Kolegium RIO wezwało Sejmik Województwa Mazowieckiego do naprawy we własnym zakresie wskazanych nieprawidłowości do 31 grudnia 2012 roku, stąd niezbędne było zwołanie posiedzenia sejmiku właśnie w tym dniu. Postępowanie nadzorcze w sprawie uznania uchwały zmieniającą uchwałę w sprawie uchwały budżetowej Województwa Mazowieckiego na 2012 rok RIO zdecydowało się wszcząć ze względu na jej niezgodność z prawem a konkretnie z zapisami ustawy o finansach publicznych.
Badając przedmiotową uchwałę Kolegium RIO ustaliło, ze poprzez nią Organ Stanowiący Województwa dokonał zmian budżetu województwa poprzez:
- zmniejszenie planowanych dochodów 235.622.547 zł (plan po zmianach wynosił 2.616.475.004 zł),
- zmniejszenie planowanych wydatków 219.122.547 (plan po zmianach wynosił 2.685.234.436 zł),
- zwiększenie planowanego deficytu budżetowego o 16.500.000 zł (plan po zmianach wynosi 68.759.432 zł).
Zmianie uległy źródła sfinansowania planowanego deficytu, tj.:
- wycofano przychody w kwocie 33.500.000 z tytułu spłaty pożyczek udzielonym samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej i innym podmiotom (plan po zmianach wynosił 1.219610 zł),
- ustalono przychody z tytułu kredytu długoterminowego zaciąganego na rynku krajowym w kwocie 50.000.000 mln zł (przed zmianą dokonaną ww. uchwałą 231/12 w budżecie nie planowano przychodów z zaciąganego kredytu jako źródła finansowania planowanego deficytu na rok 2012).
Ustalona uchwałą nr 230/12 prognoza kwoty długu Województwa i jego spłaty na lata 2012-2034 przewiduje dług na koniec 2012 roku w kwocie 1.513.180.448 zł, w tym z tytułu kredytu planowanego do zaciągnięcia w 2012 roku – 50.000.000 mln zł, co według danych zaprezentowanych w tej uchwale stanowi 57,83% planowanych dochodów budżetu województwa na rok 2012 (2.616.475.004 zł). Ale RIO zauważa, że uchwałą 233/12 Sejmik wyraził zgodę na zaciągnięcie zobowiązań finansowych w kwocie 50.000.000 zł w formie kredytu krajowego na pokrycie deficytu budżetu w 2012 roku oraz postanowił, że kredyt zostanie spłacony w 2013 ze środków pozyskanych z kredytu na rachunku bieżącym. Dlatego też Kolegium RIO w Warszawie stwierdziło, że:
Limit długu jednostki samorządu terytorialnego w 2012 roku określa art. 170 ustawy z 30 czerwca 2005 o finansach publicznych w związku z art.. 85 pkt. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 roku – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Przepis ten stanowi, że „łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60% wykonanych dochodów ogółem tej jednostki w tym roku budżetowym. W trakcie roku budżetowego łączna kwota takiego długu na koniec kwartału nie może przekraczać 60% planowanych w danym roku budżetowym dochodów tej jednostki”.
Relacja długu jest więc w trakcie roku liczona do planowanych dochodów budżetu, a na koniec roku – do wykonanych dochodów budżetu. To powoduje, że przy tej samej kwocie długu w ciągu roku (np. 30 grudnia) relacja z cytowanym wcześniej artykułem 170 ustawy o finansach publicznych jest zachowana, a na koniec tego samego roku relacja, o której mowa w tym przepisie, może być przekroczona.
Kolegium zauważa też, że Wieloletnia Prognoza Finansowa Województwa na lata 2012-2034 powinna być realistyczna, gdyż rok 2012 jest jej elementem. A tymczasem z analizy przeprowadzonej przez Kolegium wynika, że:
- na koniec pierwszego półrocza 2012 roku r. planowane dochody wynosiły 2.974.657.648 zł, z czego wykonano 42,85%,
- na koniec trzech kwartałów 2012 r. planowane dochody wynosiły 2.838.262.850 zł, z czego wykonano 1.817.393.551 zł, co stanowi ok. 64% planu,
- na koniec listopada 2012 roku zrealizowano dochody budżetu województwa w kwocie ok.2.250.000 zł,
zauważono więc, w okresie styczeń-listopad 2012 dochody budżetu zrealizowano na poziomie niższym niż wynikałoby to z upływu czasu, tj. w kwocie 2.250.000, co stanowi ok. 86% planu. Gdyby zatem przyjąć, że realizacja dochodów budżetu do końca 2012 roku będzie przebiegała w tempie zbliżonym do 11 miesięcy tego roku, to przewidywane dochody budżetu 2012 mogą wynieść 2.454.500.000 zł. W relacji do tych szacunków kwota długu na koniec 2012 roku (1.513.180.448 zł) po uwzględnieniu opiniowanego kredytu stanowi ok. 61,65%.
Kolegium uznało więc, że w przypadku niepełnej realizacji planowanych dochodów budżetu, wskaźnik zadłużenia województwa na koniec 2012 roku po uwzględnieniu kredytu w wysokości 50 mln zł, mógłby przekroczyć ustawowy limit zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego.
Kolegium dokonało ponadto symulacji długu województwa na koniec 2012 roku z uwzględnieniem „Wytycznych dotyczących zadań makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego”, bowiem kolejnym elementem mającym wpływ na wysokość długu jest kształtowanie się kursu PLN/EUR. Po dokonaniu owej symulacji relacja kwoty długu (1.602.280.448 zł)w stosunku do planowanych dochodów budżetu roku 2012 (2.616.475.004 zl wg stanu na 23 listopada 2012 r.) wynosiłaby 61,24%. Natomiast przy przyjęciu założenia, że realizacja dochodów budżetu do końca 2012 roku będzie przebiegała w tempie zbliżonym do 11 miesięcy tego roku to przewidywane dochody budżetu roku 2012 mogą wynieść ok. 2.454.500.000 zł, a wówczas relacja kwoty długu do takiego wykonania dochodów stanowiłaby ok. 65,28%.
Kolejnym elementem, na który zwróciło uwagę Kolegium jest fakt, że w uchwale budżetowej województwa na 2012 rok ustalono limit zobowiązań tytułu kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie 300.000.000 zł. Kolegium zauważa, że w przypadku nie spłacenia do końca 2012 roku całości lub części tych zobowiązań, powiększą one dług województwa.
W tym stanie faktycznym Kolegium uznało więc, że istnieje uzasadnione zagrożenie, że zaciągnięcie przez Województwo Mazowieckie kredytu długoterminowego w kwocie 50 mln zł, z przeznaczeniem na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego województwa na koniec 2012 roku przekroczy obowiązujący prawem limit.
Stąd też Kolegium wezwało Sejmik do naprawy uchwały budżetowej na rok 2012 w taki sposób, aby planowany deficyt budżetu i określone w uchwale budżetowej źródła jego finansowania nie powodowały zwiększenia długu województwa w takim stopniu, który skutkowałby przekroczeniem ustawowego limitu zadłużenie jednostki samorządu terytorialnego.
Dlatego też radni sejmiku spotkają się na sesji 31 grudnia, by omówić i przyjąć zmiany w uchwałach dotyczących budżetu na rok 2012 i 2013 oraz w Wieloletnich Prognozach Finansowych Województwa Mazowieckiego na lata 2012-2034 i 2013-2034.
Do tematu wrócimy.