Z południowych dzielnic Warszawy a tym bardziej z okolic usytuowanych na południe od stolicy szybciej się dojedzie do Radomia niż do Modlina a czasami na Okęcie. Rozbudowa Okęcia ma kosztować 1,6 mld zł i niewiele to pomoże, ponieważ będzie tak duży wzrost ruchu pasażerskiego, że lotnisko tego nie obsłuży i trzeba będzie pasażerów skierować na inne lotniska, np. Radom (https://www.pasazer.com/news/466755/lotnisko,chopina,rozbudowa,niewiele,pomoze.html).  Wracając do Modlina. A jak CPK się ruszy to Okęcie będzie się zwijać, i to jest ogromna niegospodarność. Podobnie jest z Modlinem. Pierwsza umowa z Rayanerem była tak niekorzystna, że ją utajniono. A to był 2012 rok, kiedy rządziła obecna opcja rządowa i samorządowa. I to było złodziejstwo, ponieważ umowa faworyzowała TYLKO Rayanera. 

Dodaj komentarz

Nie przegap