Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

Przęsła mostów z CMK na linii Łuków - Radom

Z regionu / 2019-08-20 10:33:00

Możliwość ponownego wykorzystania zdemontowanych przęseł mostów i wiaduktów różni się w zależności od aktualnych potrzeb inwestycyjnych i stanu konstrukcji, które nie będą już służyć na liniach magistralnych – tłumaczy zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. W ostatnich latach „recykling mostów” nie był tak intensywny, jak do 2016 r. Obecnie trwają jednak kolejne inwestycje, w przypadku których zagospodarowywane są używane przęsła.

W lipcu rynekinfrastruktury opublikował materiał podsumowujący procedurę określoną przez PKP PLK jako recykling mostów i wiaduktów. Zarządca infrastruktury kolejowej wykorzystuje zdemontowane przęsła obiektów w nowych lokalizacjach, najczęściej przenosząc je z linii o znaczeniu magistralnym na trasy o mniejszym obciążeniu ruchem. Obecnie skonkretyzowano plany ponownego użycia elementów konstrukcyjnych z mostu na remontowanym głównym ciągu kolejowym Krakowa.

Przez trzy ostatnie lata proces został zahamowany

Jak zwrócili uwagę czytelnicy, niemal wszystkie wskazane przez zarządcę infrastruktury przypadki „recyklingu” dotyczą inwestycji zrealizowanych kilka lat temu. – Większość odzyskanych konsttrukcji mostowych zabudowano do 2016 r. – potwierdza to Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Czemu więc w ostatnim czasie, pomimo dużego nagromadzenia inwestycji infrastrukturalnych, proces ten zwolnił?

– Ponowne wykorzystanie w nowej lokaizacji przęseł odzyskanych w trakcie modernizacji linii kolejowych jest uzależnione od stanu obiektu w tej lokalizacji i jego parametrów technicznych. Aby przęsła mogły zostać użyte, muszą spełniać wymagania w zakresie cech materiałowych oraz długości i wysokości konstrukcyjnej do zabudowy na linii docelowej – tłumaczy rozmówca. Dodaje, że tak w latach ubiegłych, jak i obecnie możliwość zagospodarowania zdemontowanych przęseł uzależniona jest od ich parametrów technicznych i aktualnych potrzeb.

Są jednak kolejne plany „recyklingu”

– Przed podjęciem decyzji o powtórnym wykorzystaniu odzyskane konstrukcje zawsze przechodzą szczegółową ocenę dla potwierdzenia ich przydatności i gwarancji zachowania pełnego bezpieczeństwa ruchu pociągów w nowym miejscu ich zabudowy – podkresla przy tym rzecznik PKP PLK. Wskazuje także na kolejne przypadki „recyklingu”.

– Aktualnie trwają roboty na linii kolejowej nr 26 Łuków – Radom. Ponownie wykorzystywane są tam przęsła odzyskane w trakcie mondernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej – mówi Mirosław Siemiecniec. Przypomnijmy, że podobnej praktyki nie stosuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

autor: dm, rynekinfrastruktury.pl

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

Ostatnie artykuły:

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Linki sponsorowane

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

ll

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej