Od momentu gdy Sebastian Krok obejrzał film „Gegen die Wand” i opuścił rodzinne miasto, minęło równo 18 lat. Różne obrazy od tamtego momentu nasyciły pamięć artysty, niektóre z nich zaczęły żyć własnym życiem, inne nie zachowały się prawie w ogóle. Wspomnienie obrazów i kolorów, które zobaczył Krok odbijają się w jego sztuce zarówno w formie abstrakcji, jak i figuracji. Pamięć jest dla artysty ważnym zagadnieniem, dlatego wykorzystuje wspomnienia zapisane w materiałach, którymi się posługuje (zużyte pościele, powypadkowe karoserie samochodowe). Poprzez kolor Sebastian Krok nadaje nowe znaczenie wybranym przez siebie materiałom. Przedstawienia ludzkie i zwierzęce, których używa w swoim malarstwie, czerpie ze znaków drogowych, zdjęć stockowych i kadrów filmowych.
„Gegen die Wand” – tytuł, który Sebastian Krok nadał swojej wystawie – jest zaczerpnięty z obrazu Fatiha Akina z 2004 roku pod tym samym tytułem (polski tytuł „Głową w mur”). Bohaterowie filmu uderzają w ścianę metaforycznie i dosłownie, gdyż nie są w stanie się przystosować. W akcie desperacji jedno z nich wjeżdża samochodem czołowo w ścianę. Podobnie jak postaci z filmu Kain'a instalacje malarskie Kroka obrazują dramat i metafizyczność aktu konfrontacji. Na wystawie karoserie zestawione z instalacjami malarsko- rzeźbiarskimi, dają poczucie zderzenia, stwarzają możliwość ucieczki poprzez kolor od rzeczywistości, w której dziecięce zabawki są atakowane przez styrobeton. Eskapizm od codzienności jest głównym tematem wystawy Kroka – artysta odnosi się z jednej strony do zbyt szybkich i zbyt wściekłych kierowców, poruszających się coraz szybszymi samochodami (których zniszczone karoserie Krok później pozyskuje na złomowisku). A z drugiej strony na obrazach często przywołuje narkotyczne marzenia o słonecznych tropikalnych krajach, które towarzyszą wizjom po dopalaczach. Artysta posługuje się tymi fetyszami naszej codzienności, które pozwalają natychmiastowo osiągnąć inny stan postrzegania. Krok tworzy ich turbowersje, by zintensyfikować metafizyczną psychoaktywną ucieczkę, która niczym pryzmat rozbija białe światło nie na wszystkie kolory tęczy, na kakofonię kolorów, odzwierciedlającą reakcję mózgu na psychostymulanty i farmaceutyki, które często są jedyną możliwością przetrwania po zderzeniu z rzeczywistością.
Sebastian Krok (ur. 1985, Radom) – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza (2014). Obecnie pracuje jako asystent w tejże pracowni. Laureat licznych nagród, m.in: Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 w Bielsku-Białej; Grand Prix w Pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Szkół Artystycznych, Alberti- na FiSAD 2015 w Turynie; Grand Prix 25. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2015 w Legnicy. Artysta porusza się w materii, niosącej w sobie własny ciężar, będący zapisem traum i emocji. Nadając nowe życie wyrzuconym materiałom: szpitalnym pościelom, i zezłomowanym karoseriom samochodowym, przetwarza je w obrazy. Sebastian Krok wykorzystuje bagaż pamięci tych przedmiotów, by wyrazić swoje krytyczne spojrzenie na relacje społeczne.
Sebastian Krok
Gegen die Wand
Wernisaż: 14.10.2022 roku, godz.18.00
Wystawa czynna do 27.11.2022 roku