Czwartek 28 marca
Anieli, Renaty, Kastora
RADOM aktualna pogoda

Samorządowcy jednym głosem w sprawie trasy S12. Preferują wariant A

dm, radompowiat.pl 2019-11-13 09:47:00

Przedstawiciele samorządów powiatów radomskiego i zwoleńskiego wypracowali wspólne stanowisko w sprawie preferowanego wariantu przebiegu drogi ekspresowej S12 na odcinku Radom - Puławy. Wszyscy opowiedzieli się za wariantem A, czyli omijającym Radom od strony południowej w pewnym oddaleniu od miasta, ale z zachowaniem węzłów komunikacyjnych. Burmistrzowie, wójtowie i specjaliści podają konkretne argumenty.

Spotkanie samorządowców gmin, przez które ma przebiegać przyszła trasa S12, zorganizowano z inicjatywy Waldemara Trelki, starosty radomskiego. Jego uczestnicy: burmistrzowie, wójtowie, przedstawiciele gmin, specjaliści do spraw drogownictwa i inwestycji, a także reprezentant Lasów Państwowych rozmawiali o propozycjach przebiegu "ekspresówki", przedstawionych przez projektantów z firmy Schuessler-Plan. W dyskusji brał również udział poseł Andrzej Kosztowniak.

- Na trasę ekspresową S12 czekamy wiele lat i chociaż wszyscy cieszymy się, że będzie ona w końcu budowana, to trzeba jednak podkreślić, że niektóre propozycje mogą być bardzo niekorzystne dla mieszkańców gmin z powiatów radomskiego i zwoleńskiego - podkreślał starosta Waldemar Trelka.

Wspólny list do ministra infrastruktury

Przedstawiciele samorządów powiatu radomskiego i zwoleńskiego zwrócili się do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z prośbą o zorganizowanie spotkania w celu zapoznania się z ich stanowiskiem. Chcą wspólnie zaprezentować konkretne argumenty, przemawiające za wariantem A.

„Podczas posiedzenia Zespołu ds. Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, zorganizowanego w dniu 24.10.2019 roku w siedzibie GDDKiA o/Warszawa, Projektant omówił wyniki przeprowadzonej analizy wariantów docelowego przebiegu S12 od węzła „Radom – Południe” do Puław (węzeł „Bronowice”) oraz wskazał wariant B jako najkorzystniejszy.

Z wyborem tego wariantu nie zgadzają się przedstawiciele samorządów gmin: Przyłęk, Zwoleń, Tczów, Gózd, Skaryszew oraz Kowala, którzy (…) jednogłośnie opowiedzieli się za wyborem wariantu A jako najkorzystniejszego dla wszystkich lokalnych społeczności, przez teren których ma przebiegać planowana droga ekspresowa S12. (…) - czytamy w piśmie samorządowców do ministra infrastruktury.

Ekspresówka obok Radomia

Według przedstawionych projektów, trasa S12 ma rozpoczynać się na węźle istniejącej obwodnicy zachodniej Radomia, czyli drogi ekspresowej S7 w okolicach Młodocina. Później rozdziela się na dwa, a następnie trzy, częściowo pokrywające się warianty: A, B i C.

Wariant A oznaczono na mapie kolorem różowym, wariant B - kolorem brązowym, a wariant C - kolorem niebieskim. Na niektórych odcinkach są one poprowadzone łącznie.



*kliknij, aby powiększyć

Wariant A przecina gminę Kowala na południe od tej miejscowości, a wariant B - od północy, czyli bliżej Radomia. Podobnie jest w gminie Skaryszew, gdzie trzy warianty A, B i dodatkowo C przecinają las w okolicach Zenonowa i Wincentowa, a następnie drogę krajową numer 9 w okolicach Makowca. Wariant B jest również poprowadzony przez środek gmin Gózd i Tczów.

Gminy przecięte na pół?

Zdaniem burmistrza miasta i gminy Skaryszew, wariant B, czyli poprowadzony na ich terenie bliżej Radomia, jest nie do przyjęcia przez samorząd oraz mieszkańców. - Zdecydowanie opowiadamy się za wariantem A, który najmniej ingeruje w zabudowę miejscowości, grunty orne oraz środowisko przyrodnicze. Pozostałe warianty budziły poważne sprzeciwy społeczne, chociażby w Sołtykowie czy Makowie Nowym. Wariant A daje też możliwość dalszego rozwoju gminy - uzasadniał Dariusz Piątek, burmistrz Skaryszewa.

W gminie Kowala wariant B (brązowy) został całkowicie odrzucony, ponieważ przebiega on przez tereny silnie zurbanizowane, jak Parznice czy sama Kowala, przecinając teren gminy na pół. - Dlatego od początku konsultacji preferujemy wariant A, czyli południowy, który prowadzi trasę S12 za wzgórzem w Kowali, przez tereny najmniej zurbanizowane oraz nieużytki w dolinie Oronki. Gmina przygotowała się również urbanistycznie do dalszego rozwoju właśnie w tym kierunku - wskazywał Piotr Markiewicz, kierownik Referatu Budownictwa, Inwestycji, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Gminy w Kowali.

- Wariant północny, czyli B zakłada również dużo wyburzeń, co jest dla nas nie do przyjęcia. Radni przyjęli też uchwałę, która wskazuje jako prefereowany wariant A - mówił Dariusz Chruślak, przewodniczący Rady Gminy Kowala.

Lepiej dla przyrody i rolników

Arkadiusz Baran, wójt gminy Tczów podkreślał, że to właśnie wariant A jest dla niej najbardziej korzystny, a zaakceptowali go radni i mieszkańcy. - Wariant B przecina najlepsze grunty orne, budząc zdecydowany sprzeciw rolników, chociażby z miejscowości Janów czy Bartodzieje, gdzie są duże gospodarstwa - uzasadniał wójt gminy Tczów.

Paweł Dziewit, wójt gminy Gózd i jednocześnie członek zarządu Stowarzyszenia S12, skupiającego samorządy zainteresowane budową trasy, zauważył, że inne warianty niż A nie były brane pod uwagę przez społeczność lokalną i władze samorządowe.

- Wariant brązowy B przecina ziemie uprawne w trzech miejscowościach, co spowoduje ich całkowite odcięcie od reszty gminy - podkreślał Paweł Dziewit, dodając, że w tej sprawie prowadzi od dawna obszerną korespondencję z władzami Radomia oraz Generalną Dyrekcją.

Również Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Radomiu przychyliła się do wariantu A jako najmniej ingerującego w stan środowiska naturalnego oraz powodującego najmniej wylesień.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych