Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

Podwyższony cholesterol? Czas zmienić żywieniowe nawyki

To ciekawe / 2020-08-31 22:01:00

Cholesterol to składnik występujący w organizmie każdego z nas. Spełnia on wiele ważnych funkcji, od udziału w odbudowie komórek, przez wytwarzanie hormonów płciowych aż po produkcję witaminy D i kwasów żółciowych wspomagających trawienie tłuszczów. O jego prawidłowy poziom dba wątroba, jednak nieodpowiednia dieta może znacząco wpłynąć na jego podwyższenie. W jaki sposób unikać nadmiaru cholesterolu? Jak komponować codzienną dietę, która będzie korzystna dla naszego zdrowia?

Jaki jest prawidłowy poziom cholesterolu?

Jaki poziom cholesterolu uznaje się za właściwy? To kwestia, do której należy podchodzić indywidualnie, uwzględniając przy tym stan zdrowia, wiek i ewentualne współistniejące choroby pacjenta. Uznaje się, że prawidłowy poziom cholesterolu u osoby zdrowej nie powinien przekraczać 190 mg/dl (miligramy na decylitr) lub 5 mmol/l (milimole na litr). Jego przekroczenie i nadmiar niesie za sobą ryzyko rozwoju m.in. choroby wieńcowej serca. 

Cholesterol – co warto o nim wiedzieć?

Na cholesterol obecny w naszym organizmie składają się jego dwa rodzaje: dobry (HDL) oraz zły (LDL). Jego szkodliwe działanie wzrasta w momencie utlenienia samego cholesterolu lub kwasów tłuszczowych. Taka sytuacja spowodowana jest zazwyczaj przez niedobór witamin – przede wszystkim E, C oraz beta-karotenu. 

Sterole roślinne – miej cholesterol pod kontrolą

W kontrolowaniu prawidłowego poziomu cholesterolu pomagają sterole roślinne, nazywane także fitosterolami. To związki pochodzenia roślinnego, które swoją budową znacząco przypominają cholesterol. Co wynika z tego podobieństwa? Sterole są w stanie łączyć się z receptorami komórek jelitowych i tym samym blokować nadmierne wchłanianie cholesterolu. W ten sposób jego większa część zostaje wydalona, a tym samym obniża się jego stężenie we krwi. Same sterole natomiast wchłaniane są w niewielkiej ilości i nie stanowią zagrożenia dla funkcjonowania organizmu. 

Powstrzymaj cholesterol z odpowiednią dietą 

Skoro sterole roślinne doskonale radzą sobie ze zmniejszaniem ilości złego cholesterolu, jakie zmiany w odżywianiu powinniśmy wprowadzić? Pamiętajmy przy tym, że podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu jest zbilansowana i zróżnicowana dieta wspierana aktywnością fizyczną. Podczas komponowania potraw warto sięgać po następujące produkty: 

• warzywa,

• owoce,

• oleje roślinne,

• rośliny strączkowe,

• sezam,

• słonecznik,

• płatki zbożowe,

• pieczywo,

• nasiona soi,

• olej sojowy,

• buraki,

• seler.

autor: as

Wasze komentarze (2)

Radom.
2020-09-01 12:30:00

Jak widzę Witkowskiego,to i ciśnienie mam podwyższone.

Stach Balach
2020-09-01 07:41:00

Kiedyś norma było 300, pozdrawiam firmy farmaceutyczne zarabiających na statynach!

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

Ostatnie artykuły:

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

ll

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej