Czwartek 28 marca
Anieli, Renaty, Kastora
RADOM aktualna pogoda

ROK symfonicznie - koncert karnawałowy

dm, ROK 2020-01-12 15:47:00

Karnawał niejedno ma imię - eleganckie bale w Wiedniu, feeria barw na brazylijskim sambodromie czy szalone prywatki w polskich mieszkaniach. Radomska Orkiestra Kameralna przedstawi jeszcze inne oblicze karnawału. Tym razem będzie to imponujące bogactwo brzmienia orkiestry symfonicznej. Podczas koncertu "ROK symfonicznie", który odbędzie się 18 stycznia o godz. 18:00, na scenie pojawi się ponad 30 utalentowanych muzyków.

Radomska Orkiestra Kameralna poszerzona do składu symfonicznego wystąpi pod batutą wybitnego dyrygenta Piotra Sułkowskiego. Jest on dyrektorem naczelnym i artystycznym Warmińsko – Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Posiada ogromne doświadczenie operowe, zdobyte w czasie wieloletniej pracy dyrygenta, a potem dyrektora artystycznego w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera Orchestra AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier operowych, w tym kilka prawykonań. Ponadto jest współtwórcą Krakowskiej Opery Kameralnej, z którą zrealizował kilka produkcji. W latach 2008-09 pracował jako zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia w Krakowie, był kierownikiem muzycznym Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009 – 2011), a także pierwszym gościnnym dyrygentem Signature Symphony Orchestra (2008 – 2014) w Tulsa (USA). Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. Zajmuje się również pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 1993 do 2016 roku był dyrygentem orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie, z którą we Francji realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży. Jest on pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Barbakan, odbywającego się w okresie letnim w Krakowie.

Podczas tego wyjątkowego koncertu usłyszymy m.in. Symfonie Es-dur nr 3 „Eroica” op.55 Ludwiga van Beethovena (1770–1827). „Eroica” (wł. bohaterska, heroiczna) zajmuje szczególne miejsce tak w historii muzyki, jak i w dorobku niemieckiego kompozytora. Z uwagi na swój buntowniczy charakter, bogaty ładunek emocjonalny i liczne dysonanse uznawana jest za dzieło, które wyznacza przejście między klasycyzmem i romantyzmem w muzyce. Jest to „symfonia bohaterska, napisana ku uczczeniu pamięci wielkiego Człowieka” (Napoleona Bonapartego). Jest to dzieło pod każdym względem rewolucyjne — dłuższe niż symfonie pisane dotychczas, nasycone żywiołową emocjonalnością, pełne dysonansów i akcentowanych nagle dźwięków, a także wymagające od wykonawców szczególnej wirtuozerii.

Ze sceny zabrzmi także Symfonia A-dur nr 4 „Włoska” op.90 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (1809-1847). Od dnia prawykonania (1833), którym dyrygował kompozytor, „Symfonia nr 4” jest najpopularniejszym dziełem symfonicznym Mendelssohna, a jej otwarcie należy do najsłynniejszych fragmentów w historii muzyki. On sam, nie do końca zadowolony z ostatecznego kształtu dzieła, planował skorygować partyturę przed wydaniem. Zamiaru tego nigdy nie zrealizował, a dzieło zostało opublikowane dopiero po jego śmierci. Napisał je w wieku 24 lat, zainspirowany podróżą do Włoch zapragnął wcielić wrażenia, jakie zrodziły w nim tamtejsze krajobrazy oraz kultura i mieszkańcy. W tej niezwykle żywiołowej, tryskającej energią kompozycji ujawnia się typowa dla Mendelssohna tekstura orkiestrowa: flety, oboje, klarnety i fagoty budują harmoniczne tło dla melodyjnej linii skrzypiec.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych