Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

Gdzie powstaną nowe linie kolejowe i drogi? Sprawdź to i weź udział w konsultacjach CPK

Miasto, Samorząd, Polityka / 2020-02-10 08:23:00

Od dzisiaj na stronie internetowej konsultacje.cpk.pl, każdy zainteresowany może zgłaszać uwagi do korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich efektem będzie skrócenie czasów przejazdu i likwidacja wykluczenia transportowego. Konsultacje potrwają do 10 marca.

Według Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, podróż z Radomia do lotniska, który ma powstać w okolicach Baranowa, ma trwać 35 minut, a do Rzeszowa - 1 godzinę i 25 minut. Mowa tu o "szóstej radomskiej szprysze", która ma połączyć nasz region z CPK, ale także z Rzeszowem i Sanokiem. Co ważne, Port Lotniczy Radom ma być portem uzupełniającym dla Baranowa.

Jeśli chodzi o pozostałe linie kolejowe, to jedna ma biec przez okolice Mszczonowa, Grójca, Warki, aż do Radomia (połączy się z obecną linią kolejową nr 8), natomiast druga w okolicach Wierzbicy, Skaryszewa i Iłży (nowa linia 85 Radom-Kunów, która włączy się w linię kolejową nr 25: Łódź-Dębica).

Uczestnicy konsultacji mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Po pierwsze, do głównego opracowania zawierającego m.in. założenia budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, których planowanie jest związane z powstaniem lotniska. Po drugie i trzecie, do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych w skali 1:50 000 z korytarzami przebiegów: kolejowych i drogowych.

– Chcemy, żeby mieszkańcy mieli bezpośredni wpływ na nasze inwestycje, np. na to, w jaki sposób zaprojektujemy przyszłe linie kolejowe CPK. Dlatego każda ze zgłoszonych uwag zostanie sprawdzona przez specjalistów w sposób drobiazgowy. W ten sposób dowiemy się, które z zaproponowanych zmian są merytorycznie uzasadnione i zostaną wprowadzone w życie – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Wypełnienie formularza internetowego na stronie konsultacje.cpk.pl to rozwiązanie najwygodniejsze, ale w konsultacjach można także wziąć udział, przesyłając uwagi tradycyjną pocztą albo osobiście - w siedzibie spółki.

SSL powstało w ramach przygotowań spółki CPK do zaprojektowania i budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Łączą one poszczególne regiony kraju z CPK i między sobą, likwidując wykluczenie transportowe w różnych regionach Polski.

W dokumencie znajdują się korytarze kolejowe, które będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych prowadzonych przez CPK. Wewnątrz korytarzy znajdują się warianty przebiegów każdej z nowych linii CPK.

– Ostateczny przebieg linii będzie zależał właśnie od wyników rozpoczynających się dzisiaj konsultacji społecznych. Konsekwentnie, po raz kolejny, pytamy społeczność lokalną o opinię. Dlatego w ubiegłym roku zakończyliśmy Regionalne Konsultacje Strategiczne, podczas których rozmawialiśmy z samorządowcami o nowych liniach we wszystkich 16 województwach – dodaje Mikołaj Wild, prezes CPK.

Projekt SSL spółka CPK zaprezentowała 29 stycznia podczas Kongresu Rozwoju Kolei, w obecności premiera RP. – CPK to serce Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet tego rządu. Jestem przekonany, ze CPK będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki – powiedział wtedy Mateusz Morawiecki.

Jak podkreśla Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji, wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających umożliwić dojazd do CPK z większości największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Program Kolejowy CPK będzie oznaczał dla pasażerów skokowe skrócenie czasów przejazdu. Podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut. Do sieci kolejowej zostaną włączone m.in. Jastrzębie-Zdrój i Łomża, do których dziś nie da się w ogóle dojechać pociągiem.

Każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.

autor: dm

Wasze komentarze (12)

P.S.
2020-02-11 21:08:00

Mowa nienawiści kwitnie. Pewne komentarze są blokowane, a tu nic. Trole szaleją.

Jaja jak ruskie berety od Macierewicza toże ministranta
2020-02-11 08:27:00

PiS sie sam wykoleił. Koleiny na drogach będzie budował. I te tragedii smoleńskiej jak w Smoleńsku lotniska.

0
2020-02-10 13:48:00

a kiedy dworzec radom wschód?..

Z polecenia JAROSŁAWA KACZYŃSKIEGO
2020-02-10 10:06:00

DUDA OBIECUJE, CARYCA ZAPROJEKTUJE A MORAWIECKI WYBUDUJE . METRO Z RADOMIA DO BARANOWA. BEZ KONSULTACJI BO 100 M POD ZIEMIĄ I TYLKO Z DWOMA WINDAMI. BO PREZES JEST ZAKOCHANY W PAZERNEJ BABIE Z RADOMIA

W pis du z kastą niedouczonych towarzyszy kurdupla z Żoliborza
2020-02-10 09:26:00

Dlaczego pis nie konsultował budowy portu lotniczego w Radomiu jego rozbiórki i budowy tego na glinianych nogach molocha. Może przetrwa tylko do chwili pobudowania CPL u. Czyli wszystko jak za prl u.

W pis du z kastą niedouczonych towarzyszy kurdupla z Żoliborza
2020-02-10 09:26:00

Dlaczego pis nie konsultował budowy portu lotniczego w Radomiu jego rozbiórki i budowy tego na glinianych nogach molocha. Może przetrwa tylko do chwili pobudowania CPL u. Czyli wszystko jak za prl u.

W pis du z kastą niedouczonych towarzyszy kurdupla z Żoliborza
2020-02-10 09:26:00

Dlaczego pis nie konsultował budowy portu lotniczego w Radomiu jego rozbiórki i budowy tego na glinianych nogach molocha. Może przetrwa tylko do chwili pobudowania CPL u. Czyli wszystko jak za prl u.

W pis du z kastą niedouczonych towarzyszy kurdupla z Żoliborza
2020-02-10 09:26:00

Dlaczego pis nie konsultował budowy portu lotniczego w Radomiu jego rozbiórki i budowy tego na glinianych nogach molocha. Może przetrwa tylko do chwili pobudowania CPL u. Czyli wszystko jak za prl u.

W pis du z kastą niedouczonych towarzyszy kurdupla z Żoliborza
2020-02-10 09:25:00

Dlaczego pis nie konsultował budowy portu lotniczego w Radomiu jego rozbiórki i budowy tego na glinianych nogach molocha. Może przetrwa tylko do chwili pobudowania CPL u. Czyli wszystko jak za prl u.

W pis du z kastą niedouczonych towarzyszy kurdupla z Żoliborza
2020-02-10 09:25:00

Dlaczego pis nie konsultował budowy portu lotniczego w Radomiu jego rozbiórki i budowy tego na glinianych nogach molocha. Może przetrwa tylko do chwili pobudowania CPL u. Czyli wszystko jak za prl u.

W pis du z kastą niedouczonych towarzyszy kurdupla z Żoliborza
2020-02-10 09:25:00

Dlaczego pis nie konsultował budowy portu lotniczego w Radomiu jego rozbiórki i budowy tego na glinianych nogach molocha. Może przetrwa tylko do chwili pobudowania CPL u. Czyli wszystko jak za prl u.

W pis du z kastą niedouczonych towarzyszy kurdupla z Żoliborza
2020-02-10 09:25:00

Dlaczego pis nie konsultował budowy portu lotniczego w Radomiu jego rozbiórki i budowy tego na glinianych nogach molocha. Może przetrwa tylko do chwili pobudowania CPL u. Czyli wszystko jak za prl u.

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Linki sponsorowane

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

ll

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej